Ta inga hälsoråd från människor med ätstörningar
Häromdagen la Carolina Gynning upp en retuscherad bild på sin kropp och magrutor. Hennes syfte var att "peppa andra kvinnor" att sluta äta socker.
 
 
 
Hon hade gjort det och var "jättenöjd med resultatet". Som då illustrerades med denna bild på kroppen. Oklart vad resultatet var men bilder talar också ett tydligt språk och budskapet som förs ut är återigen den smala kroppens som den hälsosamma och lättillgängliga för alla som anstränger sig lite. 
 
Jag lyfte detta på min instagram och fick många DM från kvinnor som inte alls kunde förstå vad jag var upprörd över. Nån skrev att "man får inte en frisk kropp av övervikt och ohälsosam mat" (Som om det var det jag förespråkade när jag kritiserade Gynnings inlägg) och nån annan att det är bra att hon förespråkar sunt leverne för att äta kakor och socker är inte bra alls och nån tredje ba "hon försöker bara hjälpa"... ja ni hajjar.
 
Och det jag tänker då, speciellt efter samtal med dessa kvinnor, är att Gynning och många andra influensers lyckas övertyga sina följare om att det som förespråkas är sundhet och hälsa, inte att de faktiskt säljer en ide byggd på falska grunder (Den retuscherade kroppen och diverse floskler om socker eller andra livsmedel som gift eller "clean"). En lögn helt enkelt. En ätstörning eller ett ätstört beteende förklädd i hälsointresse. Som när Bianca Ingrosso förespråkar fasta med juicer och säger sig må så bra av det. 
 
Och de unga följarna sväljer detta helt okritiskt. Inte för att de är dumma eller lättlurade utan för att det influenserna gör är att rida vidare på den paradigm kring hälsa och smalhet som resten av samhället kört ner i alla våra halsar. Och för att de, vi, vill ha enkla lösningar på vår kroppsångest och oro kring ätandet.
 
Och så kommer nån som de beundrar, nån som ser ut att ha allt och må så bra och vara så lycklig (trots att vi till och med egentligen vet att det är en illusion), in på en vit häst och ba "gör så här så kommer allt förändras".
 
Och det är så farligt.
 
Det är så ansvarslöst.
 
Jag blir fan förbannad!
 
Jag såg en dokumentär igår som handlade om bland annat influenser och deras makt i sociala medier och hur man använder dem i reklam och marknadsföring och de konsekvenser som detta då medför. ("Fyre", se den och tappa hakan!) Och översättningen, den svenska texten alltså, tolkade influenser som "påverkare". Ett ord vi inte använder men jag gissar att den som översatte kanske inte är så familjär med begreppet.
 
Men "Påverkare". Det är ju det influenser betyder. Och det var så jävla on point som ungdomarna säger. För det är det som är grejen: Influensers jobb, det många av dem alltså tjänar otroligt mycket pengar på, är alltså att PÅVERKA sin publik på olika sätt. Till exempel till att köpa de ideer eller produkter som visas upp i flödet. Och det tycker jag är viktigt att komma ihåg när man pratar om våra svenska influencers också. 
 
 
För att komma tillbaka till sockret så - TRIGGERVARNING NU men ja, nej, socker är inte bra för kroppen. Oavsett form. Jag ger inte mina egna barn en massa vardagssocker. Jag sockrar inte yoghurten eller gröten och låter dem inte äta fem bananer på raken och har inte sylt på mackorna och serverar inte juice. (Men ibland får de godis och ibland får de sylt eller en söt smoothie och idag så packade jag matsäck till N och det var varm choklad:)
 
Men vet ni, OCH LYSSNA NU, det går alldeles utmärkt att - om man vill och orkar - äta sunt och hälsosamt och vara frisk även om man inte äter 100% nyttigt och bra hela tiden. Även om man äter godis eller bullar eller dricker läsk eller juice. Och man får fan inte sjukdomar och cancer av måttliga mänder socker. Det är inte farligt att äta sött. Jag skulle snarare säga att fixeringen vid sockerfritt i sig är det riskabla då det ofta stammar från ett osunt och otryggt sätt att se på kroppen och maten vi äter.
 
Så sluta lyssna på Gynning och andra kändisar som försöker övertyga dig om nåt. Och ta inga hälsoråd från människor med uttalade ätstörningar. 
 
A

Håller med dig, men kommenterar för att säga TACK för att du skriver triggerwarning när du diskuterar socker och kost!! Det kan tyckas "harmlöst" men hade jag läst den texten (utan att varnas) för några år sedan hade jag påverkats. Tack för det och fortsätt gärna med TW när det gäller "hur" man "ska" äta ❤️

Julia

Alltså JA. Jag är precis klar med min utbildning till kostrådgivare, och blev mörkrädd kring vissa av mina klasskamrater och hur de resonerade. I jämförelse med dietisterna som faktiskt undervisade och hade koll på skiten så var eleverna som små galningar. Inte ett sockerkorn, inte en kolhydrat, och sötningsmedel var lika med cancer direkt. Där stod forskarna och försökte förklara att så INTE är fallet, men ingen lyssnade.

Jag, den enda på kursen med BMI över XX, med fina värden och en stark och rörlig kropp till mina 80 kilo var inte direkt respekterad i mina åsikter om att en smal kropp inte är lika med en hälsosam kropp. MEN, jag fick mitt diplom och jag har startat eget och jag tänker BANNE mig sprida kunskaper om hälsa på ett tryggt sätt om det så är det sista jag gör. Fortsätt ge dina barn socker med gott samvete, och fortsätt skriva såhär bra texter <3

A

Förstår inte heller den här fixeringen vid "kan hon, kan jag". Förlåt men nej! Nu ska mammor ha ångest som fan över att de, i sitt försök att vara nyttiga, äter en frukt (pga frukt=socker=farligt och dåligt) och INTE tränar 6 ggr i veckan med PT. Vilken morsa gör det? Inte många vågar jag påstå. Hatar när kändisar ska få det att framstå som att "vem som helst" hade klarat detta om man bara anstränger sig lite. Absolut, lasta på mig det också! Självklart ska jag ha magrutor...

Alex

Tack för att du skriver detta! Det är så skönt och uppfriskande med dina balanserade texter i kontrast till all kroppshets. 👊🏾🙏🏽💪
Jag själv är exakt ett exempel på det du beskriver, äter för det mesta sunt (som för mig är mycket växbaserat, och lite mejeri, laktosintolerant plus mår illa av det), sen äter jag godis, kakor, semlor, chips och glass ibland. Och det funkar hur bra som helst. Mår som en queen.
Har följt dig ända sedan 2009 (!!!) Och är så tacksam för att du finns.
Keep on going!!!! THE FORCE IS STRONG IN YOU ❤

Blomman

Det sjuka med den här historien är väl att hon för bara ett par månader skrev ut hur dåligt hon mådde och gick igenom en livskris pga skilsmässa etc. Som de flesta vet blir det ofta fysiska symptom på sorg, som tex viktnedgång (eller uppgång) osv. Att använda sig av det i ett bantningssyfte, eller att okritiskt se det som ett sundhetstecken kan mycket väl vara en försvarstaktik men inte schysst av omgivningen att svälja med hull och hår. Det Gynning behöver är en kram och en kompis, inte folk som säger att hon är fin pga vad en livskris kan göra med kroppen. Önskar allt gott till henne och att hon får ro mitt i allt!

A

Hälsa och "må bra" ska ta mig fan alltid illustreras med avklätt och hud när det gäller kvinnor! Detta gäller både kändisar, vanligt folk och reklamfilmer för diverse lågkalori frukostflingor. TITTA SÅ BRA JAG MÅR säger kvinnorna och visar upp sina kroppar. Så länge man inte väger 300 kg och knappt kan röra sig eller har diverse synliga sjukdomar så syns det inte på kroppen hur man mår.
Och denna förbannade kampanjen "strong is the new skinny" som härjade på nätet för ett par år sen. Skinny var ute, strong var inne. Varför fick inte världens starkaste styrkelyftar-kvinnor och strongwomans fronta den kampanjen? Borde väl inte finnas några bättre ambassadörer för kvinnlig fysisk styrka? Just det, de var inte skinny haha.

Emily

Instämmer med ovanstående, tack för att du tar upp det här! Är så oändligt trött på kropps- och utseendehets. På jobbet är jag den enda kvinnan som valt att inte sminka mig och jag har otaliga gånger fått höra "du är så fin utan smink men JAG känner mig så trött och glåmig utan...). Brukar svara att jag inte är finare än någon av er andra och ni säger så bara för att patriarkatet har intalat er att ni ser trötta och glåmiga ut utan smink. Brukar inte vara så populärt men jag är oerhört trött på den typen av kommentarer. Det känns som att 90 % av samtalsämnena på mitt jobb och bland mina tjejkompisar handlar om utseende, träning, dieter och relationer. Tycker ju så mycket om de här personerna men är så oerhört trött på att allt ska handla om yta och relationer till män.

För övrigt tycker jag det är ett lustigt fenomen att influensers är så dåliga på att ta (saklig, konstruktiv) kritik. Deras yrke är ju att påverka men man får inte ifrågasätta vad de faktiskt påverkar till? De vägrar ta debatten om utseendehets, ätstörningar, ohållbar konsumtion, flygresor...

Nina

Så rätt tänkt och skrivet av dig. Såg också detta i mitt flöde, fast CG verkligen inte är en person jag följer eller ens riktigt vet vad hon gör om dagarna, och reagerade på detta 'nu har jag gått 2 veckor (wow!) utan socker och titta, här är superkroppen jag har' som om de två hängde ihop. Som att man får magrutor, fasta boobs och smala armar automatiskt av att avstå från socker i 14 dagar. Eller hur. Men 10-åringar ser, och tror, och avstår från att äta mat.

Jennie

Var hon öppen med att den var retucherad eller ser man det?
Så himla trött på inflencers ( nej, inte alla influencers osv) och all skit alla deras samarbeten och hundratusen snyggselfies om dagen för med sig. De kommer få finna sig i att granskas som vilka företagare som helst nu och börja bli lite proffsigare när de ifrågasätts.

Svar: Man ser det. Jag har ringat in var. Hon var inte öppen med det.
ladydahmers.blogg.se

Christina Walmstedt

Hej, det är inte enskilda individer som bär ansvar, utan hela SAMHÄLLET. 🤨 Jag skrev ett inlägg om hur lätt det är att manipulera bilder och försköna allt och visade lite bilder från vårt hus. Antalet besökare HALVERADES då. Och jag har ETT budskap jag vill nå fram med!! Så folk typ tvingar in en ett hörn. Det är ju trotsallt ett levebröd för många. Se inlägg här(mitt BUSKAP om ALLAS lika värde finns i länk nr. 2 nedan). P.s jag kommer berätta mer om vad som hänt mig och varför jag är så ARG! 🙂

https://christinawalmstedt.com/2019/01/25/socialt-bara-yta-framover-i-denna-blogg/


https://christinawalmstedt.com/2019/01/31/samhalle-filosofi-anledningen-till-varfor-jag-startat-denna-blogg-ar-att-jag-vill-se-en-forandring/

Annica

Så många som är ätstörda. Influencers med uttalade ätstörningar som förespråkar ”sunt leverne”, lägger ut bilder på sin perfekta halvnakna kropp, bilder på sin fräscha mat men också bilder på onyttig mat med kommentarer som”unnar mig”..
samma personer får sedan cred för att öppet stötta och peppa unga tjejer med anorexia när de berättar om sin egen sjukdom och ska då vara nån slags bra förebild? Alltså jag blir helt matt och det känns så upp och ner allting 😩

Jennie

Så himla ansvarslöst. Hon är ju öppen med att hon inte mår bra vilket är jättebra men varför ska allas mående alltid fixas med gröna drinkar och magrutor på instagram. Hon har ju ett annat verktyg som är minst lika bra att uppmärksamma som något man kan må bra av. Konsten.

Malin

Tack! Bra skrivet..! Och som en parantes så läste jag hennes svar på en kommentar att det inte bara var ”socker” som i sötssaker etc hon slutat äta utan typ kolhydrater (?!). Då pratar vi alltså om att avstå helt utmärkt mar som man mår hur bra som helst av. Nej, galenskap är vad det är! Spenderade mina år upp till ca 35 med att i perioder pendla mellan 40-90 kg, utan graviditerer, och hatat mig själv i alla former. Tills jag bestämde mig för att det bara faktiskt är en kropp. Varken mer eller mindre. Försöker hålla den tanken i huvudet när jag svajar...

Christina Walmstedt

Tack Lady Dagmar för att DU släppte fam mig. GIRL POWER! Yeah! 💪

J

Mycket tänkvärt! Gynning skriver ju även i sin blogg att mat & träning är det enda hon kan kontrollera & att det får henne att må bra. Man blir ju beklämd att en vuxen kvinna ska behöva känna så & känna att hon måste kontrollera sin fysiska kropp. Hur länge ska kvinnor låta ätstörningar härja med deras kroppar & hälsa. När det är jobbet på insidan som fattas & behövs göras. Men det syns ju inte på insta & ger inte lika många följare som yta.

Josefin

Det jag tycker är så fruktansvärt rent ut sagt obehagligt är hur många av dessa influencers också kallar det att de äter "rent" …. och "oren" mat är typ vadsom med socker eller kolhydrater. Eller att man plötsligt blir "vegan/vego/gluten och laktosintollerant" (är själv vego så) som en ursäkt för att inte äta saker, eftersom att ju (hallåååå) mycket som är socker i också är typ gluten i. Så därför bara "måste man" äta endast grönkål, nötter och salladsblad. Suck.

Sara

99% av alla stora influencers är inget annat än levande reklamtavlor. Med enda syfte att påverka, hafsigt förtäckta som att ha ett uppdrag att ”inspirera”. Bara sorgligt att så många kvinnor väljer att reducera sig till det.

Anonym av anledningar

Ang cancer jag fick livmoderhalscancer (som spred sig till lungan, lymkörtlarna, hjärnan, och skelettet) det får man av hpv. Mina föräldrar försöker ge mig "goda råd" om vad jag ska äta för att cancern inte ska komma tillbaka igen men jag lyder hellre läkarens råd och jag har alltid ätit mindre socker och mer grönsaker än de gör. Jag sa till dem att jag hellre lyder läkarens råd men de glömmer allt man säger efter en minut.

Maja

TACK för detta kloka inlägg!! Och alla kommentarer ger mig hopp. Socker i lagom mängd är livskvalitet! Kram!!

J

Det finns ingenting i din text jag inte håller med om. Detta är så viktigt att belysa!

Med det sagt, what da f*ck LD?
Jag lyssnade på ditt senaste avsnitt av Postpatriarkatet (loved it) där du inleder med att hoppas att 2019 blir året då vi slutar dreva mot enskilda. Du säger att man riktar in sig på Carolina Gynning, Zara Larsson och andra kändisar men aldrig själva makten och att dessa kändisar inte är kärnan.
"Men eller hur! Ge er på organisationer, ge er på Spotify, ge er på politiker, ge er på SYSTEMET!"

Jag ser både Carolina Gynnings men också Bianca Ingrosso namn i din text. Denna dubbelmoral måste få ett jäkla slut! Du har ju HELT rätt i det du säger men varför, varför, varför måste du namnge dessa enskilda kvinnor? Är det bara skevt när någon annan gör det? Är det lättare att försvara sina egna handlingar med "Ja, men jag hade ju faktiskt en viktig poäng"?

Svar: Asså förlåt, men tycker du att det här inlägget är jämförbart med drev? Ingenstans i vårt avsnitt sa vi att vi hoppas att all kritik mot kvinnor upphör. Nu får du kamma dig.

Drevet mot carolina var vidrigt och bestod av hundratals människor som i dagar (veckor) skällde ut henne, pekade ut henne som vidrig, hängde ut henne som rasist och förtryckare. osv. Likställ inte det, eller drev generellt, med ett kritiskt inlägg på en blogg. Hade jag uppmanat folk att peppra Carolina med hat så hade jag förstått din reaktion.
ladydahmers.blogg.se

Madelene

För mig funkar inte "taklriksmodellen" eller "äta lagom och träna". Det är för mig floskler. Äter jag lite socker eller mjöl, är beroendehjärnan igång och jag trycker i mig mackor så snart jag får chansen. Jag får ångest och mår dåligt! Inte över hir jag ser ut, utan över mitt beteende! Så nej tack till socker som yoghurt eller mjöl i pastan. Vår hjärna behöver inte ens hälften av allt socker en "vanlig" person stoppar i sig.
Jag förstår kritiken av enformiga ideal, men jag förstår inte kritiken om hälsa. Hälsa är väldigt individuellt. Om någon tycker att den är hälsosam att äta yoghurt och banan, ok den får göra som den vill. Men då kan vi sockerberoende få göra som vi vill utan att bli påhoppade. Om det är hälsosamt för mig att träna var och varannan dag är det kanske hälsosamt för någon annan att träna 2 ggr i veckan... Man kan vara nöjd med sin kropp och vara mjöl- och sockerfri. Man kan vara nöjd med sin kropp och äta mjöl och socker. Jag förstår inte det här med att förespråka socker?

Svar: Vem förespråkar socker? Ät vad du vill, jag äter också sockerfritt och kolhydratsnålt just nu - pga socker i blodet - men inte fan behöver jag tuta i min trumpet om detta?
ladydahmers.blogg.se

Manshatare

Asså hur bra skrivet?! Du är så jävla bra keep on going👊❤️♀️

G

Hälsosam = smal. Har du inte uppnått smalhet är du inte 100% hälsosam (enligt de allra flestas sätt att se det). Tror generellt att vi har aldrig haft sånt utbud av mat/träning/prylar att välja mellan men det skapar också ångest. Vad ska man ha för personlig diet liksom? Och jo, den inriktningen säljer. ”Såhär gjorde jag”. Vi efterfrågar det och det säljer.

Annag

Kan vara jätte svårt att äta lite socker om man är beroende! Tänk på det! En alkolist kan ej dricka lite alkohol....allt eller inget socker tyvärr. ( för en del, ej alla!) Det är jäkligt orättvist tycker jag.

Becka

Jag är likadan som Madelene här ovan. Jag kan inte äta tallriksmodellen eller äta med måtta, träna mer och äta mindre. För mig är LCHF det enda som funkar. Det är trots det inte helt enkelt att hålla kosten. Inte för att kosten i sig i svår, jag mår faktiskt sjukt bra! Så bra att jag hellre skulle dö i förtid (som alla fettskrämda påstår att man gör) än att må så dåligt som jag gör på socker och mjöl, och leva ett långt liv. Det var när jag kom till den insikten som jag insåg att jag inte bara vill gå ner i vikt, jag vill MÅ bra.

Det svåra är mer samhället. Att konstant behöva försvara sig (släkting som hela tiden ska tjatar om hur farligt och ohälsosamt LCHF är) men också att konstant omges av socker och mjöl. Jag har inga problem att gå i butiker eller gå på kalas. För mig är det värre när man bor hemma och lever med någon som knarkar det. Lägg till veganer som skriker att man är miljöbov för att man äter kött. Samtidigt vet jag bättre, men ibland känner man sig påverkad (när man skäms för att man mår bra av att äta kött).

Jag förstår dock LD och jag tolkar verken detta inlägget eller LD i övrigt som okritisk till just socker och mjöl. Min uppfattning är att LD är just det, väldigt kritisk men hon kör inte med några totalförbud med barnen. De får det ibland men vardagsmaten består av smakrik och fet mat. Jag älskar när LD bara öser på med smör och berättar hur hennes barn tjuter av maten. Vilken matglädje! <3

Jag tycker inte LD behöver tjafsa om mat heller, det gör folk redan så mycket. Recept är alltid kul dock!

Hannah

Ett stort problem är att det finns en sån extrem fixering vid socker. Socker i måttliga doser är inget problem. Sen när det kommer till kost i allmänhet så är det ganska individuellt vad man mår bra av även om det finns en del grundregler som man har goda evidens för att våra kroppar mår bra av och vad vi inte mår bra av. Dessa finns på tex livsmedelsverket som är summan av den forskning som finns idag.
Man bör i allmänhet om man tänker hälsa tänka på vad som kroppen mår bra av, vad som ger näring och vad som hjälper kroppen alla olika processer att fungera optimalt. Och framför allt fokusera på vad man ska lägga till i sin kost istället för att tänka en massa på vad man måste ta bort eller vad som är förbjudet.
Sen hela grejen med att smal=hälsosam för det är så dumt så dumt. Man kan vara smal och oerhört ohälsosam och man kan vara överviktig och hälsosam. Och thats a fact.

paula

Hej,
Så skönt att du faktiskt även skriver att bilden är retuscherad. Nu är hon i och för sig vältränad och inte behöver mixtra med sina bilder, men jag håller ( för en gångs skull) med dig. Det här med kroppshets har gått över styr och istället för att få andra att må bra så mår de dåligt av dessa krav och bilder. Du skriver vidare att du inte ger dina barn juice, det gör jag och oboy. Men de äter även allsidig kost, frukt och grönsaker. De är barn och borde inte behöva tänka på att avstå helt från oboy tex. Jag har alltid druckit juice, kanske inte bra, men har slutat med kaffe som jag mår dåligt av. Och te gillar jag inte så vad finns kvar? Tar gärna emot tips men utan kroppshets och "smala" ideal, speciellt inte från någon med ätstörningar. Skönt att du tar upp det med Gynning!

paula

Hej,
Så skönt att du faktiskt även skriver att bilden är retuscherad. Nu är hon i och för sig vältränad och inte behöver mixtra med sina bilder, men jag håller ( för en gångs skull) med dig. Det här med kroppshets har gått över styr och istället för att få andra att må bra så mår de dåligt av dessa krav och bilder. Du skriver vidare att du inte ger dina barn juice, det gör jag och oboy. Men de äter även allsidig kost, frukt och grönsaker. De är barn och borde inte behöva tänka på att avstå helt från oboy tex. Jag har alltid druckit juice, kanske inte bra, men har slutat med kaffe som jag mår dåligt av. Och te gillar jag inte så vad finns kvar? Tar gärna emot tips men utan kroppshets och "smala" ideal, speciellt inte från någon med ätstörningar. Skönt att du tar upp det med Gynning!

Jeanette

Hej

Som Bulimiker med stora bekymmer kring kropp och utseende och hetsen med att alltid vara “smal” för att vara tillräcklig, tycker jag mycket om ditt inlägg kring detta.
För ett år sedan var jag friskskriven från min Bulimi/anorexia men sista månaden har jag handlöst fallit tillbaka i min ätstörning.

Kriget i mitt huvud om att vara smal för det är ju det mest perfekta man kan vara enligt alla sociala medier, tryck och press från familjen som plastikopererar sig för att minska på fettet kringla magpartiet osv. De förstår inte hur mycket de triggar en sjukdom som min, hur svårt det är att inte bli sjuk i denna idiotiska värld av ” så här bör alla se ut”! Vi är olika, så olika och vi måste lära oss att respektera våra olikheter lika väl som våra likheter.

Sjukdomar som min, är farliga och kan ha dödlig utgång, och till er som nu säger ”det är bara att låta bli att ära för mycket, det är bara att sluta svälta sig själv” det är inte så enkelt. Detta är en sjukdom som dagligen talar om för dig hur lite du är värd, hur lite du duger och hur lite du betyder för andra och dig själv, du kämpar dagligen för att överleva alla monster till tankar utan att kunna kontrollera dem.


Svar: ❤️❤️❤️
ladydahmers.blogg.se

Hanna

Jag skulle inte ta råd från en person som genomgår en personlig livskris. Gynning beskrev ju själv hur hon typ "kraschade" över jul/nyår. Sedan uppstår plötsligt maniskt tränande och föreläsning om att skippa allt socker. Om man genomgår en livskris så är det inte mycket man har kontroll över men saker som är lätt att kontrollera är just träning och matintag. Kontrollbehovet kring träning och matintag är inte hälsosamt.

Manshatare

Jättebra!! Helt otroligt att du alltid lyckas skriva så bra grejer! Därför har jag inget att säga om detta inlägg det var så bra! Men dock har jag en fråga ang. Postpatriarkatet. Varför har det inte kommit nåt nytt idag? Ska det inte göra det eller kommer det senare idag?
Du är bäst allt stöd❤️❤️

Svar: Det är på väg! Vi spelade in sent igår och jag sitter och klipper nu.
ladydahmers.blogg.se

Anonym

Och även om man försöker att inte ta åt sig så påverkas man av bilderna när man är medveten om hur man själv ser ut.

Manshatare

Okej det kom upp nu! Ska just börja lyssna!

Emma

Till alla som vill hålla vikten baaaaaara av häääälsoskäl: Om ni får välja mellan att vara "normsmala" resten av livet men ha samma risk för cancer, hjärt- & kärlsjukdom, diabetes etc. som ni har idag, ELLER vara "feta" för resten av livet, men vet att ni inte kommer att drabbas av "livsstilsrelaterade" sjukdomar, vilket väljer ni...? Det finns studier som visar att folk hellre skiljer sig från sina makar än blir överviktiga, hellre är alkoholister än överviktiga... I den här artikeln står om föräldrar som hellre vill ha ett barn med inlärningssvårigheter än fetma. Fetthatet är på riktigt. Och jag är 100% hycklare själv, som ska marklyfta efter jobbet idag, mycket för att jag känner mig så mäktig när jag lyfter skittunga vikter, men ännu mer för att jag vill ha en putigare röv.

NerdyBooks

Har nämnt detta tidigare men kroppars utseende handlar typ aldrig om hälsa, det maskeras bara som det.
En smal kropp = hälsosam, oavsett om den personen lever på pizza, hamburgare eller luft.
Medan en tjock/mullig/ickesmal kropp är = "ohälsosam" oavsett om den personen rör på sig dagligen, äter grönsaker, frukt och balanserat osv.

Ett exempel på det:
Jag som är 164 cm lång och vägde 80 kg, tränade 4 gånger i veckan på gym och åt inte godis annat än på helgerna. Drack heller inte läsk eller alkohol. Åt dessutom ca 5 mål mat om dagen (mycket frukt och grönsaker). Skulle jag ha ansetts vara hälsosam? Knappast.
Men min supersmala manliga vän som var 170 cm lång och vägde 55 kg och levde på läsk, datorspel, pizza, alkohol och hamburgare ansågs vara det!

Så det där är bara bullshit. Absolut att man får skippa att äta socker för att man tycker att man mår bra av det, eller kolhydrater/fett eller vad det nu kan vara. Men det betyder bara att det funkar för DIG. Inte att det är en universallösning för ALLA. Och en smal kropp är inte = hälsosam. Det handlar om sjukt mycket mer än hur en jäkla kropp ser ut.

Annelie Holmberg

Jag hade ätstörningar då jag var yngre och jag vet hur lätt det är att falla för all information om bantningstips och artiklar med bilder som handlar om t.e.x hur lätt man går ner 10-15 kg om man bara dricker nån dryck utan kalorier. Det kan stå "drick dig smal och vacker med en kalorifattig dryck i en månad och få denna vackra kropp (med en bild på en trådsmal tjej/kille), och tyvärr är det lätt att man faller för denna reklam om man har en ätstörning!

T

TW!
Hoppas det är ok att fråga detta (du får ta bort om du tycker det är opassande).

Vad är en måttlig mängd socker? Genuin fråga! Är det en väldigt individuell fråga? Insåg när jag läste inlägget att jag gör allt det där som du inte gör till dina barn vid frukost (sockrar yoghurt/gröt, dricker juice/oboy + vitt bröd mm) och har gjort det hela livet (22 år nu). Har aldrig varit sjuk eller blivit dålig (vad jag vet?) av det, så tänker om det är något som uppenbarligen inte påverkar mig och är en helt ok "måttlig" mängd för mig och min kropp då? Hur vet man om man överkonsumerar vardagssocker och borde tänka sig för så kroppen inte tar stryk på insidan? Är det något som tar ut sig själv om man tex går en promenad då och då? Har fått intrycket att det inte spelar någon större roll vad eller hur en äter så länge en rör lite på sig ibland.
OBS! Detta handlar absolut inte om vikt eller diet osv. Jag har aldrig brytt mig om vad jag äter mer än att jag vill äta så varierat som möjligt för att kroppen ska få allt den behöver (socker och kolhydrater inkluderat).
Tips på roligare frukost än skinkmacka och juice skulle vara högt uppskattat iallafall! Du verkar göra så rolig god mat <3

Elysia

Magrutor som bevis på hälsa? Fettet på magen kan ju lika gärna minska av två veckors magsjuka. Verkligen inget hälsobevis.

Kan inte de där hälsoivrarna börja fotografera sin avföring istället. Före: Lös och kladdig. Efter två veckors hälsokost: lagom fasta korvar med fin färg.

Eller hellre bekymra sig mer över klassamhället, våld och miljöförstöring än att försöka uppnå optimal hälsa.

Human

Men man kan äta och träna sig till en vältränad kropp utan att överdriva. Retouch, kanske, men det är onödigt. Ta bort socker och vitt mjöl kan alla göra, det mår ingen dåligt av.

Kakan

Det bästa jag läst på länge!

Caroline

Men hallå det är ju långt ifrån bara influensers som håller på såhär! Jag blir fan tokig på mammor som ba "hmmm, veeet du vad mitt barn fick till frukost på förskolan? VITT bröd och OST?!?! Såhär kan vi inte ha det, jag har redan tagit upp det med rektorn bla bla". Det är fan sjukt. Vanlig mat som gör barnen mätta och glada ska utmålas som nåt gift. Så sjukt provocerande när andra barn i världen bokstavligen svälter.
Min erfarenhet av barn som aldrig får socker i någon form hemifrån är att de blir helt tokiga om de på något kalas får äta vanligt fika och kanske en fiskdamm. Vi hade några sådana barn på vårt kalas, när de andra barnen för länge sen var klara och gått iväg för att leka satt de "sockerfria" barnen kvar vid bordet och åt tills vi fick plocka undan glassen och kakorna och bokstavligen fösa iväg dem. Och vad händer sen dagen de får egna pengar? De köper godis (såklart, som alla ungar i alla tider gjort) och får sen massiv ångest för de vet att det är fel enligt mamma (och kanske pappa) och simsalabim har en ätstörning skapats.

Asta

Jag tog faktiskt bort Carolina Gynning idag på insta. Trots att jag snart är 50 kände jag att jag påverkades negativt i min självbild av hennes magrutor. Så jäkla sorgligt.

Frida

Amen. Huvudet på spiken. Inte nog med retucherade bilder, Gynnings mage har fettsugits hos Dr Berne och fettet sprutats in i baken: brasilian buttlift. Vilken snedvriden syn ger inte det unga tjejer som tror man får rutor av träning och uteslutet socker.
En 40-årig kvinna som är så upptagen av sig själv och sitt yttre är både sorgligt och skrämmande.
Hela kontot är en lögn och följarna bara gapar helt okritiskt efter mer skit...

Susanna

Tack för att du orkar stå emot skiten.
Tog bort insta/Fb för ett tag sen och mår superbra. Slutat med onödig shopping ala instagram barnrum etc..
Tänk hur mycket tid vi kvinnor måste tänka på vårt utseende istället för bara leva o göra annat
Kollar in på din blogg ibland.. kan inte läsa majoriteten av bloggar pga väldigt meningslösa o massa reklam o smalhets
Kan inte läsa skvaller/modetidningar
En klok kvinna föreläste en gång om första varningstecken för ätstörning är om dina barn plötsligt skulle självvalt sluta med allt godis. Men detta hyllar/hyllas istället. Det borde vara ett stort varningstecken. Ätstörningar leder till ett stort lidande psykiskt och fysiskt och även till döden, 10-20 % av anorexia nervosa, avlider i sin sjukdom förr eller senare.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog