Jagär vild och vulgär
Mitt ex tyckte långt hår var äckligt och vulgärt. Allra helst om det var stort också. Han ville helst att jag skulle ha en stillsam page, som hans mamma. Hon var inte äcklig eller vulgär. Hon var ingen hora som vi andra kvinnor är. Så han ägnade säkert två år till att tjata och en dag så gjorde jag det. Klippte av allt min långa hår till en just sån får stillsam slät blank klassisk page som böjs inåt i topparna. Han älskade det. Inte jag. Jag drömde mardrömmar i säkert ett halvår och inderhöll det inte. Det fick växa ut igen.  Mitt ex ville även att jag skulle klä mig mer som hans mamma. Eller allra helst som hans mormor. Grekisk änka alltså. Svarta kläder med hög krage och lös passform. Inget urringat. Inget tajt. Inget smink heller. Inget som fick andra män att lägga märke till mig.  Jag önskar ibland att jag hade mod att klippa av allt. Att jag kunde släppa fåfängan och bara frigöra mig helt. Det är ju målet.  Men samtidigt så är det nåt speciellt med det där långa ovårdade vilda. Det är vulgärt, jag håller med! Svulstigt och barockt. Djuriskt och häxlikt. Vilt, vulgärt och underbart! Jag känner mig mer vild och vulgär med det. Jag förundras över vad det gör med mitt utseende eller kanske snarare min utstrålning och aura. Ju längre det blir desto mer förändras jag. (Till det bättre.) Och dessutom är det ett fuck you till män som försöker diktera hur kvinnor ska se ut. Hår ska vara långt men inte för långt. Kort hår är okvinnligt men är det för långt så är det typ hotfullt. (I och för sig så man man kväva dem med det!) Så de försöker få oss att anpassa oss efter deras smak. Jag har haft vänner med kort hår som tjatats till långt av män som tycker att de "skulle vara så fina med längre". How about gilla oss precis som vi är?  Sen är jag ju snart fyrtio (december) och som fyrtioåring så ska man ju absolut inte ha så här långt. Men jag vill nog se hur långt jag kan få det.  PS. Ni som ändå kommer fråga: jag sköter det inte på nåt speciellt sätt. Men jag är snäll mot det: 1. Jag har slutat klippa. Nej det går inte att slippa slitna toppar men vet ni, ge upp drömmen om det perfekta håret för det existerar bara i reklamen eller i kortare varianter.  2. Jag använder aldrig hårfön eller andra värmeverktyg. Låt håret självtorka och vara naturligt.  3. Jag använder vanligt shampoo och balsam med massa slirig silikon. (Gula elvital eller aussie) Det är vad mitt hår behöver. Ditt kanske behöver nåt annat. Balsammetoden om det är lockigt. No poo om det ej finn behov av silikon. Osv.  4. Jag har slutat färga det. Hårfärg, speciellt blekningar, sliter som attans. Henna är bra och extremtoningar från typ directions också om du skippar blekningen innan.  Thats it. 
Maja

Fiiii f-n vilken vidrig kvinnosyn! Förstår ju att den inte alls är ovanlig, men är oerhört tacksam att jag har sluppit få den nerkörd i halsen! Hoppas att ditt ex är en lycklig gosse med en mamma/mormor kopia som fru nuförtiden.... My God!!

God dag!

Svar: Jag tänker Medusa när jag ser den ena bilden... Och det bästa är att du antagligen tar det som den komplimangen det är :-)
Annanas

Marlene

Å du har så rätt i det du skriver i ditt Intro "mig blir du snart förälskad i." Just det. Jag är hopplöst förälskad i dig . Haha. Jag har också slutat klippa håret. Det ska få bli hur vilt som Helst !! Love it. Kram!

Carin

Så less på män som ska diktera hur kvinnors hår ska se ut. Hade ett ex som påpekade flera gånger att han tyckte om längre hår, att han tyckte det var mer attraherande. Jag själv trivs också bäst i långt hår men just då hade jag typ axellångt efter att ha haft pixiekort och jag menar, vad menade han att jag skulle göra... det växer ju inte snabbare för att han nämnde det hela tiden.

Min farfar är likadan, han säger att kvinnor SKA ha långt hår. När min pappa tog honom på det och frågade varför han inte hade det själv om långt hår är så fint så sade han "för det är så jobbigt att underhålla, kort är enklare", men han kunde inte förstå att det är lika jobbigt för en kvinna!

ozzy

Jag tycker inte alls att ditt hår är vilt och vulgärt för då skulle jag oxå vara det och det är jag inte. Anledningen till att jag oxå har likadant hår som du är att jag är ekonomisk och bekväm. Det är dyrt att gå till frissan och ett långt hår är ju så lätt att sköta, bara tvätta o torka sen är det klart. Mycket praktiskt. Jag är dessutom 20 år äldre än du så dom som inte gillar att äldre kvinnor har långt hår kan ju uppröras nu, who cares!!

Elin g

Så bra skrivet! Låt kvinnor få se ut hur de vill!

Hockeysmurf - Ja det ÄR jag!

Ditt hår är fantastiskt! :)
Ett ex till mig tyckte inte att jag skulle skaffa fler tatueringar för det var tydligen inte "fint"... så jag bokade tid hos tatueraren en vecka senare hähä!

Loanne

Bra skrivet, vi måste få se ut hur vi vill!
Jag har själv tänkt sluta färga och låta mitt gråa hår växa ut nu, känner att det är dags. Måste öva på att inte bry mig om vad andra tycker, och du har verkligen hjälpt mig på vägen! Tack!

Svar: Loanne, jag har lika långt o tjockt hår som LD och är 60 år och mitt hår är väldigt gråstrimmigt, ungefär 50-50 grått o gamla färgen, jag färgar aldrig och tycker mitt hår är jättefint. Jag säger bara go for it till dig du kommer inte ångra dig. :-)
Mad

Kajsa

Jag är ju väldigt nyfiken på hur ditt hår reagerat på tidigare amningar! Jag har nu ammat i sex månader och har snart inget hår kvar! Däremot stopp i avloppet. Gah!!! Kommer det komma tillbaka? Till huvudet alltså.

Svar: Nu är ju inte jag LD men kan berätta att håravfallet inte är kopplat till amningen utan till graviditeten: Normalt i livet tappar man hår kontinuerligt, lite varje dag. Hårsäckarna har liksom en "livscykel". Under graviditeten stannar detta av; det är därför många upplever att dom får tjockare och snyggare hår när dom är gravida. Sedan några månader efter att man fött sätter man igång att tappa allt det håret man skulle ha tappat under sina 9 gravidmånader, dvs skiiitmycket hår samtidigt. Vare sig man ammar eller flaskar. Det är svinjobbigt och det känns som att man ser helt sjuk ut, men jag lovar att det har redan börjat växa nytt! Sen får man en snygg hockeyfrilla när man har hälften stubb och hälften sin vanliga längd...
Jendo

L

Håret är helt fantastiskt. Det bästa med 40 är att då slutar man fullständigt att lyssna på vad folk tycker om en. Dvs då kan man se ut exakt som man själv vill. Hurra i förväg till dig!

Anna i stugan

Jag trivs bäst i lite längre hår, men klippte page en gång. Fick höra av en kollega att det var "sååå synd, tjejer SKA HA långt hår". Jaha liksom. Ber om ursäkt att jag inte frågade dig, random kollega, innan jag klippte mig. Eller inte. Fattar verkligen inte hur man tänker när man kläcker ur sig sånt.

Svar: Det är så sjukt. VARFÖR tror de att man vill veta deras åsikt?
Emmet

Mad

Jag älskar ditt hår! Jag har alltid drömt om att ha långt hår (minst till röven) och har sparat och sparat i säkert 10-15 år. Hade dreads innan som slet sönder håret. Tog år innan håret började växa till sig ordentligt. Jag har även färgat och plattat håret sen jag gick i mellanstadiet. Inget bra recept direkt.

Men för 1 år sen tvättade jag håret med honung och balsam istället för schampo och balsam. Märkte skillnad direkt! Håret var inte längre torrt och flygit och det har "växt" som ogräs (det går ju inte att påverka hastigheten men däremot kvalitén) sen dess. Aldrig fått så många komplimanger för mitt hår som det senaste året. Nu för tiden kör jag oftast med vatten, inpackning och balsam. Ibland honung när håret är extra skitigt, vilket det sällan blir nu för tiden. Behöver inte tvätta håret speciellt ofta heller tack vare allt det här. Det kan gå en vecka och håret ser fortfarande fräscht ut (om jag inte har svettats massor vill säga).

Svar: men va!! vilken grej! aldrig hört om honung förut. vad använder du för typ av honung (flytande? akacia? osv)? HUR använder du? precis som vanligt schampo, dvs blöta håret, ta i honung, gnugga, skölja och sen i med balsam? eller hur gör du, vill veta ALLT :D särskilt när jag själv kämpar med torrt hår efter många många år av plattande och fönande..
sophie

Lina

Jag trivs bäst i kortkort pixiecut, men mitt ex tjatade alltid om att det kändes konstigt för honom att han hade längre hår än mig. Som att det skulle vara mitt problem? Han tyckte att jag hade fula kläder och för stökigt hemma (vi var ej sambos) också. Och blev sjukt sårad och vägrade prata med mig i flera dagar för att jag jobbade på ett grupparbete hemma hos en snubbe. Håhåjaja, dom är så känsliga och sköra, dom små männen.

Svar: Går det bra med billigt balsam från typ Ica? Har kört med äppelcidervinäger och bikarbonat förr men blev så bökigt att bland till när barnen kom. Tog tid som inte fanns haha
breakuntil

breakuntil

Är så trött på att behöva göra allt utseendemässigt till ett ställningstagande. Skulle vilja klippa kortare men vågar inte "ännu". Känns som om man borde ha långt nu, medan man är "ung". Suck. Hoppas kunna vara lika cool som ld när jag är äldre, liksom bara skita i normerna?? Har nån fantasi om att ha blått hår när jag är riktigt gammal, typ 90. Kanske helt skalligt huvud med tatuering. För vad annars göra när man är 90? Tvättar med billigt shampoo, använder lite olika random balsam + kokosolja i topparna. Låter det lufttorka, That's it.

maria

Jag har haft kort hår hela mitt vuxna liv (nu 34) och fått en del kommentarer om att tjejer ska ha långt. Tänker skaffa långt när det blir vitt hehe.. Allt för att provocera ?

Emily

Skulle vara kul att få se en bild på den stillsamma pagen :)

Elin-kristen feminist

Jag kan nog känna att min personlighet skyddar mig lite mot sådana kommentarer. Om en kille sa att jag skulle vara snyggare i kort hår så skulle jag mycket väl kunna klippa mig mycket för att jag inte har något speciellt nära förhållande till mitt hår. Jag har förstått att det är rätt vanligt att vara sentimental kring sitt hår för frisörer verkar tycka det är konstigt att man kan klippa hår som går till nedre delen av ryggen till en kort frisyr och inte tycka det är en grej men det har jag gjort flera gånger i mitt liv nu. Om jag sedan inte gillat att ha frisyren killen gillade hade jag sannolikt varit oförstående om han försökt övertyga mig att skaffa den. Jag råkade en gång ut för en kille som tyckte jag skulle vara finare om jag sminkade mig, åter så skyddades jag av mig själv för jag tittade storögt på honom och frågade varför han var ihop med mig som aldrig sminkar sig om han gillar kvinnor som sminkar sig. Samma med rakning, jaha du gillar det men det gör inte jag.

V

Ett "ex" (vi blev aldrig ihop officiellt) berättade hela tiden hur mycket han älskade mitt hår och hur jag inte fick klippa mig eftersom "Du har fint hår. Jag fattar inte vad andra tjejer gör med sitt". Fick enbart klippa luggen. Jag tyckte om min frisyr men tillsist kändes som han kväde mig (särskilt eftersom jag har i hela mitt liv haft olika längder på mitt hår).
När jag blev fri från honom klippte jag mitt hår i en kort page. För att symbolisera att jag inte längre stod under hans förtryck!

Hanna

Klipp det inte. Jag tycker ditt hår är helt fantastiskt!

Rebecka

Bra skrivet! Så trist med folk ska ha såna åsikter om hur man väljer att klä sig eller se ut, sköt erat istället så sköter jag mitt!
www.nouw.com/hellofebruary

Anna

Intressant det dar med har. Jag klippte pixiekort for 5 ar sedan och uppfattar att män ger mig mindre uppmarksamhet (hade langt innan) nu, men att kvinnor bemoter mig vänligare...

Svar: Ja! När jag har långt hår stöter män och när jag har kort stöter kvinnor! Fast både och har avtagit med åldern...
Emmet

furyosa

Har inte klippt mig på sju år och då klippte jag det lite kortare än axellångt så nu är det nästan förbi röven till och med. Låter det också självtorka och färgar inte. Bär det mest i en fläta numera då det brukade tova ihop rejält i nacken när jag hade det i knut eller svans. Har sparat ut i längre perioder och sedan klippt det kortare med några års mellanrum men det här är det längsta jag sparat hittills.

Hade en pojkvän för femton år sen som var förälskad i mitt då långa hår och efter att jag klippte av det blev jag ghostad av honom, haha.

Kajsa

Mitt ex sa att han skulle göra slut med mig om jag snaggade mig (vilket jag funderade på). Han sa också att han skulle göra slut om jag slutade dricka alkohol, att om jag inte köpte sexiga underkläder skulle han sluta ligga med mig, och han oroade sig för hur jag skulle se ut när vi blev äldre eftersom jag inte brydde mig tillräckligt om mitt utseende. Bland mycket annat.. Men det är honom jag har att tacka för mitt feministiska uppvaknande!

Svar: Ja precis samma för mig, tack till exet för uppvaknandet!
Lady Dahmer

aneli

Jag upplever att när jag har kort hår får jag mycket mer uppmärksamhet. Min bästa vän (kille) har kommenterat att jag ser mycket vuxnare ut i kort hår, att man ser mitt ansikte mer, att jag ser längre ut, tuffare och mer "ladylike" bland annat, och kanske är det det som gör killar mer intresserade. Jag har kort hår för att mitt hår är jobbigt att ta hand om och jag känner mig själv finare i kort hår.

Jag har haft snagg och hår till midjan, men det är i page eller pixiecut jag trivs bäst. Kanske är det det som gör att jag får mer uppmärksamhet när jag har kort hår, att det syns att jag är nöjd med mitt utseende. När jag hade hår till midjan var det för att jag ville gömma mig bakom allt hår. Om folk la märke till mitt hår först och främst skulle de kanske inte märka sakerna jag ogillade hos mig själv. Jag bara önskade att jag vågade klippa håret kort men det krävdes väldigt mycket självförtroende för mig för att våga göra något med mitt hår. Jag blekte det dessutom så det var en rödblond nyans, det var inte alls smickrande och såg jätteonaturligt ut men jag ville ha långt, ljust hår. Jag vet inte, det var en hang up bara. Jag störde mig så på att mitt hår var svart att jag tvingade mig själv att bli blond (eller nja, blaskigt orange-hårig snarare).

Kanske var det det östasiatiska skönhetsidealet jag växt upp med, att kvinnor ska vara smala, ha välskött, mörkt, rakt hår och blek hy och aldrig se ovårdade ut. Jag försökte protestera i det tysta genom att låta håret växa vilt och bleka det och skita i att vårda det. Det fick vara blaskigt färgat, slitet, långt och få min hudfärg att se ännu mörkare ut, jag ville vara motsatsen till idealet jag ändå inte levde upp till eftersom jag inte är blek och smal.

Nu skiter jag i allt det där, jag har kort hår för att JAG vill, inte för att leva upp till ideal eller för att göra uppror. Uppmärksamheten jag får? Det får vara så. Jag tänker inte förändra mig för någon annans skull längre.

JS

En vän till mig tyckte jag såg ut som en 12årig pojke när jag hade kort frisyr...kanske inte det smidigaste som kommit ur hennes mun. (kan nämnas att jag är en 30årig kvinna..)

M

Min 7-åriga dotter som precis fått glasögon (och själv tycker hon ser 'cool' ut i dem) kom hem idag och sa att en kille i klassen, en som hon är vän med, sagt att han tycker att hon är finare utan. Nu börjar det, polisandet, tänkte jag och försökte coacha i hur mycket vi bryr oss om vad andra tycker om vårt utseende (NADA) - men det är svårt tycker jag med små barn + att min vrede över hela mönstret och tanken på hur detta ska fortsätta och fortsätta är lite svår att dölja..

Dulcinea

Kläder, hår och smink - det är våran rustning, vår krigsmålning. När jag får det att funka som bäst stärks jag, blir modigare, klarare i blicken, orädd och samtidigt förstår omgivningen att jag är någon att räkna med. Men det signalerar kanske en viss ängslighet, om riddaren inte var rädd för att bli skadad skulle den ju inte behöva någon rustning. Men det är ju det som är grejen, vi behöver sköldar för att kunna leva, verka och vara aktiva i den här världen. Kruxet är väl att inte fastna i tankarna på rustningen utan ta på den och sen ut o kriga!

Annika

Första gången jag tittar in på din blogg, läst en månad tillbaka utan att hitta något "stötande", som folk ylar om. :) Vad snygg du är förresten!

M

Det är det här som är så fantastiskt skönt med att jag bär slöja. Att jag avsätter mig alla ideal. Jag bara är, och se mig som den kvinna jag är, inga kommentarer kring mitt utseende eller hår. Inget att anpassa mig efter, nu är det inne med det och det, detta är höstens mode, klädernas som formar kroppen och annat som ständigt ska berätta för oss kvinnor hur vi ska se ut och vad vi ska ha på oss för att vara ännu snyggare, ännu sexigare, ännu vackrare. Sexualiserandet av kvinnans kropp, granskningen av hennes kropp har gått långt över gränsen, som du skrev så ÄR man någon först om man får mannens kommentarer och blickar. Samhällsideal kretsar kring hur kvinnan ständigt ska anpassa sig så att mannen blir nöjda. Skönt att många börjat säga ifrån, vi är inte objekt, vi är kvinnor.
Dessutom traskar jag omkring med långa svarta abayor och stora slöjor och känner mig som en drottningen varje gång jag går utanför huset och det trivs jag med.
Detta är ett personligt val att visa upp min personlighet och tro och lämna objektifiering bakom mig.
O stort lycka till till er kvinnor som försöker frigöra er.
Och ett personligt meddelande till ladydamer. DU ÄR HELT FANTASTISK OCH KLOK.

Emma

OT men jag drömde om dig bebis inatt, jag bestämde att han ska heta Manne. Varsågod för genialt förslag :)

Ph

Min kille har flint och hår på ryggen. Det går jätte bra att vara tillsammans ändå. Jag undrar hur alla dessa killar som har petiga specifika krav på utseende fungerar? Har de varit kära? Borde de inte vara lyckliga över närhet snarare än längd på håret?

Peppe

Bästa LD.
OM du klipper dig så kan jag be dig att göra en god gärning samtidigt, man kan skänka sitt hår till en perukmakare som gör peruker till de som behöver det bättre.

Hjerpe

Jag jobbar på att sluta ta mitt hår på för stort allvar. Jag har ofta haft det långt och aldrig färgat mer än röd toning vilket är helt meningslöst på mörkt hår med röd bas...
Klippte av det i vintras och har under sommaren roat mig med blekningar och mer eller mindre lyckade kulörer, för närvarande är det grönblont och det känns orginellt :)
Jag vågar äntligen riskera att det blir fult, med vetskap om att det inte är hela världen att inte hela tiden behaga. Mycket tack vare dig. Tack för det!

Svar: Och så har jag sedan nåt år en kampanj med mig själv där jag jobbar på att vara mer vulgär överlag.
Hjerpe

Pernilla

Vad glad jag blev över att du tipsade om vilka hårvårdsprodukter du använder. Testade av en slump aussies s.k. mirakelbalsam, som var sååå bra för mitt hår. Håret riktigt glänste (och då är det ändå superrisigt) och det kändes dessutom betydligt fylligare.

Louise

Om man tar DNA prov i ett hårstrå kan man hitta exakt den maten/ drogen/ annat som du haft i kroppen under den perioden. Håret är en historik över ditt liv och följer med som en trygg mantel som representerar ditt förflutna. I hårets struktur kan vi se vårt arv. Behåll ditt långa hår om det känns naturligt för dig, för min del representerar håret det otämjda, naturliga och energier. Vissa spirituella menar att vår aura finns i håret och att man därför inte ska klippa sig. :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog