YellowfaceÄR rasistiskt oavsett intention
Sanna Nielsen är i blåsväder efter att ha postat en bild på sig själv i sk "yellow face". (Utklädd till asiat med hjälp av stereotyper)  Först vill jag börja med att säga att jag är övertygad om att Sanna är antirasist och inte alls tycker det är ok att reproducera rasism och att det är därför hon blir förbannad.  Jag har tack och lov inte sett nåt drev. Än. Men vet hur det här funkar. En person begår misstag och så är de dömda att brinna i helvetet forever. Med det sagt så blir jag faktiskt både ledsen och arg på hur hon så absolut slår ifrån sig saklig kritik.  Att uppträda i Yellowface, framförallt med tillhörande stereotypisk nidbild-attiraljer, ÄR rasistiskt. Kränkande och rasistiskt. Oavsett Sannas intention så är det precis detta hon gör: reproducerar rasism och rasistiska stereotyper. Och det är inte ok. Nu är ju inte Sanna ansvarig för Oscarsteaterns okunskap och skit och hon måste ju som alla andra försörja sig men det är fan en skam att denna typ av rasism får passera gång på gång.  Sanna skriver på sin blogg: "Numret handlar om precis det som folk reagerar på. Numret handlar om sådant man inte ska skämta om. [...] Dessa masker på bilden används i ett nummer som handlar om precis det vi INTE ska skämta om."  Jag förstår hur hon tänker men det håller ändå inte. Det är som att använda sig av n-ordet för att påvisa att det är fel att använda n-ordet. (Vilket många tror är ok, det trodde jag också förr och därför måste vi ta denna diskussion gång på gång) Så backa Sanna, gör det! Det kommer antagligen behövas. Jag gör det för jag vet hur det är när massan kräver blod och men ursäkta för fan inte Yellowface och andra nidbilder. Säg ifrån! Problematisera! Kräv att det upphör! Gå inte med på ickeursäkter (som den Oscarsteatern erbjöd "vi är inte rasister" och så inte ens ett "hoppsan förlåt det var inte meningen, vi visste ej?" på det) och fortsätt tjata tills det går in! . PS. Robert Gustafsson orkar jag inte ens kommentera. Han är ju dum i huvudet sen länge tillbaka.
Jules

Ja, bra med så saklig kritik Dahmer! Jag blir så förvånad när människor inte vet bättre och inte förstår nudbilden de reproduceras. Förstår att hon har kort stubin efter drevet mot hennes utseende. Men nu har hon faktiskt, oavsiktligt förvisso, gjort något som inte är ok.

Och Gustavsson, Urk. Denna man.

Emily

Förlåt men nu hänger jag inte med.
Vad i hennes utseende är stereotypt asiatiskt förutom kimonon?

Svar: se t.ex. Frukost på Tiffannys, den kinesiska mannen som är granne med huvudpersonen spelas av en vit man som klär ut sig till asiat, med samma attribut som sanna.
Zoe

Bee

Ingen bryr dig eller orkar kommentera att Robert också var utklädd stereotypt, lättare att ge sig på en kvinna. Jag tror inte hon är rasist och inte teatern heller, däremot är det bra att det uppmärksammas att denna stereotypa bild inte uppskattas hos gruppen den grupp bilden representerar. Det är varken roligt eller sjysst.

Svar: Förmodligen. För min del så har jag inga höga tankar om Robert. Han kommer aldrig ta till sig kritiken han får. Han är en kvinnohatare och en rasist som gjort sig rolig på utsatta människors bekostnad i många år. Han är bara vidrig.
Lady Dahmer

Emma

Ja men om en bara kritiserar Nielsen reproducerar en ju (omedvetet) sexistiska strukturer (du säger att du bara orkar kritisera den kvinnliga individen som reproducerar rasism eftersom den manlige är immun mot kritik. Tyvärr är det är inte ett legitimt argument. Med den logiken skulle en även behöva lägga ner all kritik mot sverigedemokraterna till exempel).

Svar: Jag bemötte bara hennes blogginlägg. Robert bloggar inte och jag har ej sett honom kommentera detta alls. Hade han gjort det så hade jag hängt ut han som en jävla idiot antagligen.
Lady Dahmer

kökskran rostfritt stål

Spännande debatt! :)

Azze

Ville bara slänga detta apropå inlägget om barn och konsekvenstänk osv.
http://schwitzsplinters.blogspot.se/2016/11/the-moral-compass-and-liberal-ideal-in.html
Mvh.

D

Jag tror inte att Sanna är rasist.. Men ändå i senare delen av din text så skriver du ändå att Sanna ÄR rasist. Det ör EN bild, och en kontext som 99% av alla som gnäller inte har tagit reda på.

Märkligt också att en stor majoritet som gnäller över detta är vita kvinnor.

Get over it.

Svar: Vart skrev jag att sanna var rasist? Har letat i min text men ser inte. Kan du citera?

Nej det är inte bara vita kvinnor som gnäller. Jag har sett massvis med asiater och andra rasifierade som "gnäller" i mina flöden. Men det är ju vanligt att deras röster tystas och ignoreras, man lyssnar ju mkt hellre på vita. Det kanske är därför du inte sett några andra än vita?
Lady Dahmer

Anna

Sverige kanns sa ofta som bade framat- och bakatstravande pa sa manga plan. Min man ar fran Ost-asien och var dotter ar valdigt lik honom: nar jag ar ensam med henne fragar manga (som om att det ar relevant eller deras business) om jag adopterat henne. Det kanns som om att en begynnande debatt finns i Sverige om rasism, nidbilder och stereotyper och om hur skadliga dessa kan vara. Tyvarr upplever jag att denna debatt INTE inkluderar asiatiska (ostasiatiska) nidbilder, fordommarm och stereotyper. Jag blir ofta anklagad att var 'for kanslig', att 'overdriva' vara for 'PC' eller 'lojlig' nar jag sager emot eller papekar hur asiatska nidbilder eller rasistika uttryck ar krankande. Och dessa stereotyper inkluderar ocksa hur 'exotisk' hon ser ut, eller hur sota kinesiska flickor ar. Att hennes pappa ar inte fran Kina, spelar ingen roll for alla 'ser likadana ut'.

Svar: Har exakt samma upplevelse av rasism i Sverige. Det är liksom inte lika stor "grej" att vara rasistisk mot asiater i Sverige. Kinesjävel, mongojävel och att elever gjorde streckögon under hela grundskolan spelade ingen roll, det var inte förrän mitt hår började bli mer krulligt i högstadiet och någon kallade mig "n-ordet-frilla" som en av lärarna sa till... Fick till och med höra från en (nu f.d.) kompis att ingen bryr sig om rasism mot asiater för att "ni är ju så submissiva att ni inte säger till"... Samtidigt får jag (och kommer alltid?) få frågor om jag föddes här eller är adopterad för att min "svenska är så bra!". Som att en inte kan komma till Sverige med utlandsfödd/a förälder/ar utan att tala med brytning... Nej bläh. Tror inte att Sanna är rasist, MEN fortfarande väldigt oigenomtänkt. Hoppas din dotter växer upp i ett något snällare, påläst, mer PK-Sverige och där du inte blir förlöjligad för ditt försvar av vardagsförtryck mot asiater. Kram!
Yanjaa

FT

Otroligt tröttsamt att dessa nidbilder fortfarande används och ska vara komiska, suck.
Sen är man inte rasist bara pga det även om uttrycket är rasistiskt.

Sen måste jag säga att hör jag "backa xx" en gång till så KRÄKS jag. NEJ jag tänker inte "backa" nån mer jävla kändis oavsett vad det gäller. Hela det fenomenet är ju sjukt. Håller jag med så gör jag det, håller jag inte med så gör jag inte det men tänker inte sitta med meningslösa hashtags och "stötta" Sanna för att hon inte kan ta kritik eller tänka till längre än näsan räcker - varför? Det får hon rida ut själv.

Svar: Jag tänker att man kan backa kända kvinnor när de utsätts för hat, inte för att de är kända utan för att de lika gärna kunde vara vi.
Lady Dahmer

Jenny

Skrattretande att detta ska föreställa en rasistisk stereotyp av kineser. Ja kanske den stereotyp som existerade för ca 50+ år sedan. Om man ska porträttera en kinesisk stereotyp idag finns det massor att bygga på; avsaknad av hygien, spottar överallt, knuffas, otrevliga, rasistiska mot mörkhyade, lång fingernagel på lillfingret för att rengöra öra och näsa (no joke, män också ) , pengar betyder allting och så länge man har pengar är du "bättre än alla andra". (Har bott i Kina i 5 år) Säger inte att det är "rätt" att driva om andra kulturer, men måste 2016 vara året då alla är "stött" över minsta lilla sak. Blir ni stötta om någon driver om svenskar....? Klär ut sig i svensk folkdräkt och driver om oss...?

Svar: är svenskar en utsatt folkgrupp? Nej.
Lady Dahmer

Petra

Om någon tar illa upp av något jag säger/gör försöker jag såklart att inte göra det mer, men vem bestämde att det i allmänhet inte är okej att använda ett ord för att säga att man inte ska använda det? Ser inte hur det spelar nån roll att man skriver "n-ordet" när alla ändå vet vad man menar. Bättre att inte säga det alls då.

Och det görs ju hela tiden filmer med sådant innehåll, stereotyper och rasistiska uttalanden med budskap att man ska försöka minska fördomar eller liknande. Har inte hört någon klaga på det. Vad är skillnaden?

Svar: Och kineser är en utsatt folkgrupp....? Kolla mängden kineser vs mängden svenskar, de är knappast en minoritet i världen eller utsatta i samhället.
Lady Dahmer

Elle

Nu har Sanna raderat hela kommentarstråden på Insta. Kritik som inte syns, finns inte? (Måste säga att det gör mig rätt besviken. :( Jag känner inte henne men trodde/hoppades att hon skulle reagera annorlunda. Tycker kritiken framförts så himla sakligt och konstruktivt och att det borde vara tydligt vilka som är de sansade i diskussionen... )

Svar: Inte bara på instagram utan även på bloggen... Syns inte, finns inte?
Therese

A

Hej
Kan du inte kommentera Andrijano ”Adde” Mijanovic från "ex on the beach" utsatt sin f.d flickvän för sexuella övergrepp som Bloggbevakning och Nyheter24 skriver om. Han blir dessutom hyllad av massor med tonårspojkar som höjer honom till skyarna. Jag älskar din analyser och hur du uttrycker dig och diskuterar om saker.

Ida

Åh minns ett avsnitt av seinfeld när Jerrys tandläkare konverterar till judendom, enbart för att kunna dra skämt om förintelsen. Jerry är liksom utom sig av indignation, inte i egenskap av judisk person då alltså utan i egenskap av komiker. Tycker det sammanfattar hela detta drev för min del.

Utsatt grupp?

Om man söker fel hittar man nog det i vad som hellst. Du LD kallar din son lilla " muppen ibland eller hur? Jag har en son med Downs syndrom och såna som honom kallades ofta för ökenbamnet mupp förrut och även nu tydligen? Ska ja då tycka och anse att du ger dig på en utsatt grupp!! Man ska inte kasta sten i glashus eller hur... gäller inte bara dig utan många andra här inne ochså.

Svar: Mupp kommer från mupparna. Du vet dockorna? Sen att folk använder det som öknamn på personer med DS är under all kritik.
Lady Dahmer

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog