Föräldraskap/graviditet är ju ingen sjukdom!
Förresten, jag är glatt överraskad av att ni är så många här som har män som ställt upp utan knussel vid sjukskrivningar. Fan va gött! Jag vet ju att det finns rimliga män också, men samhället är fortfarande skevt på den fronten även om det går framåt. Så jag känner mig hoppfull tack vare era erfarenheter. 
 
Jag tror största problemet inte är att män inte tar över vid sjukskrivning utan att kvinnor inte ens förstår att de har möjligheten. Att kvinnor inte ens tillåter (eller tillåts) tänka tanken för föräldraskapet kräver självuppoffring även om det innebär att man går sönder helt. Ja för kvinnor alltså. Män behöver bara byta blöja så ja ni vet ju. 
 
Jag kommer ihåg när jag var gravid med N och vi rullade in i sista månaden och jag kände att nej det går inte längre. Jag jobbade på förskola och det var mycket tunga lyft och mycket grejandes upp och ner på golvet och det var situationer då jag inte ens tog mig upp från golvet på egen hand. Men för att ens bli sjukskriven så var min chef tvungen att överdriva (låter helt sjukt, för det var verkligen illa men ni vet ju graviditet är ju ingen sjukdom och det är ovanligt att man får en sjukskrivning) hur jäkla värdelös jag var på jobbet. 
 
Tack och lov blev jag sjukskriven men jag har varit i kontakt med så många kvinnor som inte haft den självklarheten. Tror dock det börjar bli bättre nu. Jag hoppas iallafall det. 
Cass

Jag tror man i förskolan har lättare att få sjukskrivning i dag. I min andra graviditet så mådde jag först sjuk illa och kräktes vid bajslukt m.m så det blev helt ohållbart. Sjukskrivdes utan problem.. Sen fick jag foglossning och blev efter önskemål sjukskriven 50 % innan jag gick hem på graviditetspenning. Mina kollegor har också fått igenom sjukskrivningar vid graviditet så det går ju också framåt 😊

L

Man får ju ta ut föräldrapenning två månader innan BF. Håller annars med om att det är ett märkligt tänk att graviditet ej är sjukdom. Nej det är det inte men det är ju måendet som måste avgöra om man kan jobba eller inte och visst kan man må lika dåligt under graviditet som om man skulle ha en allvarlig sjukdom.

Lisa

Buggrapport! Jag kan sen inte se några inlägg förutom det som ligger överst😔 går inte att bläddra längre?

Och, när jag kommer till botten på sidan så finns en liten "bloggportalen"-logga till vänster, klickade på den av nyfikenhet och kom då till vad jag antar är din sida där, men det skumma är att under "senast publicerade inläggen från denna blogg" (eller vad det nu står) så finns dels ett inlägg som heter "Städfirman gör jobbet" där det står hur nöjd du är över ditt och "makens" beslut att ta in städhjälp typ? Samt två till inlägg om nån entreprenad för trädfällning eller nåt i Norrtälje, och om avloppsrening. Uppenbart inte dina inlägg såklart och solklar reklam, men det ska framstå som att det är dina senaste inlägg på din blogg. Värt att kolla upp?

Qvinna

Jag hade också väldigt tur och blev sjukskriven på 50% i slutet av graviditeten. Är ensamstående så är otroligt tacksam att jag fick må bra.
Har du nån mailadress man kan nå dig på LD?
Tack för bästa bloggen ❤
Kram

Micka

Man brukar ansöka om graviditetspening. :)

Amanda

Helt annan grej: Hur mår du nu utan gallblåsa? Bra hoppas jag! Snart slipper jag min, tips och trick tack? Återhämtning, kost precis efteråt, smärta i såren, kläder? Tack på förhand!

Svar: jag mår skitbra! Återhämtningen gick bra och snabbt. Ingen smärta annat än första två dygnen och det var efter narkosen typ. Inga problem alls. Åt som vanligt direkt.
ladydahmers.blogg.se

Jessica

Jag hade graviditetsillamående hela graviditeten. I slutet blev det för tufft att orka med hela dagar så blev först sjukskriven på 25%. Insåg att det inte räckte utan behövde bli sjukskriven på 50% de sista två veckorna som jag skulle jobba. Den manliga läkaren förklarade för mig att han av princip inte sjukskrev någon efter vecka 35 (min plan var att jobba till vecka 37). Sen förklarade han för mig att det är jobbigt att vara gravid. Jag frågade hur han visste det och han blev väldigt obekväm och svarade att hans fru varit gravid 3 gånger. Men jag fick tillsist min sjukskrivningen och orkade jobba två veckor till.

LM

Jag arbetade ensam i ett stall med unghästar som gravid. När jag var höggravid var det vinter, dvs halt och snö. Halkade runt med hästar och fick bära vatten utav förbannelse eftersom allt frusit. Hade foglossning redan från vecka 16. Fick intyg på riskfyllt arbete eftersom ”graviditet inte är en sjukdom”. Jävla tjafs med försäkringskassan fram och tillbaka. Fick havandeskapspeng tillslut. En rejäl spark i magen fick jag med, men ungen klarade sig som väl var.

Angående att få hjälp av männen.. jag hade egen häst i ett annat stall och min dåvarande snubbe skröt inför vänner om hur mycket han skulle hjälpa mig för att avlasta. Han följde med till stallet en gång. EN gång och fyllde två hinkar vatten. Sedan stod han och tittade på. Jag tog hand om allt i hemmet. Och hans djur. Och hans sociala relationer. Och hans familjerelationer. Och vårt barn.

B

Jag är sjukskriven på heltid av andra anledningar och ska ha barn i maj. Min sambo kommer att behöva vara hemma och ta ut föräldrapenning för att avlasta mig, i alla fall dom första månaderna. Men trots detta upphör min sjukskrivning i och med att jag får barn. Detta innebär att vi endast kommer att ha en inkomst att leva på vilket är min sambos föräldrapenning. Inte så kul men orkar inte med försäkringskassan längre ändå, lever hellre på aslite pengar och har sambon hemma med mig.

M

Min sambo (en man) säger att han hatar ordet feminist. Han säger att han kallar sig humanist. (alla lika värda oavsett kön osv) Hur ska jag förklara för honom att feminism behövs och har varit viktigt. Har du skrivit om det i ett inlägg du kan länka eller har du lust att skriva ett inlägg om det.

A.

Jag är gravid och har lidit av fruktansvärt illamående de första 15 veckorna. Har mått illa konstant, dygnet runt men utan att kräkas och har kunnat äta. Har behövt ligga blick stilla för att inte dö, inte orkat hämta mina barn från föris osv. Första manliga läkaren kunde absolut inte sjukskriva mig mer än två veckor pga "det kan man inte utifrån att du är gravid". När de två veckorna hade gått fick jag träffa en kvinnlig läkare som sjukskrev mig från v.9 till v.15 rakt av, inga konstigheter... När jag läste läkarintyget hade hon skrivit: kräks oavbrutet, uttorkad, svimmar, lågt blodtryck, och "överdrev" så jag skämdes när jag läste det.. Men det är väl det som krävs för att en sjukskrivning ska gå igenom? Det jag berättade räckte liksom inte.. herregud..
Nu i v 27 har jag börjat må illa igen, har ont och är sjukt trött hela tiden och gissar att både jag och läkare kommer behöva överdriva igen för att få till en ny sjukskrivning..

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog