Men hallå ska din unge amma tills hen blir femton??????
Vanligaste argumentet mot långtidsamning, om vi ändå ska älta detta en stund till, är att det skulle göra barnet osjälvständigt. Som att en tvååring eller treåring eller fyraåring ens är eller bör vara just detta. Självständig. Jag har en tioårig och en åttaåring och även om de är kompetenta och klarar mycket så är de ju knappast redo att flytta hemifrån liksom. Självständig. Det ordet alltså. Den förväntan. Fan finns det nån sund människa som är självständig ens? Vi är väl beroende av varandra inte bara för överlevnad men för att må bra? 
 
Men för att lugna eventuell oro så kan jag meddela att det inte finns några belägg för att ökad trygghet och närhet (som amning eller samsovning exempelvis, ett annat ämne som möter samma fördomar) skulle leda till otrygga osjälvständiga vuxna. Tvärtom faktiskt. 
 
Sen pratar man gärna om att mamman, med amningen, binder barnet till sig. I mitt kommentarsfält på instagram berättar en person om en mamma som ammar sin tvååring och som nu riskerar att förlora vårdnaden om barnen om hon inte slutar. Kvinnans egen advokat råder henne att sluta och pappan kör såklart med fulknep. Helt absurt egentligen.
 
Att amning sexualiserats till den milda grad att mammor som ammar ses som perversa och olämpliga som föräldrar. 
 
Man pratar inte helt sällan om mammor som ammar för sin egen skull. Jag får verkligen dålig magkänsla av den sortens antydningar. Det man försöker antyda är nämligen att mamman tänder på det. Vill att bebisen suger på hennes bröst för tillfredsställelse och att barnet då, indirekt, utsätts för incest och övergrepp.
 
Och antyder man inte att det handlar om sex så menas det att mamman har ett behov av att känna sig oumbärlig och viktig och därför ammar av den anledningen. 
 
Och det här med att binda barn till sig liksom, mina barn ÄR redan bundna till mig och jag ÄR oumbärlig och så jävla viktig för mina barn. Viktigast i världen liksom. Oavsett hur länge eller lite jag ammat. För att jag är deras mamma. Och nej jag vill inte ha det på annat sätt. Jag fattar inte att nån vill det. Att de som använder detta som argument tycker det är rimligt att deras barn lika gärna kan hänga med random vuxen än med mamma eller pappa.
 
Svensk kultur och tvåsamhet tror jag är boven. Vi tror att ensam är stark och fostrar ganska tidigt våra barn att klippa alla band med familj och nära. Inte för nära, inte för beroende av relationer. Jag tycker att det är skevt. Jag tror det skapar psykisk ohälsa och ensamhet. 
 
Sen är det alltid nån jävel som "sett en dokumentär om en tolvåring som ammade" (nej det var en dokumentär om en sjuåring som gick på femman, en sjuåring som dessutom förlorat förmågan att amma och nu höll på att sluta) och som högljutt oroar sig över alla dessa tonåringar och vuxna (helst pojkar) som aldrig nånsin kommer att sluta suga på mammas tutte om hon inte sätter stopp. 
 
När nån drar detta argument så kan man vara säker på fyra saker:
 
1. personen saknar grundläggande kunskap om amning
2. personen saknar grundläggande kunskap om barns utveckling
3. personen saknar grundläggande kunskap om munnens anatomi
4. personen är dum i huvudet
 
Den naturliga/biologiska amningstiden för människor ligger mellan två och fyra år. Medelåldern i världen ligger på fyra ungefär. Får barnet själv välja (Jo det är barnet som väljer att amma, de som tror att man kan tvinga ett barn till amning har uppenbarligen INTE ammat själv) så ammar det mellan just två och fyra.  (Nu generaliserar jag) Men en del barn har behov av amningen längre än så men sällan över en ålder av sju. De stora primaterna (gorillor, schimpanser och orangutanger) ammar i fyra till sju år. (Djurargumentet brukar dras det med "hallå kalvar ammar inte så länge!!!") 
 
Att vi inte ammar tills vi dör beror dels på samma orsaker som att vi inte sitter i mammas knä eller blir burna tills vi är vuxna. Det finns nämligen nåt som kallas utveckling, bara för att man gör nåt som barn så innebär det inte att man vill fortsätta när man är vuxen eller tonåring. Barn frigör sig. Det är en process men den händer om barnet är utvecklat normalt mentalt. Jag samsov med min mamma som liten, jag tyckte om att sitta i hennes knä och att hon läste sagor för mig.
 
Det växte jag ifrån lagom till puberteten. (Sen är just sånt kulturellt betingat, i vissa kulturer sover man alltid ihop men ni fattar poängen). Den där självständigheten som det öschas om kommer naturligt. 

Men sen finns det en anatomisk och biologisk aspekt också som många saknar kunskap om och det är det faktum att barn inte suger för att få ut mjölken. De mjölkar. De använder tunga och käkrörelser för att liksom pressa ut mjölken och det kräver en mjukare gom och en käke som är outvecklad. 
 
 
 
När mjölktänderna börjar trilla ut och de permanenta tänderna kommer fram så förändras munhåla och käke och då förlorar vi också förmågan att mjölka. (Jag minns detta! Minns hur jävla frustrerande det var att inte kunna njuta och suga på nappen som jag brukade (jag ammades ej). Helt sjukt!)
 
Tolvåringar kan alltså inte amma även om de mot all förmodan skulle vilja. Och så är det med det. Jag skiter i om du sett nån dokumentär om detta (typ outsiders) eller läst om det på nån sajt för så här funkar det. 
 
Vill man ha mer information om amning så finns det massvis med grymma böcker, men man kan även gå in på Amningshjälpens hemsida och läsa det som finns där. Amningshjälpen är de rådande experter på amning vi har i Sverige. De är utbildade och kunniga och har massvis med erfarenhet. De hjälper också om man har problem. 
Händelsevis

Tack för detta inlägg!
/en långtidsammare som nu ständigt blir hetsad att sluta. Barnet är lite över 2 år.

Annika

Du har helt rätt! Om folk kunde sluta att lägga näsan i blöt! Det är faktiskt upp till varje mamma att avgöra hur länge barnet ska/vill ammas. Själv kunde jag inte amma mina barn då mjölkproduktionen var minimal. Andra mammor och BVC var mästare på att ge mig dåligt samvete och känna mig som en urusel mamma. Inget verkar vara bra nog för vissa!!! Skitfolk!

Jd

För min del får mammor amma sina ungar till de är 35, det är inte mitt problem.

Men kritiken handlar väl inte om exakt ålder i sig utan det du är inne på, att inte "binda sina barn för starkt till sig."
Motsatsen finns ju också, att barn inte får en ordentlig anknytning alls (och det är ju säkert värre).

Visst förstår jag känslan av att vara oumbärlig - den måste vara helt fantastisk på många sätt - men jag kan också förstå de som oroas över att inte barnen ska utveckla självständighet (gäller inte bara amning utan all utveckling).
Det är ju inte en "switch" där barn går från osjälvständig till självständig pang bom, utan handlar väl om en inre psykologisk process där de gradvis behöver få lära sig att inte alltid få direkt behovstillfredställelse. Att få substitut för sina trygghetsbehov, och gradvis utveckla en inre självständighet genom separation från det första objektet (mammans bröst).

Men som mamma vet man nog i regel var i utvecklingen ens barn befinner sig och hur redo det är för "separationen."

Svar: Den processen sker naturligt om man inte aktivt försöker förtrycka den. Men det gör man inte genom att tex kramas mycket, samsova eller amma.
ladydahmers.blogg.se

Hmm

Hahahaha. OMG⁉️

Så hela ditt resonemang har gått ut på inte ifall det är tekniskt möjligt (vilket du skrev att det inte gååår) utan vad man kallar det i de olika stadierna när och hur man suger ut mjölken.

Ja du. Ett yngre barn ammar inte heller. Det diar. 😂😂😂😂😂

(👆Om vi nu skulle skita i vad vi kallar något i vardagstal. Du får nog vara tydligare att du är en språkfascist nästa gång du diskuterar. )🤣

Svar: Asså jag pallar inte. Att du inte fattar resonemanget får du ansvara för. Jag har förklarat tydligt, både tidigare och här, varför det ÄR tekniskt omöjligt för en tonåring att amma. Så nej det gååååååår inte att amma när man fått sina permanenta tänder. Vad är det du inte fattar? Ska jag ta fram kritorna?

Man suger inte ut mjölken. Man kan inte suga ut mjölk ut ett bröst. Man kan bara mjölka ur det. Det har inget med ordmärkning att göra utan om funktion. Pratar man om att suga så pratar man om en helt annan process där de flesta klarar av att genomföra det vilket bäddar för just den typ av missförstånd och okunskap som du uttrycker kring amningen.
ladydahmers.blogg.se

deva

Skulle gå in här för att tacka dig för ditt engagemang i amningsdiskussioner på andra sidor. När folk ofelbart ska börja dra djur- och sexjämförelser bara orkar jag inte.

Misstänker att någon av de ytterst obehagliga och okunniga människorna därifrån hittat hit också... får riktiga gymnasiesnubbevibbar på dessa självgoda, kverulerande pseudointellektuella knäppgökar.

Mina barn har fått bestämma själva, en slutade från ena dagen till den andra vid nästan tre års ålder. Den andra bad om att få amma mer och mer sällan till drygt 6 års ålder (alla som pratar om att man inte ska amma barn som kan gå / prata etc - mitt kunde läsa och skriva). Har efter att ha fått sina första permanenta tänder inte bett om att få amma, men kan prata nostalgiskt om hur härligt det var. Vi har även samsovit om det är av intresse, och barnen är ytterst självständiga, sociala, kapabla.

Självklart ger trygghet och närhet mer och inte mindre självkänsla och därmed självständighet!
Heja alla er som lyssnar på era barn!

Och igen, tack för allt enormt viktigt arbete du gör!

Emma

Blä kan inte Hmm gå och bråka någon annanstans? Det är ju inte direkt så att vi pratar om att försvara mord eller våldtäkt utan barns och mammors rätt att göra något de båda, helt naturligt, tycker är mysigt och som dessutom är bra för barnet!

Jag "fick" inte amma så länge som jag ville pga påtryckningar att sluta kring 1 års ålder runtomkring. Har kompenserat med maaassa kramar och varje dag berätta hur mycket jag älskar dem. Hade jag fått barn igen hade jag bett de omkring mig att hålla klaffen och amma precis så länge som vi båda (alltså jag o barnet) vill.

Hmm

Jag har sagt mitt. Jag behöver inte upprepa mig. Att du gömde dig bakom semantik ( som grädde på moset är fel) för att undvika sakfrågan torde stå uppenbart för alla vid det här laget. Det och att du inte drar dig för personangrepp för att driva din fråga.

Todels!


Svar: Du sa att sextonåringar kan amma och använde det som argument i debatten. Jag förklarar att sextonåringar inte kan amma. Du hävdar att jag har fel och det blir tydligare och tydligare att du inte har nån kunskap alls i ämnet. Jag har varit tydlig. Du försöker vrida det till att jag sagt nåt annat och att jag försöker gömma mig bakom ordval. Fast vi båda pratat om huruvida en tonåring kan amma eller ej.
ladydahmers.blogg.se

L

Ja, svensk kultur har en fetisch för just självständighet.

Lisa

Ganska otroligt att du förklarar så oerhört tydligt att man inte suger ut mjölken, och ändå skriver Hmm "[...] utan vad man kallar det i de olika stadierna när och hur man suger ut mjölken".

Som någon utan barn och som således aldrig har ammat hade jag ingen aning om detta, men tycker det var väldigt informativt och bildande!

Lina

Nu har inte jag barn men jag har alltid gillat Astrid Lindgrens citat "Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek så kommer folkvettet av sig självt." Jag tror det är samma sak med självständighet. Ger man barnen en kärleksfull uppfostran så växer de upp som självständiga individer vare sig man ammat länge eller inte alls.

Sofie

Mår så jävla illa av alla som sexialiserar amningen. Att det i vårt land anses mer normalt och accepterat att ha peddo-tankar om mammor än att de bryr sig om närhet och anknytning till sitt barn? Att snusk är det rimliga liksom. Usch.

Elvira

Ja vad ska man säga. Har läst någonstans minns inte från vart och någon får gärna rätta mig om det inte stämmer. Bröstmjölk ska alltså vara nyttigt för barn upp till 7 års ålder, så jag undrar vart alla biologister är någonstans som annars gärna värnar om att kvinnor ska ta hand om barn, stanna i hemmet o.s.v.

Karin

Tack, jag behövde läsa detta! Ammar min son som är 1 år och 8 mån och börjar känna att andra människor inte är helt bekväma med det längre.

deva

Ni som gillar semantik:
Varför tror ni det heter MJÖLKtänder?

My

Alternativ nummer 4 är ju definitivt anledningen till ovan knepighet 👆🏻. Noterade också hur samma individ hävdade sig, vad var det nu, kunna sänka dig närsomhelst!? Jojo. Hen blev helsänkt själv av flertalet individer som gång på gång meddelade att äldre barn absolut kan SUGA på moderns bröst men att det inte är detsamma som att amma. Du, och ingen annan, var vidare otydlig med det men kopplingen gjordes alltså inte förrän nu och då är det fortf du som ”gjort fel” och ”gömt dig” bakom semantik.

Egentligen borde du blockera den där. Inget verkar gå in. Alls.

Karin

Är "Hmm" samma person som kommenterar som "The real Hmm" på bloggbevakning så förstår jag att du tröttnat.
Maken till Besserwisser, som ALLTID ska ha rätt och aldrig ger sig har jag aldrig tidigare skådat. Man undrar ju vad det är för person egentligen.

Anonym

Men visst kan vuxna dia trots permanenta tänder. Läs på.

Svar: Nej de kan de inte. Jag har läst på. Tio år har jag ägnat åt att läsa på. Hur mycket tid har du lagt på att lära dig om amning?
ladydahmers.blogg.se

Anna

Jag ser det som en självklarhet att ett barn utvecklas till en trygg och självständig individ av att 1. Få massa gos och kärlek, få amma tills hen själv är färdig med det och få sova ihop om hen föredrar det. Att bädda med trygghet och närhet kan bara vara hälsosamt för psyket. Föreställningen att man ska vara hård och disciplinär är mest en rutten rest från förr där man trodde att tukt skulle få barn lydiga. Samma tanke med djur. Skrämma till lydnad. Med följden att barn blev otrygga och empatiskadade. Att den styrande klassen använt boardingschools från tidig ålder Är ingen slump. Att fostra en generation ledare, som tidigt skulle lära sig slåss för sin status. Och lära sig att ensam är stark. Och sen kunna skickas ut till nån brittisk koloni och härska. Stormakter har inte råd med empatiska ledare. Sååå - för en fredligare värld, amma på, gosa på och knyt starka band till era barn och vänner.

Anna

Jag ser det som en självklarhet att ett barn utvecklas till en trygg och självständig individ av att 1. Få massa gos och kärlek, få amma tills hen själv är färdig med det och få sova ihop om hen föredrar det. Att bädda med trygghet och närhet kan bara vara hälsosamt för psyket. Föreställningen att man ska vara hård och disciplinär är mest en rutten rest från förr där man trodde att tukt skulle få barn lydiga. Samma tanke med djur. Skrämma till lydnad. Med följden att barn blev otrygga och empatiskadade. Att den styrande klassen använt boardingschools från tidig ålder Är ingen slump. Att fostra en generation ledare, som tidigt skulle lära sig slåss för sin status. Och lära sig att ensam är stark. Och sen kunna skickas ut till nån brittisk koloni och härska. Stormakter har inte råd med empatiska ledare. Sååå - för en fredligare värld, amma på, gosa på och knyt starka band till era barn och vänner.

Anonym

Barn kan inte amma - de diar. För att vara så insatt i amning känns det skumt att du envisas med att prata om barn som ammar. Att amma är att ge di.

Svar: Talspråk. Sluta tramsa. Du vet vad som menas.
ladydahmers.blogg.se

deva

Anonym om ’amma’ vs ’dia’:
Vi som ammar talkunniga barn vet att barnen ammar. Har aldrig hört en unge säga ’jag vill dia!’.
’Amma-mamma!’ däremot, hundratals gånger. Tänker att det ändå är ammebarnen som har tf här...

Anonym

1 Att dia, eller som det felaktigts av alla inblandade kallades för amma, görs genom att suga.

(Så LD var precis lika tramsig som inte ville förstå en annan som använder samma talspråk på samma felaktiga sätt.)

Så om ni nu ville få någon att förstå vad ni ville få fram, exakt vilken form av att suga ni syftade till, så får ni vara betydligt mer exakta i era beskrivningar. Annars kan inte en kotte förstå vart ni ville komma. Suga som dia eller suga som suga.

Används ordet amma fel så kan ingen veta om ordet suga också använts oprecist.

2 Nej alla, även om de flesta gör det, förlorar inte förmågan att bilda vakuum och göra de ”tuggröreslerna” som ska till. Dvs det finns dem som inte förlorar förmågan att dia/amma.

Och det går fortfarande att få ut mjölk även om det kan vara dåligt för bröstet och mjölkproduktionen utan den förmågan.

3 Varför man kallar det mjölktänder tycker jag vore fint om LD vill berätta.




Svar: det krävs mer än vacuum för att få ut mjölk.
hur är det relevant varför det heter mjölktänder?
ladydahmers.blogg.se

My

Nej Anonym. Att suga och att amma är inte samma sak. Försök amma ett sugrör som exempel ☺️ (du är sannolikt vuxen och kan inte utföra rörelsen som krävs för amning)

Det kallas att amma. Det heter amningsfysiologi och amningsteknik. Sluta tramsa nu.

Sara

Orkar inte att det här fortfarande är ett ämne värt att diskutera. Kanske finns någon enstaka sjuttonåring som fortfarande blir ammad av sin mamma, men det har väl ingenting med långtidsammarna som slutar i fyra-fem-årsåldern att göra.

På vilket sätt är en fyraåring som ammar morgon och kväll eller när hen är ledsen mindre självständig än fyraåringen som dricker välling och suger på napp. Ingen fyraåring klarar sig själv, amning eller ej.

Barn blir inte självständiga av att bli bortstötta av sina föräldrar.

My

Och i samtalet frågades TRH/Hmm om hen pratade om att suga eller att amma eftersom att amma och att suga inte är samma sak. Individen svarade inte utan fortsatte gaffla på.

Känns helt irrelevant att diskutera den individens gripande efter ursäkter till sin oförståelse, och sitt ickeintresse av ökad förståelse, kring amning (känns mkt som att det är dit samtalet lutar då det talas om nåt som skett i dåtid). Ingen annan än den individen hade i det samtalet svårt att förstå skillnaderna trots ganska tydliga förklaringar om skillnaderna mellan AMNINGteknik/AMNINGSfysiologi och sugande.

Brukligt vore, att istället för att ni hitta på ursäkter för att man under lång tid talat om för de som har helt rätt att de har fel, att nu be om ursäkt, eller som minst backa och lägga ner. Det är över. Det är inte alls svårt att missförstå vad amning är och vad sugande är även om det inte skulle kallas för att dia (vilket det i dessa sammanhang inte någonsin kallas).

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog