Det lilla är inte så litet egentligen
Jag kämpar så mycket mot otillräcklighetskänslor. Både i vardagen men också i min roll på sociala medier. 
 
Jag tänkte först skriva "i min feminism" men jag tycker inte att jag driver en aktiv feministisk aktivism alls. Jag bara är. Jag är här. Jag försöker bara överleva, utvecklas, lära mig och låter er ta del av den resan. Men har ju fattat att det liksom blivit politik av det, av mig och mina tankar och tar ansvar för det med högtidliga känslor. 
 
Och där kommer känslorna av otillräcklighet in. Tänker att jag måste bli bättre. Duktigare. Skriva mer om det ena och det andra. Bli skarpare. Ha bättre analyser och lyfta viktigare frågor. Vem är jag liksom? Här står jag tjock och halvnaken. Hårig och bråkig. Halvdana analyser och tragglandes att förstå och greppa andras. Och tror att jag är något. 
 
Och utanför min bubbla så kämpar folk för livet. För sin existens. För sina rättigheter. För att inte ätas upp och förgöras av ett samhälle där jag också ingår. 
 
Då blir det jag har att förmedla så jävla banalt och litet. Sen tänker jag att även det lilla och banala måste få plats och plats har det ju fått. Massvis med plats till och med. Medan de andra får slåss för smulor och om de har tur, fem minuter i hörnet av scenen där kanske nån lyssnar men förmodligen inte. 
 
Så ja ni hajjar. I sammanhanget känns jag onödig och otillräcklig och jävligt oförtjänt av er kärlek eller kanske framförallt hyllningar. 
 
 
Linp

Nänä, det där är såå typiskt "oss"! Vi/Du måste sluta känna på det viset.......varför gör vi så mot oss själva? Jag blir så ledsen. Du är ju den som lyfter och lyfter och sätter ord på det som de flesta (tror jag) någonsin har funderat och funderar på, vilken samhällsstruktur vi har men inte har förstått hur illa ställt det är. Vi försöker ge dig styrka att du duger (är bäst) och fortsätter att vara skarp för det behövs verkligen! Så du behövs, hoppas du får den känslan hundra gånger om när du känner så här. Tänk på hur MÅNGA som längtar och lever för tisdagar t ex :)

Svar: Äsch, jag vet. Tack! Ni ger så otroligt mycket styrka, ba så du vet. <3
Lady Dahmer

Matilda

Du är så otroligt viktig. Du flyter inte ovanpå och ser vanligt folks liv uppifrån. Du står inte ens bredvid och iakttar utifrån utan du finns mitt ibland alla oss andra "vanliga", och just därför läser vi dig och lyssnar på dig på ett helt annat sätt än på de flesta tidningskrönikörer eller proffsdebattörer. Och du tar gång på gång upp viktiga vardagsämnen samtidigt som du skriver så bra och så roligt och med sådan självdistans att jag nästan blir stum av beundran. Du gör din grej, och du gör det otroligt bra. Fortsätt vara dig själv och göra det du gör. När du känner dig otillräckligt får du låta oss påminna dig om att det är du absolut inte. Som nu. LYSSNA INTE PÅ DET DÄR SJÄLVTVIVLET. Lyssna på oss. ;)

Svar: Det är ju där jag vill befinna mig också. Tillsammans med alla. Vi lär ju av varandra. Jag har ju bara skapat en plattform för samtal men ni lär ju mig lika mycket som jag lär er. Mina analyser och perspektiv har viddats så enormt tack vare min publik.
Lady Dahmer

Becka

Du är viktig. <3

Svar: Du med!
Lady Dahmer

Sara

Känslan av otillräcklighet får jag när jag har förutfattade föreställningar om hur jag ska vara, ideer om att prestationen måste vara perfekt, trots att perfektion är en illusion. Det är fullständigt omöjligt att leva upp till ett perfektionsideal. Känslan av otillräcklighet avslöjar för mig att jag eller folk omkring mig har satt upp en standard för mig själv som jag inte kan leva upp till.

Linda

Jag tycker du är fantastiskt duktig. Du har öppnat mina ögon vad gäller feminism.

Anonym

Ser redan rubriken: "Lady Dahmer: Jag är inte feminist" 😁 såhär i nyhetstorketider

Anonym

Nej nej, det du gör är så viktigt, du är så viktig. Jag lär mig av sig hela tiden och blir en bättre människa och feminist av det. Finns nog ingen person förutom typ mina föräldrar som lärt mig så mycket viktigt.

Svar: åh så härligt att höra. Alltså tror inte ni fattar hur mkt det betyder för mig att höra sånt.
Lady Dahmer

Julia

Anonym med kommentaren som börjar "nej nej" var jag.

Chs

Kommer du att besöka Pride något, LD? Finns i alla fall inget ställe i världen där jag känner mig så trygg, hemma och peppad som i Pride House (Kulturhuset, Plattan).

Svar: uhhh jag vet inte. Jag är... eh paranoid. Jag är rädd för stora folksamlingar. Och så är jag rädd för vissa människor som finns i de sammanhangen (låter skitkonstigt nu hahaha men jag är inte så poppis i vissa queerfeministkretsar om man säger så). Men jag skulle så gärna vilja gå med barnen. Låta dem få se och känna att man får vara som man vill. Speciellt T som är ganska "queer" i barns ögon.
Lady Dahmer

furyosa

Känslan av otillräcklighet är ju en sporre till att fortsätta växa som människa, blir bättre, skarpare och allt det du skriver. Men för mycket kan vara förlamande. Funderar på hur kön spelar in där. Det verkar ju inte finnas någon brist på mediokra män som känner att de är fullt tillräckliga i allt de gör. Kanske därför som många av de också verkar ha stannat i utvecklingen och inte växer som medmänniskor då de redan anser sig vara den bästa versionen av sig själva trots att många av de är infantila och beroende av kvinnor för att fungera. Och om de växer är det för att kvinnorna runt omkring dem aktivt måste arbeta på deras utveckling. Jag har lagt ner enormt mycket tid och energi på både min egen och min mans utveckling genom åren. Nu är grovjobbet redan gjort och jag har en man som går att leva med men om jag hade fått göra om det hade jag nog hellre avstått och satsat energin på kvinnorna runt mig istället.

Svar: sant. Så jäkla sant.
Lady Dahmer

Loanne

För mig är du enormt viktig! Du har lärt mig majoriteten av det jag kan om feminism, och som förebild är du värd guld!

Svar: tack. :-) Jag blir genuint rörd och glad och TACKSAM när jag hör sånt här
Lady Dahmer

A

Jag ska berätta en historia om en ung läkare för längesen som hade en liten och dum idé om sjukdomsspridning som alla andra läkare avfärdade som oviktigt. Han undrade varför så många kvinnor dog av infektioner efter sjukhusförlossningar och kom på en teori om att det kunde handla om läkarnas händer. Han föreslog att man skulle tvätta händerna i nåt medel innan man behandlade kvinnorna, men de andra äldre och mer erfarna läkarna tyckte
att han var en liten oviktig idiot med små oviktiga teorier. Vem var han liksom? En oerfaren läkare som öppnade käften och trodde att han var nåt. Han genomförde iallafall ett experiment där några läkare skulle tvätta händerna och några inte. Det visade sig att de kvinnor som blivit behandlade av läkare med tvättade händerna fick färre infektioner. Han presenterade sina resultat, men det avfärdades fortfarande som oviktigt och dumt. Sen glömdes hans teorier bort under många år tills några andra plockade upp dem igen, jobbade vidare på dem och handsprit blev den allra viktigaste smittoförebyggande åtgärden inom sjukvården. Idag skulle ingen argumentera emot den lille oerfarne läkaren med små dumma teorier.

Alltså, det "lilla" som avfärdas som oviktigt och "ingenting" idag kanske blir en revolution imorgon :) Dina teorier och idéer stannar inte hos dig. Det finns alltid folk som plockar upp dem, jobbar vidare på dem och vem vet vad de kommer leda till om 100 år.

Svar: fantastiskt ändå! Tack!
Lady Dahmer

Lisa

Du är min idol och inte alls onödig. Tvärtom, du är enormt nödvändig. Punkt.

Svar: puss!
Lady Dahmer

Linnea

du är viktig <3

Lars

Va fån
Du som förmedlar så många Goa livsinställningar. Klart du är viktig och förtjänar 😇massor av beröm. Du är min förebild i din stolthet över din kropp. Nåt Jag önskar jag kunde ha. Men on jag läser sina bloggar kan jag kanske lite acceptera min Djävla feta kropp. Jag är ingen feminist men jag fetrgillar dina inlägg
Lars 67

Lars

Ursäkta mina stavningar ibland men mina fingrar är också för feta. Så det blir för många bokstäver ibland o jag kollar min stavning för dåligt. Men vem är perfekt???
Kom igen ladydahmer jag diggar dig.
DU ÄR VIKTIG
LARS

Svar: ja feta fingrar och små tangenter vet jag alltförmycket om tyvärr haha
Lady Dahmer

Josefine-trebarnsmamma

Förstår att du känner press när man helt plötsligt omskrivs som du gör! Men här har du en som blivit en riktig pain in the ass tack vare dig vad gäller kvinnofrågor!

Svar: asså fy fan va kul! <3
Lady Dahmer

Kajsa

Du anar nog inte vilken betydelse du haft för många många. I mina kretsar är du den vi refererar till i våra diskussioner. I mångt o mycket har du bidragit till vår feministiska uppvaknande. Visst har det funnits många som skrivit om liknande tidigare men det gick oss tydligen förbi, vi var upptagna med att göra oss knullbara (fy vad jag sörjer över mitt tidigare jag ibland).
På nåt sätt nådde du till oss. När jag hittade hit var min första reaktion "fy vilken extrem typ det är" men nu förstår jag ju t o m vilken betydelse radikalismen har samt att mina tankar berodde på det förtryck jag utsatts för.
Det innebär ju inte att allt ansvar ligger på dig, utan det har lett till att vi börjat ta del av andra feministiska historier i olika kanaler. Vi har helt enkelt vidgat våra vyer.

Svar: Åh, jag älskar att få höra sånt här! Dels att jag nått folk som tycker jag är vansinnig eller extrem men också att jag är ett samtalsämne. Positivt sådant alltså. <3
Lady Dahmer

J

Känns inte som att nåt du gör är litet, snarare helt gigantiskt ♡ men kan tänka mig att det kan vara svårt att se vidden av det själv.

Svar: För den lilla människan är det ju så och min egen utvecklin är inte att förringa, den hade ju aldrig skett utan bloggandet och ER respons.
Lady Dahmer

Isabelle

Förstår känslan av att vara liten i sammanhanget. Med det sagt vill jag säga hur mycket din blogg och att lyssna på Penntricket har betytt för mitt sammanhang. Jag började läsa och lyssna tidigt i våras när jag inte mådde alls bra. Ångestproblematik och andra patriarkala bekymmer. I vilket fall som helst så har din blogg och podd i kombination med samtalsstöd varit en stor del i att jag idag är så mycket bättre! Så det där som du tycker är litet och banalt har varit stort och viktigt för mig och det tycker jag inte ska viftas bort <3

Svar: Sånt här betyder så jäkla mycket. Kontakten med er alla och era vittnessmål.
Lady Dahmer

USA bo

Du är så helt otroligt viktig! Du har satt ord på allt förtryck genom hela min uppväxt och mitt vuxna liv. Jag är väldigt privilegierad annars, men som kvinna är man ju ändå förtryckt. Tack för att du lärt mig verbalisera vad som skaver!

Svar: Tack själv!
Lady Dahmer

Liv

Man behöver inte alltid vara bäst på allt. Du är bra och viktig. Det hade du varit även om du var totalsämst. Men det är du ju inte, såklart.

MD

Visst, när jag vill ha en riktigt avancerad och knivskarp feministisk analys så saknar jag att Arsinoe inte bloggar längre, men du fyller en jätteviktig funktion som mångas första kontakt med feminismen. Du skriver om det vardagliga, det vi alla lever, från ett inifrånperspektiv och på ett sätt som alla fattar även om man inte gått på universitetet. Det är JÄTTEVIKTIGT, annars skulle feminismen stanna som ett intressant tankeexperiment för elitfilosofer. Du är mångas första steg på den feministiska vägen, och hur du kan tro att det är oväsentligt förstår jag bara inte.

Svar: haha TACK SÅ MYCKET närå, jag fattar. Alla behövs ju liksom för alla fyller en funktion. Jag vet ju vad jag är bäst på och även om min egen analys har utvecklats med åren så försöker jag hålla det basic och lättförståeligt.
Lady Dahmer

marire

kjære lady dahmer.
det lille er så utrolig stort. i alle fall for meg.
jeg hørte på penntricket om "alla är ätstörda" her om dagen, og det har hjulpet meg så mye.
i tillegg til at jeg elsker det fristedet bloggen din og postpatriarkatet er.
i sammenhengen og i verden er du så jævla viktig!
særlig fordi du er på en reise, som meg selv, som du deler med oss. en reise vi er på sammen.
tusen takk!

Svar: tack! <3
Lady Dahmer

My

Du räddade min amning.
Du har fått mig att få upp ögonen för bland annat vilken sorts förälder jag vill vara, och till vilken värld jag vill uppfostra mina söner och min dotter.

Kanske litet för dig, kanske en känsla av otillräcklighet, men för mig stort och mer än väl tillräckligt. Hade ALDRIG orkat göra det du gör. Tack för det du gör 🙏🏼

Svar: <3
Lady Dahmer

GL

Patriarkatet skrattar så att det kiknar för att ha fått dig stt känna dig liten och obetydlig.

Om patriarkatet ska kunna krossas måste vi ta tag i de små frågorna det är där i doktrineringen för alla flickor börjar. Dessa små tillsynes "obetydliga" uttryck för förtryck som kommentren "när min dotter blir tonåring ska jag minsann stå med hagelbössan på farsubron" 🤢.

Hur män genom bristande respons får oss att tvivla på vår egen tankeförmåga (läs Det kallas kärlek för att fördjupa er i det). Vilket får oss att köpa synen på oss själva som känslostyrda och irrationella när vi verkligen borde undra vilka som låter känslorna styra, hallå alla barslaggsmål!

Fortsätt prata om det lilla det får oss att förstå hur stort och djupt patriarkatet egentligen är.

Svar: Asså det är förjävligt
Lady Dahmer

ajabajaerika

Känner igen mig i dina tankar, Kämpa på säger jag bara! Vad kan vi mer än följa magkänslorna och tala vår hjärtans ord, hur små eller stora de än må vara.

Fia

Det lilla är inte så litet som man gärna själv tror och det ger ringar på vattnet. Det sprider sig och blir större och större.

Du har ett stort gäng följare som kanske inte alla håller med i allt du säger/skriver/gör men det är många som diskuterar på hemmaplan/med kompisar, delar det du skriver och uppmanar att lyssna på podden och det i sin tur ger ringar på vattnet.

Så klappa dig själv på axeln och var stolt över din fajt. 💞

Svar: ja de där ringarna alltså! Det är ju så jäkla häftigt när man tänker på det.
Lady Dahmer

Carro

Men åh. Du är ju så jäkla viktig. Har precis hittat hit (och genom bloggen Penntricket) och känner mig helt nyfrälst, pirrig och förväntansfull samt även asrädd för mitt nyväckta jäklar anamma. Har insett att jag som alltid kallat mig feminist är så jäkla okunnig. Fy farao. Jag måste lära mer! Måste kunna göra feministisk analys, göra medvetna handlingar och våga. Sluta vara så förbannat rädd att inte vara till lags. Har nu lunchträff inbokad med en bekant som är sjukt kunnig på ämnet för att diskutera, få lästips och bli lite förbannat stärkt. Och det är tack vare dig (och Cissi). Så tack, du är så jävla viktig. <3

Svar: fy fan va gött att höra!
Lady Dahmer

Evelina

Tack du betyder så mycket. Du har påverkat mitt liv och många andras till det bättre. Jag lider inte av lika mycket ångest längre, har alltid mått dåligt över hur jag sett ut oavsett hur jag ser ut. Antingen för smal, eller för tjock, eller för hårig. Eller så tar jag för mycket plats eller låter mig utnyttjas av killar men nu tar jag ingen skit längre. Jag accepterar inte slutshaming, jag står upp för mig själv och för andra tjejer/kvinnor och förstår mer och mer att mitt värde inte ligger i mitt utseende. Tack LD <3

Svar: tack så mkt för din kommentar! <3
Lady Dahmer

Somliga Förbannade Kvinnor

Jadu älskade du. Var hade jag varit utan dig? Inte hade jag vågat säga åt män att slicka min mensf*tta iaf, det är ett som är säkert 😂 All kärlek som finns i mitt hjärta ❤️

Astrid

"Men jag skulle så gärna vilja gå med barnen. Låta dem få se och känna att man får vara som man vill. Speciellt T som är ganska "queer" i barns ögon."

Menar du att T skulle vara "queer" vid så låg ålder?

Svar: Han utmanar könsroller och är väldigt tjejig insida uttryck.
Lady Dahmer

Lisa

Du är ju bäst, så viktig! Och modig. Ja självdoubt för att du är osterotyp kändis. Du är ju med oss, på allas nivå. Och det är ju det som gör ditt ord så mäktigt. Du talar från jorden, från där du står. Skulle inte varit samma person utan dig att följa dessa 9år. Började när Jag fick barn nr 1, nu har jag 3. Så mycket jag tyckt och tänkt som stämmer med dina texter, och utan att ha haft dina ord tror jag att jag inte hade kunnat stå för mina. Jag hade inte riktigt trott på mig själv. Men att läsa dina ärliga texter har varit och är så stärkande! 💟

Pineapple

Det är många här som jag vill heja på: Matilda, furyosa, A, Fia...

Fia skrev om ringar på vattnet och jag tycker det är så himla prick i! Jag och flera av mina kompisar har startat flera bra diskussioner med dina blogginlägg som utgångspunkt. Vi har blivit djärvare, argare och snällare mot oss själva och våra medkvinnor. Genom våra interaktioner med andra sprids det vidare.

Nu hoppas jag att du kan tro mig, men ibland har jag undrat hur historien kommer att se på dig. För det du har här genom din blogg och genom att dela med dig av livet är inte bara en blogg... det är ett systerskap. Din öppenhet om dina tankar och erfarenheter har fått så många andra att dela med sig. Jag läser alltid kommentarerna och har kommit att "känna igen" en del av dina läsare. Du finns verkligen för kvinnor, utan kompromisser.

P.S. Jag önskar jag kunde swisha men har bara ett finskt telefonnummer som inte fungerar (eller i varje fall som jag inte hittat ett sätt att få att fungera) med pengöverföring över landsgränser.

P.P.S. "Gifflarna är slut!" är säkert årets bästa reklam. Jag ler och skrattar bara jag tänker på den! <3

sovgris

Jag säger som GL ovan: "Fortsätt prata om det lilla det får oss att förstå hur stort och djupt patriarkatet egentligen är." Det lilla är INTE litet! Det är i det lilla som upprepningens förtryck bor.

Dessutom pratar du inte "bara" om det lilla, du berör ju massor av stora frågor, så det är nog något som självtvivlets röst får dig att tro ibland.

Du och din blogg och instagram har gjort en otrolig skillnad i mitt liv. Du anar inte. Precis som flera andra har skrivit så skapar dina texter ringar på vattnet i min vardag och i princip varje gång jag träffar en tjejkompis kommer något du skrivit upp. Ditt arbete lever!

Som Pineapple säger, du kommer gå till historien, du har redan gått till historien, du lever i oss.

Tack för allt ditt arbete och ditt mod. TACK!!!

Katta

Jag läser din blogg (och följer dig på Instagram och lyssnar på penntricket) för att jag vill "träffa" en riktig människa. Jag vill inte ha någon vetenskaplig text om feminism. Jag vill inte läsa en officiell blogg med EN tydlig agenda där alla texter är godkända av någon moderator. Även om otroligt många tycks bli helt oresonligt upprörda så fort du eller någon annan skriver något som inte är totalt genomtänkt ur alla aspekter, så är det så jag vill ha det. Feminism, kroppsaktivisim från ett mer personligt perspektiv (både ditt och läsarnas) och absolut även om matlagning, heminredning, krukväxter, semester etc. Med tanke på hur ofta du till exempel dyker upp i samtal med min dotter (hon är 21) gör du något som funkar för mig åtminstone. Fortsätt som du gör! (I att vara människa ingår också att man ibland inte hinner blogga, inga krav på X antal inlägg per vecka eller så.)

Isabelle

Du är avgörande viktig och har hjälp mig otroligt mycket i min feministiska pånyttfödelse! Och jag vill att du alltid ska ta precis så mycket plats som du vill, med vad du vill, när du vill! Du är fantastisk!!!

Isabella

Du är det bästa på hela internet, jag är så glad att jag hittade dig ❤️❤️❤️

Svar: ❤️😊
Lady Dahmer

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog