Kvinnor som inte bryr sig om vad män tycker

Finns det nåt mer provocerande än kvinnor som inte bryr sig om hur de ser ut? Som kanske är tjocka och inte skäms för det? Som kanske skiter i att raka sig eller vårda sitt yttre eller klä sig rätt för sin kroppsform? Det är som ett slag i ansiktet (eller allra helst en spark) på patriarkatet och många män (men även kvinnor) tar det som en personlig förolämpning när man bara glider omkring och är oknullbar. Helt medveten om det och utan vilja att ändra på det. Hur vågar du? Dig skulle jag aldrig vilja knulla! (värsta man kan säga till en kvinna tydligen)

Det finns män som på fullaste allvar tror att jag och andra feminister med mig medvetet förfular oss för att på så sätt slippa manlig bekräftelse. Detta ska bottna i nåt slags trauma eller brinnande manshat. Jag har läst män spekulera i att jag blivit tjock för att slippa förhålla mig till män. Som om det alltid handlar om dem. Vill vi inte behaga männen så måste det betyda att vi aktivt försöker äckla dem. De blir tamejfan helt livrädda av tanken att det finns kvinnor som går runt och totalt skiter i vad män tycker, tänder på eller vill. Som inte låter männen sätta agendan i alla val vi gör.


Jenny

HELVETE vad peppad jag blir av dig! Älskar att inte bry mig, får ett slags glädjerus/adrenalinkick samtidigt som jag blir så jävla arg att männen inte fattar hur oviktiga de är!

Ia-Maria

Jepp, då kan de inte styra oss och då får de panik. De brukar försöka rädda situationen med att utgå från att jag måste vara lesbisk eftersom jag inte bryr mig om att raka benen för deras skull.

Elin- kristen feminist

Ja, det är sjukt provocerande. Att vara mer påklädd än genomsnittet kan ha lika effekt.

Cissi Wong

Vet inte om du läser den här kvinnans blogg: http://januaryharshe.com
Hon skriver om det här idag, läsvärt.

C

Haha puss på er sköna bönor!

Tess

Underbart! :-D Alltså, inte att världen ser ut sådan, men blir så peppad av detta inlägg. Det stämmer verkligen.

lili

Män brukar tycka att det är viktigt att upplysa kvinnor om de skulle knulla oss eller inte. Många killar har talat om för mig bara sådär att de skulle ligga med mig men också har de helt sakligt konstaterat att jag inte är deras typ. Okej, tack för upplysningen...? :D

Det roligaste är de som tycker att jag är helt klart knullbar trots att jag inte sminkar/rakar mig. De verkar tro att jag ska bli förvånad. Liksom, wow, en kille vill ha mig trots mina håriga ben och nakna ansikte? Egoboost! Eller nä.

Svar: Aldrig gör man rätt! Som när en heeelt random snubbe kom fram till mig på klubben bara för att säga 'I don't like girls with a lot of makeup on.' Å ja ba typ 'Å nej vänta ska ba gå å tvätta av mig mina smashing svartsotade ögonlock för din skull, du helt okända man. Snälla, älska mig!' HAHAHAHA NOT!!
Så ha det i åtanke också; inte FÖR mycket av spacklet, för vi vet ju att killar gillar den 'naturliga looken'. Och det är ju trots allt killarna vi sminkar oss för ;) Lolololol
Mad

Mad

Haha, så klockrent!

När jag har gjort mig "oknullbar" (klätt mig som jag vill med andra ord) har jag alltid blivit frågad om jag är lesbisk (alltså när jag har en bandtröja på mig och knälånga shorts och är utan smink). Inte för att det på nåt sätt är fel eller dåligt att vara lesbisk, men tydligen så är heterokvinnor alltid "snygga" och lesbiska är alltid lite "fula" eller "manliga" osv.

My

:D :D :D :D :D

Ellen

Du är så jävla awesome!! Tror jag jobbar i samma hus som din man, och tänker varje dag att jag kan träffa honom och gratulera honom för att han får vara med dig. Men jag vet inte hur han ser ut.

Ellen

Du är så jävla AWESOME! Jobbar i samma hus som din man, och tänker att om jag ser honom borde jag gratulera honom för att han får vara med en sån jäköa fantastiskt människa som du. Men jag vet ju inte hur han ser ut!

Pernie

Underbart!!! Älskar din blogg...Kram

Malla

ÄLSKAR ER! Du och Apan är mina idoler och förebilder. Fet kärlek! <3

Homo sapiens sapiens

Underbar video, den gjorde mig glad för ni såg ut att ha så kul :D

Det är verkligen fascinerande med mäns hat mot "fulhet" hos kvinnor. Männen blir ju till och med provocerade av när flator är "fula", trots att flator obviously inte är ute efter att behaga män sexuellt. Iofs kan jag också känna den manliga blicken (som alltid läser mig som kvinna) och hur den dömer min stil och hur det påverkar mig trots att jag bara tänder på kvinnor. Tänker på damlandslaget i fotboll också, hur de överöstes av näthat för att de var "fula kossor" (för kvinnor ska behags män utseendemässigt även när de spelar fotboll), "lesbiska horor" (för vad kan vara mer provocerande än en kvinna som inte vill ligga med män?) osv. Det är förresten också fascinerande, att när två kvinnor ligger med varandra för att behaga en man, då är det sexigt, men när de ligger med varandra för att de är lesbiska, då är de bara äckliga, för kvinnorna ska ju helst inte själva njuta av sin sexualitet utan få männen att njuta.

Svar: Eller hur? All sexualitet är liksom till för männen, och det värsta är att vi kvinnor också lär sig att se på sexualitet på samma vis (prestationsinriktat, fokusera på mannens upplevelse, vara sexig, behaga osv). Det bästa jag gjorde var att under en period på kanske 5 år leva som lesbisk - då släppte jag alla yttre krav och gick tillbaka till mig själv, vad jag ville och vad JAG tyckte om. Innan det var jag så indoktrinerad i att vara till för andra och att tänka mer på dem än på mig själv att varje försök till förhållande kraschlandade innan det ens hann börja (eftersom jag flydde). Tillsammans med kvinnor lärde jag mig att värdera mina egna åsikter lika högt som andras, och sedan när jag hittade en man och skaffade familj har det där självförtroendet suttit kvar i mig. (Numera ser jag mig som bisexuell.) :-)
Miripiri

Angelica

När man inte sminkar sig, rakar sig, pushar upp pattarna och fixar håret så anses man "förfula sig" trots att det enda man gör är att vara sitt yttre naturliga jag.
Istället för att anses som en snyggare version av sig själv när man piffar upp sig så anses man som en fulare version av sig själv om man är helt naturlig.

Männen har en totalt falsk bild av sin egen sexighet, betydelse och "marknadsvärde" och tror nästan att deras sexuella godkännande av kvinnor är en frälsning och det mest fantastiska som kan hända en kvinna.
Sen tycker de att kvinnors så kallade sexuella makt över männen är ett bevis på att patriarkatet inte existerar, haha!
Men vilka kvinnor har denna sexuella makt då? Jo, de där snygga tipp topp-brudarna som uppfyller de skönhetskrav som MÄNNEN STÄLLT! Männen BESTÄMMER alltså vilka kvinnor som ska ha denna så kallade makt över dem och redan där så faller det argumentet totalt.

Svar: Precis!

En annan grej jag tänkt på, en man som har en sådan självcentrerad världsbild och bedömer kvinnor efter deras knullbarhet är med största sannolikhet värdelös i sängen. Han kommer ju återigen bete sig som han brukar, d.v.s. att hans åsikt och känsla är viktigast.
trino

trino

Ja men YES! Precis så, mitt i prick.

Är så in i bomben trött på att män tror att världen kretsar kring dem. Som om jag över huvud taget bryr mig om vad de tycker. Makalöst egocentrerat.

Mirano

Ja, hur VÅGAR vi som kvinnor skita i hur "knullbara" vi är i männens ögon? Fy skäms på oss.

Heli

Underbar dans!

Jag har inte sminkat mig på många år och jag går i princip alltid klädd som en 18-årig hårdrockare (jag är en 28-årig hårdrockare). Till på köpet har jag så små bröst att de knappt syns när jag trycker in dem med en bekväm sport-topp, så jag har blivit misstagen för man vid flera tillfällen. Minns så väl när jag träffade en f.d klasskamrat på krogen för några år sedan och han med förtrolig röst sa till mig att jag ju egentligen var skitsnygg och att det var så synd att jag inte ville visa det.
Egentligen skitsnygg? Vad fan är "egentligen" i det här sammanhanget? Är egentligen det där sminket, den vadderade BH:n och de tighta jeansen jag borde ha tro? Nej, en plattbröstad, svartklädd människa med slitet hår och gympaskor - det är den jag är, egentligen.

Fanny

Du är UNDERBAR!

red

Tänker på det här som flera skriver här ovanför, det här med mäns extrema själv fixering! Som om deras åsikter kan knäcka eller lyfta en mäniskas hela liv! Och ååh vad speciella de alla är!
Sist när jag var ute och dansade med mina tjej kompisar kom det upp nån dude till mej och sa att han tycker FAKTISKT att jag är den snyggaste ÄVEN om jag ansträngt mej minst (var minst sminkad) och HAN skulle absolut ligga med mej ändå. Jaha? Sen stod han där..och väntade! Haha, såå bisarr situation! Svarade "tack jag vet hur jag ser ut, jag har en spegel." Han blev total chockerad och tyckte jag var "full of my self"... Snacka om ironi i det.

Ann-Charlotte

Jag önskar verkligen att jag vore mer som du LD men jag lever i strukturerna och blir jag gammal och tjock är jag rädd för att ingen kommer att älska mig *tårarna sprutar*. Så stort behov har jag av kärlek. Visst är det tragiskt?

Svar: Svårt att undvika att bli gammal och tjock(are)? ;)
Jag är övertygad om att kvinnor i ditt liv kommer att älska dig ändå.

När det gäller män, är jag mer tveksam. De gillar i regel unga och smala tjejer, även när männen själva är gamla, flintskalliga och tjocka. Skönhet varar inte för evigt, vare sig för kvinnor eller män. :)
noboytoy

Elin

Tycker det vore jätteintressant att läsa dina tankar gällande skillnad på hur överviktiga män och kvinnor bemöts. Jag upplever väldigt sällan att tjocka män som är offentliga får kritik för sin "ohälsa" och att de "förespråkar fetma" medan kvinnor knappt får lägga ut bilder på sig själva utan att det blir hysteri.

Lusse77

Tack för videoklippet, härligt, bara för kort! Hade hoppats på en fullständig lipsynk ;)
Tack för många mycket bra inlägg och tack för att du är så äkta och öppen i din blogg. Jag kan föreställa mig att det kostar dig mycket! Modigt av dig att ändå göra det.

Azze

Ja men ellerhuuuuur. Säkert skrivit detta innan men en gång i tiden när msn fortfarande användes skrevs jag med en dude, och vi skrev ngt om dans och jag bah "åååh jag älskar att dansa" och han bah "hoppas du inte är en av dom tjejerna som ålar sig på golvet" och jag "jag har sex på golvet". Så säger han "där sjönk du i min bok ;)" and I'm like, 1) boken över tjejer du vill ha men aldrig kan få? och 2) ingen vill läsa din bok. Snubbfan.

Svar: HAHA och en annan gång, snubbe till mig bah "om du klär dig så vill killar bara ha sex och inget mer" och jag bah "aha? killar är idioter, bara kuken jag tycker om ändå aka win".
Azze

Angelica

Dessa kommentarer och "goda råd" har jag fått från killar (både ex-pojkvänner och övriga) angående mitt utseende:

- Men åååh va fin! Du ser ju ut som en normal snygg tjej nu! (en ex-pojkväns kommentar när jag hade tajta brallor och smink)

- Men lite kan du väl anstränga dig! Det tycker jag man kan göra för varandra! (sa han som såg precis lika sluskig ut varje dag)

- Är du avundsjuk på Jennifer Lopez? Det borde du vara (fd klasskamrat)

- Den här skulle jag vilja se på dig! Köp den! (samma ex som i första meningen om en miniklänning som kostade 2995 kr)

- Kan du inte vara lite kvinnlig för en gångs skull? (en LÄRARE!! om mitt klädval)

- Skulle du vilja se ut som henne? (fd klasskamrat angående en porrbrud han hade bild på inuti sitt skåp)

- Ewwwwwww fy faaan (när jag hade 3-dagars stubb runt 1 mm långt i armhålorna efter några dagars sängliggande pga influensa)

mfl mfl

Klart som fan att en blir helt anti.

Svar: - Du skulle ha få en riktigt snygg kropp... om du tränade

(Mitt ex... Han hade tendenser att ge mycket pikar om mitt utseende i form av något han tyckte var en komplimang, typ "du har ju potential!"-grejen. Flera år senare har jag fortfarande lust att ringa upp och säga typ "Du skulle varit en bra pojkvän... om du inte VARIT ETT SÅNT AS". Blir fortfarande alldeles varm i kroppen av tanken på att jag gjorde slut med honom. Hittade en bättre pöjk som inte ens ser skillnad när jag går upp eller ner 15 kilo eller när jag har smink på mig.)
Frida

lili

Alltså jag tror till och med lesbisk porr endast existerar för mäns njutning. Jag tycker inte alls det är attraktivt med två kvinnor som mer eller mindre förnedrar varandra med homofobiska/misogyna skällsord och själva sexet är aldrig realistiskt, jag blir bara äcklad av det. Ja jag erkänner, jag har sett på lesbisk porr av olika anledningar. Jag ångrar det. Jag har flera lesbiska/bisexuella vänner som aldrig ens kollat lesbisk porr för att de vet att det inte är realistiskt så det är meningslöst att titta på.

Medans flera manliga bekanta skryter om hur sexigt lebbporr är. Det är sjukt obehagligt. För det första, jag vill inte veta om någon ser på porr! För det andra, obehagligt att någon tänder på något som enligt mig som bisexuell kvinna enbart är kvinnoförnedring.

En annan grej: När en tjejs sextape/nakenbilder sprids mot hennes vilja är det sexigt. När en tjej lägger ut sina egna sextapes/nakenbilder är det äckligt, osexigt, hon saknar självrespekt. Varför...? Varför är det sexigt när en kvinna förnedras men osexigt när en kvinna äger sin sexualitet?

Matilda Flodin

Att slippa väldigt mycket oönskad manlig bekräftelse var en positiv bieffekt av att bli fet, men det var knappast som att jag planerade för det. Alltid lika kul med folk som tror en anstränger sig så jävla mkt för att värderas eller inte värderas som attraktiv i deras ögon.

Svar: Andra saker som jag upptäckt hjälpt:
raka skallen
ha baggy kläder på sig
le INTE

Kör på detta fullt ut. Befrielse.
When Darkness Falls

Revolt

Det behövs en revolution, här och nu! - Detta skulle kunna vara början på det! Du är en hjältinna, LD! vi behöver gå oss samman för en förändring!

Agnes

Alltså TACK, du förändrar verkligen mitt liv till det bättre. Jag är så himla mycket lyckligare nuförtiden, har lärt mig nya förhållningssätt till kroppen och livet och allt genom den här bloggen. Börjar sakta men säkert fatta att jag inte existerar här på jorden för att vara snygg! Sån jävla lättnad. :D

Malin

Om folk tycker du är ful eller fet är nog inte det som provocerar dem mest. det som provocerar mest är nog att du utstrålar att du inte bryr dig och inte låter deras "makt" ta över. Du har en säker attityd. är själv sån att jag inte alltid bryr mig hur jag ser ut, och det är jävligt skönt. och de jag bryr mig om tycker om mig ändå. har många kvinnliga vänner och bekanta som suktar efter männens blickar och bekräftelse. jag står bredvid och bryr mig inte och fattar ingenting. varför är det så här?!

Tyckmyckna

Det här är en grej där du har inspirerat mig så jäkla mycket. Det var en sån lättnad när det gick upp för mig att jag faktiskt inte behövde krampaktigt övetyga mig själv och andra om att jag är fin ändå, "alla är vackra på sitt eget sätt" osv. Jag är fet och de flesta tycker jag är oattraktiv och ärligt talat tycker jag själv också att jag är ful. Varför är det så hemskt? Varför antas hela min person gå under om jag nu råkar ha ett mindre knullvärdigt yttre?

aeriel

HAHA! Så sköna ni är!!

När jag behöver lite livsvilja så är fan LD och Apan top 3 på internet.

Elin

Min treåring ÄLSKAR detta klipp! Och jag med!

Jenni

Jag har märkt att jag blivit oerhört mer intressant hos män efter att jag slutat bry mig om deras åsikter. Nu får jag komplimanger/kritik utan att jag överhuvudtaget visat att jag är utav intresse. Lite småkul är det ju alltid då man får höra att "nej DU är minsann inte min typ", drar nu svaret "please definera vad du inte gillar hos mej så jag kan framhäva det mer!"

Karin

Fan vad jag älskar dig och er!! Och jag blir så fruktansvärt förbannad på alla fruktansvärda människor som får dig att må dåligt!! Fy fan för det! Du är så jävla bäst! Låt ingen annan få dig att tro något annat!!

Förlåt för alla utropstecken men jag blir bara så ledsen när jag tänker på dessa fruktansvärda människor som mobbar och trakasserar dig. Jag förstår verkligen inte hur människor orkar bry sig om att lägga NEGATIV och HATISK energi mot en person som de inte ens känner!! Fy fan.. jag blir så jävla arg!

Katarina

Älskar att dansa! Dansar precis som jag vill! En kollega kommenterade vid en konferens (där hela företaget verkligen fyller dansgolvet tills stället stänger - helt underbart!) att det är så härligt att jag dansar utan att försöka dansa snyggt, som tjejer brukar göra (han var lite på lyset och därför troligen ärlig). Han har ju tyvärr rätt - när jag såg mig omkring så var det inte många kvinnliga kollegor som hoppade jämfota tills svetten lackade och snurrade runt åt alla håll. Men alla är inte lika modiga (inte männen heller, för den delen) så en får ha förståelse för att det kan handla om att dansa lugnt för att en inte vill sticka ut också. Min respektive är likadan - vi dansar precis som vi känner för och njuter av varenda sekund på dansgolvet (som lika gärna kan vara i köket hemma).

Vad gäller en kvinnas vikt gillar jag inte alls att den avhandlas...varför är den intressant öht? Varför pratar vi om något så fullkomligt ointressant? Vad har det med något annat att göra, förutom i kombination med fysproven för vissa yrkeskategorier, men då är det personers vikt, inte kvinnors vikt, som är av intresse...?

Själv springer jag mycket. Jag gillar att springa om andra. Jag gillar att vara snabbare. Jag springer om många män på mina löparrundor. Eller på löpbandet på gymmet - jag håller ett högre tempo och hänger kvar längre än vad de orkar. Jag gillar också att cykla om andra. På min treväxlade cykel med handväskan i cykelkorgen, högklackade skor och kavaj, cyklar jag om medelålders män i lycratrikåer. Tydligen blir vissa lycramän väldigt provocerade av detta. Då ska de tränga sig fram vid rödljus och cykla om mig vid stillastående...för att sedan bli omcyklade av mig igen vid raksträckorna. Stackarna...dyrt är det också med all den där utrustningen och flådiga cyklar med trehundra växlar...hoppas att de gillar att cykla...

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog