Gott nytt år
Jaha nytt år. Nya löften? Brukar ni ge löften? Jag har väl gjort det. Förr. Jag tänkte att jag skulle göra det nu. Lova och prestera. Sådana där om att bli en annan människa än den man är. En bättre människa såklart. 

Bättre vän (jobba på mina relationer och lära mig visa uppskattning). Bättre livspartner. (Gå på dejter, umgås, ha mer sex och vara gladare och roligare) Bättre förälder. (Skrika mindre, mindre tid med telefonen, mer tid med barnen, pyssla ihop, göra saker som till exempel mer friluftsliv ihop eller badhusbesök) Ta hand om mig själv (träna, springa, lyfta, äta bra, gå på yoga, gå i säng i tid)

Men allt det där är ju dömt att  misslyckas såklart och det spär ju mest på det där berömda självhatet och självföraktet och...  jag vill inte strunta i det heller men jag orkar inte lova nåt jag inte kommer kunna hålla heller. Jag är ju den jag är liksom även om det egna jaget är i ständig förändring. 

(null)

Marie

Jag har börjat med nyårslöften igen för jag hittade en metod som funkar:
1) Lova inte allt du vill förändra. Jag väljer 1-2, kanske 3, saker att fokusera på (beroende på hur krävande de är). Inget får vara en helomställning av livsstilen (gå från träning då och då till 4ggr/vecka t.ex) utan då måste det bli ett rimligt delmål (träna 1 gång/vecka på regelbunden tid).
2) Konkretisera. Inte "bli en bättre förälder" utan "gå till badhuset 3 gånger under vinterhalvåret och 3 friluftsutflykter under sommarhalvåret". Rimlig genomförbar ribba.
3) Och viktigast! Varje månadsskifte avsätter jag lite tid i kalendern under den kommande månaden där jag jobbar på mina mål (och i de fall det är lämpligt bestämmer jag vad jag ska göra den tiden). T.ex bokar in en date med partnern och 2h en kväll där jag ska lista vad jag gillar och inte gillar med mitt nuvarande jobb (om målet är någon slags förändring i min karriär).

Varje mål man lyckas med ger mer motivation och självförtroende till nästa mål (says science) och det är därför det är viktigt att börja enkelt och aldrig sätta orimliga mål. Precis som du säger, lova något du inte kommer kunna hålla är bara destruktivt. Om man inte ens tror på löftet själv, varför skulle man ens försöka, ge det en rimlig chans?
Med ett par års framgångar i bagaget klarar man att sikta högre sedan, och då har man också tränat upp skillsen att jobba mot mål. Precis som folk som idrottade mycket när de var yngre kan vara soffpotatisar i 10 år men sedan komma igen snabbare än vanliga dödliga bara för att de vet hur man tränar.

Babbeln

Gott Nytt år min favorit bloggerska som jag gillar precis exakt som hon är <3

Mina nyårslöften:

Utesluta så många män som möjligt ur mitt liv (undantag för far, söner)
Inte lyssna på mäns åsikter
Inte curla män
Inte ge män uppmärksamhet
Studera feminism
Uppmärksamma, stötta och stärka andra kvinnor
Börja arbeta med utsatta kvinnor igen

Kroatkringlan

Älskar nyårslöften! Förrförra året hade jag som löfte att alltid ställa undan stol/pall direkt efter att jag använt det för att nå saker högt. Klarade det och gör det numera jämt. Detta årets har varit att alltid ställa in smöret i kylen när jag är klar med det men kämpar fortfarande med den hehe.. nästa år ska jag bli bättre på att dammsuga av två gånger i veckan åtminstone. Blir så grisigt med tvååring som smular och härjar annars... och sjumånaders som kryper. Bästa kombon... gott nytt år och tack för det här året!

Tessa i höghuset

Jag tycker att du ska ha ett nyårslöfte om att ha semester och egentid, utan barn. Du kan inte ha massa förutsatser om att bli en bättre människa om du inte ger dig själv förutsättningar för att orka. Det är orimligt att ställa de kraven på sig själv och du har barn omkring dig typ hela tiden samtidigt som du jobbar hemifrån. Klart du är sliten! I alla fall dag i veckan barnfri tid (pappan f-led) och ett par timmar om dagen (promenad? Rymma till kompis?), det tycker jag!

Anna Vardiero

Nyårslöften är sämst och meningslöst och jag slutade ge dem många år sedan.

Brukar ha Nyårsönskningar istället, i år önsksr jag att jag kan börja läsa på rektorsprogrammet i höst. Det är väl det enda jag önskar, drömmer om eller vill just nu. Resten känns rätt bra.

Jenn

Jag brukar inte ha "riktiga" nyårslöften. Förstår inte riktig varför jag plötsligt skulle göra något annorlunda bara för att det bestäms på ett visst datum liksom.

Däremot en del mål, men de brukar liksom tillkomma vid fler tillfällen än vid just årsväxlingen. Där kan det vara saker som att försöka spara mer, konsumera mindre eller äta mer vegetariskt. Aldrig något jag inte redan försöker och vill göra typ?

Skulle aldrig komma mig för att välja något jag upplever som stressande/pressande eller som jag kommer må dåligt om jag inte klarar av att uppfylla. Saker som jag känner "det vore ju bra om jag... men blir det inte så är det ingen kris" om fungerar perfekt. Utveckling är ju nice! Men att välja saker som bara kommer vara jobbiga för att sedan bara misslyckas eftersom jag själv vet att jag ändå inte tänkt göra det från början utan att tvinga mig själv känns inte utvecklande.

Anna Vardiero

Nyårslöften är sämst och meningslöst och jag slutade ge dem många år sedan.

Brukar ha Nyårsönskningar istället, i år önsksr jag att jag kan börja läsa på rektorsprogrammet i höst. Det är väl det enda jag önskar, drömmer om eller vill just nu. Resten känns rätt bra.

Asta

Gott nytt år fina du till dej å din familj

Joppan

Jag avskyr nyårslöften! Har nog med krav på mig ändå! Livet ringlar och kringlar och hur ska jag kunna veta vad som är rimligt att nå under året? Och sen ha ångest om jag misslyckas? Jag strävar på så gott jag kan varje dag istället. Det jag skulle kunna tänka mig att göra är att fundera igenom vad jag villmed mitt liv, göra upp nån sorts vag plan. Fast det vill jag inte heller vid närmare eftertanke. Jag är 45, har tonårsbarn jobb o hem o vänner. Kan jag inte få vara nöjd med det? Måste man alltid sträva efter att bli bättre o bättre? Ha mer o mer?

linda

Gott nytt år !

Jag följer din blogg och läser ofta, ibland varje dag. Tack för att du finns. Jag tycker du är modig och du sätter ord på saker som är orättvisa. Du lyfter frågor som väcker känslor, som är obekväma men som är livsviktiga. Tack för att du gör det. Du är inte ensam om det. Tillsammans blir vi starka och tillsammans kan det bara ske förändringar. Tack för att du är du ! Jag tycker du är fantastisk och en förebild. Tack för alla ord från 2017. Tack för att du delar med dig av dig själv. Din ärlighet, din oro, din glädje, din ilska, din sorg, din osäkerhet, din själ, din konst. Tack för att du är oretuscherad. En verklighet.

Catten

Jag avger aldrig nyårslöften. Nånstans har jag landat i ett sätt att leva som jag trivs och är tillfreds med. Det gäller både jobb, relationer, träning, fritidsintressen.
Jag har ett jobb där jag trivs. Nöjd med det. Jag kör mina tre styrketräningspass per vecka på gymmet och ett konditionspass på det. Nöjd med det. Jag umgås med dem jag trivs med och väljer bort dem jag inte trivs med. Nöjd med det. Jag går på de biofilmer jag vill se. Nöjd med det.
Eventuellt kanske jag ger mig löften ofta under året. Eller kanske mer frågor till mig själv. Är jag nöjd eller inte nöjd? Jag landar i stort sett alltid i att jag är just nöjd.

Sonja

Jag har aldrig lovat nåt på nyår och det har känts bra så jag kör på samma i år igen:) gott nytt välsignat år för dig och din familj och nära och kära och tack för en fantastisk blogg 2017!

Chris

Ger aldrig några nyårslöften. Efter många unga år med psykisk ohälsa och ångest, är jag äntligen på en bra plats i livet. Det innebär, för mig, att anta varje dag med ett öppet sinne och inte dömma mig själv när det inte blir som jag hade förväntat mig.

Maria

Gott nytt år och jag hoppas 2018 blir bättre för detta år har varit så tungt för mej. Behöver åka utomlands en eller två månader till solen snart. Kram.

Anonym

Gott nytt år och jag hoppas 2018 blir bättre för detta år har varit så tungt för mej. Behöver åka utomlands en eller två månader till solen snart. Kram.

Tobias Lindkvist

Det är närmare 30 år sedan jag slutade ge nyårslöften. Sådant som folk oftast ger som nyårslöften, som att äta bättre, motionera, sluta röka, ägna mer åt barnen/familjen osv är trots allt sådant man kanske ska ägna en tanke åt året om istället. Märkligt att det behövs ett årsskifte för att folk ska komma på att man borde reflektera över tillvaron. ;)

Gott nytt år!

Annie

Har tidigare avskytt nyårslöften. Tills jag slutade lova att gå ner i vikt, träna osv. Nu har jag några år avlagt andra typer av nyårslöften - främst för att sätta ord på önskningar och drömmar och därmed få en spark i baken i att göra verklighet av dom. Framför allt har det handlat om att våga testa nya saker och vara snäll mot mig själv. Det har resulterat i att jag börjat med yoga, återupptagit slalomåkning och i år lovar jag att jag ska våga tänka i andra banor kring min karriär (jobbar i kommunen med ett bra jobb men känner att nåt fattas) och jag vill våga satsa på att skriva klart en bok. Drömmen är att ha ett manus att skicka in till bokförlag under 2018. Gott nytt år och tack för arbetet du gör.

Hanna Karlsson

Jag avger inga nyårslöften. Jag brukar inte kunna hålla dem ändå. Gott nytt år! 🎆✨🎇

Linp

Mitt nyårslöfte är att fortsätta läsa din blogg och lära mig mer och slå håll på alla myter och dumma inlärningar från barndomen som gynnar mansvärlden! Kram 😍

Sandra

Hur gör man en quick fix på trångsynta, sexistiska, kränkta män? Män som avbryter en innan man hunnit säga ”vi måste tala om all män för att...”?

Denna nyårskväll brast fördämningen från min sida. Svärfar fick veta hur jävla besviken jag är på hur han inte kan se förbi sitt egna kränkta ego i en så pass viktig diskussion och rörelse som metoo ju är.

Det är tunga stenar i rullning. Nu jävlar är de nervösa. Vem här hon egentligen, den där som tidigare alltid skrattat åt alla dåliga jävla sexistiska skämt, som alltid bekräftat svärfar i sina utläggningar om fan och hans moster. Som plötsligt reste sig från middagsbordet med ”nu får det väl för fan vara bra!”.

Jag har två döttrar och en son att uppfostra. Jag strider för deras framtid och jag hittar stöd hos dig i min kamp. Tack för det!

Maria

Sandra bra gjort av dej. Det går till en gräns sen tar man inte mer skit. Kram.

Helena

Nyårslöften är bara bullshit. Vill man gå ner i vikt, sluta röka, ha mer sex eller va de nu är så har man 365 dagar på sig att göra det varje år. Har man bara bestämt sig så funkar ju vilken dag som helst att göra de på lika bra ;) så tänker jag iaf! I somras när jag hade semester o lite tid till att landa bestämde jag mig för att gå ner i vikt med bättre kost och mer motion. Och nu en fem månader senare har jag loosat 14 kg. Willpower is the shit!

I

Älskar nyårslöften, tycker det är något magiskt över det.
Mina i år som jag kan dela offentligt här till dig är
1. Njuta av allt
Även om det är galet på jobbet så tänk att jag är här och nu, jag tänker att jag hjälper människor och att jag njuter av det även om det är tungt ibland, njuta av fint sällskap, njuta av barnen, njuta av naturen, njuta av min kopp kaffe, av mat, mat är livets njutning, njuta av friska luften osv, smkå saker som oftast bara händer ska jag stanna till och njuta av
2. Tänka positivt, ägna mig åt tacksamhet
Att jag ska försöka vara positiv och tacksam för allt
Det är 2/1 och första dagen gick åt skogen med skrik, arghet, magsjuka på jobbet osv och allt vara bara eländigt men det var en av 365 dagar. Jag ger inte upp.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog