Fördelar med att vara tjock
Rolig grej som hände nyss på pendeln. Rusningstrafik. Fullt på tåget. Och så en snubbe som gissningsvis tror att jag är gravid (pga jävligt tjock med stor mage) och erbjuder sin plats.  Yes! Tänker jag nöjt och sätter mig. Putar lite extra med magen och pustar. 
 
 
Tänk om det hade varit för ett par år sen? Jag hade antagligen översköljts av skam och förnedring. Mått dåligt hela dagen. Lovat mig själv att banta. Hur ofta läser man inte artiklar om kvinnor som börjat banta efter att de sett nån bild på sig själv och chockerat utropat (inombords) att nu får det vara nog? Att outas som tjock är så jävla jobbigt. Eller det var jobbigt tidigare för mig.  "Vadå outas"? Tänker ni säkert. Som om det inte syns när nån är tjock och ja det gör det ju såklart men ändå så lever många av oss tjocka i en slags självförnekelser där erkännandet av övervikten ger så jävla mycket ångest att man vägrar uttala det. 
 
Man köper hellre för små kläder, sitter med en kudde framför magen, håller in, undviker vissa sammanhang, äter inte offentligt och om man gör det så petar man i en sallad och pratar gärna om hur lite man egentligen äter och man döljer och skäms och döljer och skäms om vartannat. Allt för att inte avslöjas som tjock. Helt sjukt. 
 
Idag känner jag väldigt lite av de känslorna även om de såklart gör sig påminda ibland. Det känns skönt och befriande.  Och så fick jag ju sitta ner på pendeln! 
 
Ulrika

Du är så jävla skön!! Klok! Och rolig. Det är så befriande att läsa om någon som inte skäms för att vara tjock, som liksom ba "YES!!" när de får en plats på bussen för att nån tror hen är gravid... Så jävla kul och nice!

Pamela

Oj oj OJ vad det finns folk (män) som kommer att reta upp sig på att du stulit en sittplats bara för att du är tjock haha!

Loanne

Gött! 😁👍🏼

Malin

Underbart! Ditt belåtna smajl och handen på "gravidmagen"! Obetalbart!

breakuntil

Jag vet inte om jag hade klarat av en sån situation utan att skämmas ännu... Men kanske en vacker dag. Hittills har jag åtminstone slutat skämmas på jobbet, med kompisar och oftast på stan. För små kläder skulle jag ALDRIG I HELVETE köpa, eller jeans som klämmer obehagligt. Herregud sånt lidande man gick igenom på den fronten i t.ex. högstadiet!

Sandra

Haha jag gillar också att du tog det på det sättet. Själv hade jag som du beskrev det mått riktigt dåligt. Haft en ny oro i magen som gror.

För mig räcker det att jag vet att sambon tränar med supersmala och vältränade tjejer för att jag ska känna mig mindre värd. Jag tittar mig i spegeln och känner att jag förstår honom att han inte tar i mig längre.

Innerst inne vet jag att jag är lika bra som andra, men nog är man duktig på att trycka ner sig själv (också var det det där då med att sambon aldrig rör mig, och att han sagt att jag fick större mage efter jag var gravid). Egentligen borde jag ta fram ilskan, och fatta att värdet inte sitter i kilona. Att om inte han uppskattar mig för den jag är så behöver jag honom inte heller.

Svar: Vet hur det känns. Gått upp 10 kg pga Litium (är dock "normsmal" ändå) och jag hatar det. Fått bristningar på låren, kläderna passar inte längre och har inte råd att köpa nya. Går i sabons t-shirts och mjukisar (1 par) samt jeans (1 par) som jag fått av min översnälla mamma. Hatar min spegelbild och försöker dölja mig när jag byter om, har duschat etc så han inte ska se "blåvalen" (jag har anorexia i bagaget så jag ser på riktigt en sumobrottare i spegeln trots att jag egentligen vet att det inte stämmer). Han tog avstånd från mig och vi har inte haft sex på flera månader. Vi pratade ut och han tog avstånd för att han förstod att jag inte mådde bra, och även om jag mår bra efter sex kan jag tänka mig att han inte vill påbörja något med en person som inte vill för att denne inte mår bra. Vi har fortfarande inte legat igen än, han sa att när jag känner att _jag_ vill så ska jag bara säga till (eller visa på annat sätt). Aldrig varit med om att en man respekterat mig såhär, vilket är helt sjukt (vem fan vill ligga med en psykiskt trasig människa som egentligen inte vill enbart för "husfridssex"?).

Mitt råd är att prata med honom, men det han sa " [...]att han sagt att jag fick större mage efter jag var gravid" gör mig skitförbannad. Har ej barn själv men ser hela den processen som något fantastiskt, och kvinnor (såklart alla andra oavsett barnafödande eller ej) som fött barn borde hyllas, det är ju fanimej fantastiskt att kvinnokroppen bär och sedan föder ett barn. En levande varelse.

Du är bra hur du än ser ut, vad du väger etc etc. Smula ner imodium+ i all hans mat så han får krysta fram en vattenmelon på toan och fråga sen om det gjorde ont. Och om han på riktigt beter sig sådär mot dig så dumpa aset (efter imodium).

(Jag är inte helt seriöst gällande imodiumgrejen, är bara förbannad över hur pappan till barnet som kvinnan burit och fött fram beter sig som en jävla hjärnlös rövhatt)
(Och med "fött fram" menar jag på inte enbart vaginal födsel. Det BORDE alla förstå men skriver detta ändå så inga missförstånd sker).
Emelie

Ellen

Min man daskade mig på runpan idag. Jag blev chockad och arg, och han chockades av det. Jag kom inte på något vettigt att säga förutom att jag inte är ett djur som man kan klappa på bär man vill. men du Ladyn, kan du inte lägga några väl valda ord i min mun? Vad ska jag säga till honom? Varför kände jag mig förnedrad? Jag vet ju men är urdålig på attförklara! Hjälp mig!

Svar: Jösses, hur svårt ska det vara att be om ursäkt och ett löfte om lyhördhet i framtiden?
Fråga honom det. Man behöver inte förklara sina nej.
somliga förbannade kvinnor

Linda

Haha! Bäst!

Anna

Så sjukt det är med hela "dölja att man är tjock"-grejen! Ta också alla stora sjok till kläder - inte tror nån att man är mindre tjock för att man döljer kroppen så mycket det bara går. Och t o m sprättar bort storlekslappen ur kläderna. Som om folk inte skulle fatta att man inte har storlek 38. Eller 40. Eller 42. Eller... ja, ni förstår! :D

Regina

Det är verkligen inte konstigt att folk inte vill "erkänna" sig själva som tjocka utan hellre försöker dölja det för alla runt och sig själva, när människor som har "accepterat" att de är det och bara går runt och äter sin mat ifred och har på sig icke-tältkläder verkligen rynkas på pannan åt och blir typ samhällets outcasts. Och så påstås de promota fetma, typ som när du åt kanelbulle på tåget (eller vad det var?) Men folk kan ÄNDÅ inte se att tjocka diskrimineras!! Utan det handlar bara om """"hälsa""""" Jag undrar varför just tjockhat är så himla svåråtkomligt?

www.zaitzova.com

Svar: Jag vet. Jag satt och reflekterade över det på ett tåg en gång, jag är underviktig p.g.a. hög ämnesomstätning, och har aldrig brytt mig om att träna, äta nyttigt eller min hälsa allmänhet. Vid just det här tillfället så hade jag köpt med mig Mcdonalds mat som jag satt och åt på tåget, jag satt mitt emot 3 personer och ingen ens tittade på mig. Då började jag reflekter över vad som hade hänt om jag var överviktig. Maten som jag åt är inte hälsosam för någon men eftersom jag är smal så brydde sig ingen om det. Då började jag tänka längre tillbaka att jag har ofta ätit ohälsosamma saker ofentligt men aldrig att någon har kommenterat det, aldrig att någon ens har gett mig så mycket som en blick som tyder på att jag gör något fel. Då insåg jag att det här med "hälsa" är bara skitsnack. Det är ett hat/förakt mot tjocka människor för att de estetiskt inte tilltalar dig. Det irriterar mig på riktigt för vad är det för jävla värld vi lever i där du måste finna någon estetiskt tilltalande för att de ska ha något människovärde. Jag är förmodligen bra mer ohälsosamm än de flesta överviktiga men konstigt nog så är mitt ohälsosamma leve aldrig ett problem.

Nu vet jag att jag bara svamlar för att jag dels är sur och dels trött men en annan sak som stör mig att varje någon inser att jag kan äta mycket och ändå vara underviktig som säger det alltid " jag har en kompis/kusin/kursare som dig", och jag tror på balans så för varje människa som mig borde det finnas det omvända d.v.s. personer som lever hälsosamt men ändå är överviktiga, men dessa människor tror man aldrig på. Man enbart kritiserar och säger att de lever nog inte hälsosamt nog, och att de inte försöker hårt nog. Varför går det att tro på mig men tjocka kan vi inte tro på.
H

En annan L

Lyssnade på podden när ni pratade om "våga vara fin" versus "våga vara ful" och det var en sån aha-upplevelse för mig. Jag har aldrig ansetts vara fin som barn eller tonåring. Varje gång jag hade fina "tjejkläder" fick jag hånfulla kommentarer från syskon och kompisar vilket gjorde att jag än mer valde att fastna i pojkflicke-rollen och utseende. Det har tagit mig många år att komma ur det sjävhatet och flytt från syskon och gamla kompisar för att inse att det är härligt att hoppa i en klänning som strumpbyxor och fiffa sig lite då och då. Och framförallt att jag är lika mycket kvinna oavsett vilket utseende jag har.

Off topic, så blir man ju gråtfärdig av kommentarerna i inlägget om förhållanden. Går det att auto-blocka kommentarer som inhåller orden offermentalitet, offerkofta och bitter?

Lottsky

Haha, underbart! =) Appropå tjock - gravid fick jag en gång kommentaren "Men är du gravid, grattis" från en inte så smidig kollega för en massa år sedan. "Nej, jag har gått upp i vikt" konstaterade jag. Kollegan blev tvärtyst och röd om kinden. Det svaret hade h*n nog inte väntat sig...

Svar: Haha, en liknande grej hände mig men med en granne. Han frågade om jag skulle ta hissen eftersom jag var gravid. Jag svarade att det behövdes inte, jag är bara tjock. Han trodde nog att han skulle dö av skam och jag bara log och gick upp istället för att ta hissen. 😂
Fia

Milla

På tal om att vara tjock och utanför normen, kan jag få gnälla lite på tidningen Amelia tack? De kör nu med en osminkad Carin da Silva, tror även nån redaktör är osminkad och det hela är en kampanj ihop med Dove real beauty. "Alla är vackra!! Men bara om du är normsnygg förstås!" Om jag ser en snygg omslagsbrud fixad till tänderna så kan jag åtminstone trösta mig med att hon har en hel stab av make up artister, stylister, solduschare, frisörer och är retuscherad och perfekt fixad. Men hon ser säkert alldaglig ut hemma i mjukisbrallor, finnar och utväxt.. Vad Dove och Amelia gör är ju att visa kvinnor som är snygga, fräscha, smala, har hårlös och len hy, glansigt hår och raka tänder TROTS att de nu alltså är helt ofixade! Ha! De är alltså såhär NATURLIGT fina! Att man dessutom ska få det att låta som någon sorts feministisk kampanj gör mig äcklad. Som om det var sminket som var det stora problemet i första hand. Det känns så...trött, har vi inte kommit längre?

Svar: Ja herregud dessa patetiska kampanjer. Jag har inte kollat in denna och jag vet inte vem som är med och hur de lever - men jag tänker alltid att de som är med i sådana antagligen har både bantat och smörjt in sig noga och ätit vitaminer månader på förhand ;) men det är bara mina tankar... herrejesus vilket jävla tjafs...
breakuntil

Hoppet är det sista som överger en.. | Bloggbevakning Nöjesguiden

[…] Lady Dahmer blev erbjuden en plats på pendeltåget eftersom hon antogs vara gravid (antog hon i sin tur) och hon berättar att för ett par år sedan hade hon förmodligen översköljts av skuld och skam, lovat sig själv att banta eftersom det är så jobbigt att ”outsas” som tjockis. […]

Emily

Jag bara älskar din min på översta bilden :D :D

Louise

Helt underbart!

Fundersam

Totalt orelaterat till ditt inlägg men behöver "hjälp" /råd/input på hur jag ska hantera detta. Mitt barn är snart 2. Har börjat "tillfredsställa sig själv" enligt förskolepersonal. Hen har nån gång lagt sig på golvet hemma och gnussat, liksom. Är det normalt för en som inte ens är 2? Hur bemöter man det? Vill ju inte kvadda hens framtida sexualitet för det är ju normalt att utforska sin kropp.. brukar säga att man får göra sånt när man är själv. Är mest fundersam för jag tycker det är tidigt och är rädd att något ska vara fel/något har nr utan min vetskap. Eller är det normalt? Någon i LD's kloka kommentarsfält? Kanske ett inlägg tom..just kring huuur man bemöter detta?

Svar: det är helt normalt. Jag skulle inte bemöta det alls utan låta hen vara.
Lady Dahmer

Emelie

Jag har en fråga till dig, du som strider för att få bort normer.
Skulle du normalisera mens genom att trycka det i ansiktet på din partner eller lägga det så din partner hittar det och genom partnerns reaktion avgöra om du ska skälla ut hen eller inte angående att mens är faktiskt normalt?

Sätt många som lägger upp blodiga bindor (som dem lagt i sin partners byrålåda) på sociala medier men skriver usch till bebisbajs på sociala medier.

Svar: Nej jag skulle nog använda andra metoder
Lady Dahmer

Nemo

I det senaste avsnittet av Penntricket så är det reklam när cirka 25 min gått på Acast?! Blev väldigt förvånad när två andra, engelska, kvinnoröster helt plötsligt började prata om recept och viktnedgång mitt i allt. En minuts reklam kan jag väl leva med, men blev ganska ledsen när reklamen handlade om viktnedgång :( Vet inte om det är något ni kan styra över eller ej dock :/

Svar: Reklam kan förekomma. Då får vi betalt. Men just viktreklam har vi sagt tydligt nej till! Bra att du säger till. Det kan tyvärr slinka igenom.
Lady Dahmer

lena

Om du har rätt att döma hans motiv så har man rätt att döma dig?! Eller? Mer kärlek till folket!

M

Jag har lite blandade känslor o åsikter om det här att man ska vara stolt som tjock och skita i vad andra tycker. Självklart ska man skita i vad andra tycker! Den enda man ska dras med hela livet är en själv, och det kommer man inte ifrån. Därför är det bra om man älskar dig själv och tror på sig själv. Där är vi överens? Men sen att man ska nöja sig med att vara tjock och bara finna sig i det, nej det där förstår jag inte. Jag försöker eftersträva och hålla en vikt där jag är mitt bästa jag. Alltså jag vill känna mig bekväm, fin, stark, hälsosam. Jag gör det inte för någon annan, enbart mig själv. Jag är inte tjock, visst har kvar en del mage och lite dubbelhaka och sådär, men jag är inte överviktig (tänkte jag iaf) tills jag gjorde en bodyscan. Jag räknas som lite överviktig och fettet på magen, som borde lega på en "7:a" där låg jag på "14". Alltså det farliga bukfettet. Så om man vill inbilla sig att man är lycklig och bra som man är som överviktig, ja men bra du har självförtroende och du känner dig bekväm, okej bra! Jag är glad för din skull. Jag tror dock inte att det är speciellt hälsosam att gå för länge och inbilla sig att allt är bra. Skit i vad omvärlden tycker och tänker, men vill man inte det bästa för sin kropp, som man ska dras med hela livet? Ge den det som den behöver, bra mat och träning. Skit i själva utseendegrejen, smalare blir man på köpet. :)

Svar: Vad ska man göra då? Banta? Det funkar inte tyvärr. Man går upp igen. Du kanske tänker att man ska banta mer då? der tycker jag låter ganska osunt.
Lady Dahmer

alice

omg bästa är att du åt en bulle också, literally en bulle i ugnen hahaha <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog