Fatshame mitt på ljusa dan

Detta kommentarsfält är det vidrigaste jag läst på länge. Förtrycket mot tjocka pågår rakt under våra näsor helt utan skam. Spekulationerna kring min eventuella lathet är också helt sjuk. Och så avslutar de med att skamma överviktiga och vårt bristande föräldraskap, jo men ni vet: tjockisar orkar inte ta hand om sina barn och så vidare och om tjocka bara gjorde si och så så skulle de... Jo men ni fattar.

Och för att svara på inlägget: Nej, jag är inte anti träning eller hälsosam mat. Wtf liksom?! Jag är däremot emot att få det upptryckt i ansiktet från alla håll varenda minut om dagen året om. Nej vi behöver inte upplysa folk om folkhälsa och nyttig mat. Vi gör ju tamejfan inget annat! Det har vi gjort sen 80-talet och hade det funkat så hade ingen varit överviktig.

Flera i kommentarsfältet påpekar kränkt att jag minsann inte har någon koll alls, att det finns jättebra bloggare drivna av kvinnor som minsann tränar för att må bra. Men jag har full koll på hur träningsbloggvärlden ser ut. Men till skillnad från många så ser jag ingen skillnad på dem.

Kravet på hälsa och starka kroppar är precis lika kvävande och triggande och nedbrytande som kravet på snygghet. "Strong is the new skinny" är bara ett nytt ideal som kräver smala vackra kroppar. Att jag förmodligen är starkare än de flesta i kommentarsfältet räknas inte för att jag är tjock. Det är yta. Hyckleri, fettförakt och yta. Inget annat oavsett vad man gömmer sig bakom eller vilka ursäkter man drar till med.

Jag värderar inte bloggare som tränar för hälsan högre än de som tränar för att tilltala män. Det är inte finare eller ädlare eller bättre att träna "för sin egen skull" (hahaha) än att träna för att bli snygg. Det är inte fulare att vilja vara sexig och att man antyder det tyder bara på ett illa dolt kvinnoförakt och är PRECIS det jag kritiserar i mitt tidigare inlägg.

Och vet ni vad som inte är bra för hälsan? Att konstant få förklarat för en hur ohälsosam ens kropp är och att andra tar sig friheten att diskutera överviktigas brist på kunskap, motivation, ork, energi. Att konstant få uppkört i ansiktet att man är en dålig förälder och en belastning på samhället.

Jag mår inte ett dugg dåligt av min vikt. Jag mår dåligt av andras åsikter och värderande av den. Så vänligen: håll käften.

20140629-173243-63163210.jpg

Jag orkar iallafall borsta tänderna trots att jag är tjock. Tur det, annars hade jag varit både tjock och äcklig!

Malin

Lämnade en kommentar i det kommentarsfältet, tycker det pågår ett vidrigt jävla shameande som bara tillåts pågå. Exempel: någon rövhatt skrev typ "så dålig stil att vara tjock, då kan man ju inte leka med sina barn :'((("

Man ba jaha nu ska man inte bara jagas med högaffel för att man som tjock "sabbar sin egen hälsa" utan också för att man som tjock är en dålig förälder.

Och det här keffa argumentet: vi MÅSTE PRATA OM FOLKHÄLSA!!!!=trycka upp i tjockas ansikten att dom suger tills dom hatar sig själva tillräckligt mkt för att banta.

Stressen jag känner inför min kropp är ett jävligt mkt större hälsoproblem för mig, än mina överviktskilon.

Så jävla trött på det här

Svar: Håller verkligen med.
Den där stressen över att vara perfekt är fan inte nyttigt. Har vänner som veckor efter en förlossning börjat stressa över träning och "nu ska gravidmagen bort" Känner bara för att ruska om dom. Du har precis blivit mamma, LANDA FÖR HELVETE!

Tyvär ligger det i människans natur att rättfärdiga sina egna val i livet igenom att försöka missionera dom till andra. Det gäller även val som feminism, fast en kan ju tänka att jämställdhet är bättre sak att missionera för än ens egna kroppsideal hur de än må vara.
anna eriksson

M

Jag håller med här, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra; varför skulle du behöva försvara dig här?
Ingen borde ens diskutera huruvida du gillar träning eller ej, det hör ju inte till.(?) Jag har inte uppfattat att du opponerar dig mot träningsbloggar, inlägget var väl en kommentar till hur någon annan skrivit om ämnet, samt om objektifiering och skammande?
Folk tycks dra de enklaste pararellerna, plötsligt är det en träning-tjockis-diskussion. En diskussion jag inte ens kan se i ditt inlägg. Förlåt mig för påpekandet, men folk borde fatta att det inte hör hemma i sammanhanget.

Mad

Förstår inte varför folks liv och utseenden ska dras upp i helt andra debatter. Ditt inlägg handlade inte ens om träningsbloggar utan om objektifiering så... vad har din vikt med grejen att göra?

Jennie

Tröttsamt. Har precis köpt en fryspizza på ICA. Lunchen bestod av tre kexchoklad. Detta trots att det jag vet precis vad som är nyttigt och inte, är nämligen läskunnig och då går det inte att missa den infon, den finns ju överallt.

Svåra Lena

Jag kan inte komma på en enda tjej jag känner som inte har ätstörda beteenden, oavsett ålder/storlek etcetc. Alla (inklusive jag, tyvärr) ursäktar sig när de äter, kan rabbla kaloriinnehåll, bantar, lchf:ar, utesluter gluten, "unnar sig", ok:ar ett whopper meal med "jag ska ändå träna sen".......
Inte en enda bara äter avslappnat. DET är ett problem på riktigt.

Svar: Ja precis och ett sådant beteende är ju inte hälsosamt någonstans! "Hälsa" har blivit ett begrepp för låg vikt tydligen...själva måendet spelar mindre roll? Blir så trött.
Johanna - Återhämtningsbloggen

Me

Om folk ägnade lite mer tid åt att ta tag i sina egna brister och lite mindre tid åt att shaemea andra p.g.a. (reason) skulle världen vara en mycket trevligare plats :/


Du är awsome!! :D

Matilda Flodin

Ibland är gränsen mellan hälsotips och hälsohets jävligt tunn. Jag förstår inte varför det skulle vara så otroligt provocerande att påpeka det?Häromdagen anmälde jag en bild med ett ättips från ett svenskt hälsopeppkonto på Instagram. Det var så otroligt triggande så jag fick pro-ana-vibbar av det (vilket också är anledningen till att jag inte återger vad som stod). Eftersom jag glömt vad kontot hette vet jag inte om bilden tagits bort, men det utgav sig som sagt var för att vara tips och pepp angående träning och hälsa och kom inte med någon varning om innehållet.

Oskar

Usch, obehagligt kommentarsfält.

Malin

Det absolut sjukaste är ju alla som ba "på stenåldern levde vi minsann si och så, därför ska man träna och inte äta bröd"

1. Eh lol, medelåldern på stenåldern var väl typ 30 år? "Sunt"
2. Tror inte dom hinkade artificiella proteindrinkar och gjorde squats i sina grottor?

Men vad vet jag, är ju ingen historiker :C

Svar: Medellivslängd och att alla levde så länge är dock olika saker. Fram till modern tid var barndödligheten väldigt hög och många kvinnor dog när de födde barn och det gjorde att man hade en låg medellivslängd. De som överlevde detta levde dock inte så mycket kortare än vi gör idag. Att leva till 60-70 år var inte så konstigt OM man klarade sig genom den farliga barndomen och som kvinna, genom sitt barnafödande. Föreställningen att alla dog vid 30 i tider där medellivslängden var 30 år är helt felaktig. Man har hittat skelett efter riktigt gamla människor även från stenåldern.

Mathållning hos olika folk på stenåldern varierade en hel del, det är sant att man inte åt bröd under den äldre stenåldern (även om man kanske i liten utsträckning åt säd i vissa regioner) men exakt hur kosten såg ut varierade precis som idag. Vissa grupper åt mer växtbaserat och vissa åt mer landlevande djur medan vissa grupper nästan helt levde på mat från sjöar och hav. Det enda vi kan säga säkert är att de inte åt något super-sizat mål från en hamburgerkedja och sköljde ned det med en liter läsk... ;-)
Mondazami

Jp

Kära grymmaste lady dahmer! Fy fan va du är bäst helt enkelt! Detta gäller framförallt inlägg som detta och inlägget under (eller ja mycket mer än så men fick feeling nu) Du säger exakt det som jag försöker få fram själv men aldrig helt lyckas formulera. Så befriande och vansinnigt klok du är, beundrar dig till 1000. Sluta aldrig! All kärlek till dig

Mondazami

Man blir så himla less på få dessa ideal upptryckta i fejset att stjälper mer än hjälper. Är man tjock och ser denna skit varje dag inte fan blir man motiverad att "ja nu fan ska jag träna och bli smal" nej man känner sig förnedrad och äcklig. Och sen som grädden på moset så kommer människor och trycker ner en och påstår att man är okunnig och lat.fyfan. kräks. Jag mår inte dåligt över min kropp men samhället säger åt mig på alla möjliga vis att jag borde minsann hata mig själv då jävlar kommer du passa in.smal. är så less...fick "erbjudande" senast i morse över en produkt företaget tyckte skulle "passa" mig..det var bantningspiller. NEJTACK

Mella - stolt medlem i PK-maffian

Håller med, det där var jävligt vidrigt. Ett ovanligt tanklöst och plumpt inlägg av BK som annars är så skarpa.

Caroline

Skrämmande. Påminner om sektmentalitet..
Vad då "behöver folkupplysning om hälsa"- har en inte bott under en sten vet en vad som är hälsosamt eller inte. Precis som att ingen behöver berätta för rökaren att den lär dö i förtid.
Sen de där "duktiga flickorna" som glatt berättar att kan de så kan alla. Grattis, du är student och har råd med ekomat. Men alla har inte bara sig själv att föda eller har kanske dyrare lägenhet en dig (och får ut lika lite).
Sen det där med "gå en promenad eller träna hemma"- jaha, när ska en ensamstående förälder (eller förälder där partnern är borta under veckorna eller jobbar skift) som jobbar heltid få till det? Om nu sagda ensamstående förälder vill hinna hjälpa barnen med läxorna, umgås med dem, tvätta, städa, laga mat (för halv- eller helfabrikat var ju strängeligen förbjudet och vem vill tillbringa helgen med att laga mat för hela arbetsveckan) också..

RödaHund

Otäcka kommentarer. Folk är fan inte kloka.

Nina

Hetsen mot tjocka genomsyrar samhället. De får inte adoptera, som om storleken avgör hur bra förälder man är.

Sanna

Väl rutet Lady Dahmer! Tycker dock att en faktiskt kan "träna för sin egen skull", ibland går jag ut och springer för att det lättar ångest till exempel. Annars är jag ombord på din båt!

Svar: Tycker jag med såklart, jag älskar att springa, men tror ändå att de flesta drivs av mer än så.
Lady Dahmer

Emma

Jag mår inte ett dugg dåligt av min vikt. Jag mår dåligt av andras åsikter och värderande av den. Så vänligen: håll käften." är tamefan det bästa jag läst/hört.
stor eloge till dig, det ska jag tänka varje gång någon försöker nervärdera mig!

Svar: +1
Bee

Sandra H

Jag förstår precis vad du menar och hur det känns. Jag har inte varit tjock någon gång, men jag har varit rökare. Jag slutade inte röka för att jag inte ville röka mer (ärligt talat så gillade jag mitt gift), utan jag slutade för att jag inte pallade att bli betraktad som ett jävla självdestruktivt white trash som inte förstod sitt egna bästa, var dålig mamma, hade taskig karaktär osv, osv. Det var framförallt skammen och känslan av att folk tyckte att man var svagbegåvad och tacky som gjorde att jag slutade. Och japp, jag mår helt sjukt mycket bättre på alla vis nu när jag inte röker mer.

Det jag vill säga är att det kanske inte är shysst, men ibland kan det vara nyttigt att känna skam. När man har hört hur kasst beteende man har en miljard gånger så gör man till slut något åt det. Kanske. Vissa. Andra kanske bara bryter ihop totalt och blir deprimerade. Så jag säger bara att i VISSA fall hjälper det faktiskt att känna lite skuld och skam. Det funkade för mig. Till slut. Efter många år.

Svar: Fast just rökning är ju inte bra att ha i närheten av sina barn (nu kan ju jag absolut inte veta om du någonsin rökte nära dina barn) då det ökar risken för astma och mycket annat.
A

Maria Nyman

Bra inlägg i debatten om ideal, håller helt med om att "strong is the new skinny" är ännu ett nytt sätt att säga hur vi som ffa tjejer bör se ut. Att ortorexi är ett ökande problem i samhället tycker jag speglar detta på ett väldigt tydligt sätt.
Dock är det fel att säga att hård träning är skadligt, kroppen anpassar sig efter de krav som ställs på den och man kan visst träna hårt och mer sällan, däremot måste man naturligtvis vara väldigt noggrann med sitt upplägg.
Slutligen vill jag bara säga att jag som sjukgymnast jobbar med träning och rörelse som behandling mot sjukdom och ohälsa och att träning är BRA! Tex är det helt klarlagt att personer med god kondition lever längre än personer med sämre kondition. Att träning är lika effektivt mot depression som läkemedelsbehandling. Att personer som tränar regelbundet är sjukskrivna mindre än de som inte tränar. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst för det finns så många vinster att göra med att träna. Dock bör tilläggas att personer med övervikt som ändå är fysiskt aktiva och vältränade mår bättre än smala personer som inte tränar alls.
Att träna för sin egen hälsas skull är i alla fall något man absolut inte ska se ner på och definitivt inte förringa betydelsen av.

Jenny

Sen känner jag lite såhär. Om jag är lat, fet och ohälsosam så är det mitt problem. Inget problem alls förresten för jag älskar att sitta still och äta god mat. Och röka. Och dricka grogg. Fatta vilken värdelös mamma jag är då..

Jenny

En annan störande sak jag har varit med om när jag var gravid med mitt andra barn var en anhörig som frågade gång på gång hur jag ska banta och träna efter graviditeten. Jag svarade vet ej bryr mig ej jag kommer ta hand om bebis. Hon blev alldeles förfärad och ville genast berätta riskerna som övervikt bidrar till. Blir så arg när jag tänker på det. Varför inte glädjas över den kommande bebisen?! Var och är väldigt sårad över vad hon prioriterar att prata om med mig.

Amanda

Bästa orden!

J

Bravo! Applåd applåd applåd!

Sarah

Skrattar du åt alla som tränar för sin egen skull, alltså även de som gör det utan att posta det på Facebook/blogg/Instagam, trycker upp det i andras ansikten osv? Jag har svårt att tolka det stycket.

Svar: Jag skrattar åt påståendet
Lady Dahmer

lili

"Jag tycker dock att träningsbloggar borde få existera. Lady Dahmer verkar vara anti allt som har med hälsosam mat och träning att göra vilket jag tycker är att ha fel fokus."

Vilken sjukt onödig kommentar. Sen tycker jag att du LD inte alls ger något intryck av att vara "anti" träning och hälsosam mat...? Bara att du väljer att inte skriva om det. Lite läsförståelse kanske?

Linnea

Jag blev helt matt av det där jävla kommentarsfältet. Jag brukar konstatera att folk är idioter ungefär en gång per dag. Idag är jag uppe i 20 tack vare kommentarerna.

Och det jag stör mig så in i helvete på, VARFÖR MÅSTE VI PRATA OM FOLKHÄLSA!? Sköt dig själv liksom. Tjocka kostar inte samhället mer pengar än andra grupper. Och varför oroar de sig inte över andra grupper om det nu är skattepengarna de värnar om (tjockisförakt hej hej). Vad fan rör det dig om någon annan är tjock?! Låt folk leva som de vill. Alltså jag fattar inte... Idioter.

lili

Och att "träna för sin egen skull", ja vad annars? Tränar någon för någon annans skull? Kanske om man blir tvingad till gymmet av en elak kompis, eller blir tillsagd "gör 10 situps annars skjuter jag dig"... Nä men seriöst, tränar jag för att få en sexig rumpa så gör jag det för att JAG vill ha det. Tränar jag för att jag vill leva längre så gör jag det för att JAG vill det.

Capish?

The real Hmm

Du behövde inte alls be om ursäkt för din ton. Förstår mycket väl varför du är arg.

En hel massa påståenden under inlägget som jag verkligen inte har läst här.

Mikael Wallgren

Modigt och bra inlägg Laydy Dahmer! Befriande även att se en selfie på en normal människa på nätet för en gångs skull!

Jag är så sjukt jävla ambivalent i hela fett-debatten. Jag tycker ju att jag/vi är lata som inte rycker upp oss och ser till att motionera mer. Skulle ju orka mer, vara friskare och kunna hitta kläder som satt bättre. Jag tycker en del folk, som "överviktigas riksförbund" och liknande blir lite del av kränkthets kulturen. Det är ju ingen annan än jag själv som stoppar i mig maten, eller väljer att sitta framför datorn i stället för att ta en liten promenad.

Å ANDRA SIDAN - det absolut jävla vidrigaste jag vet med att vara fet - det är som flera här skrivit: Att man dumförklaras. Jag vet inte hur ofta välmenande vänner förklarar för mig hur jag ska göra för att gå ner i vikt. Nähä- är vatten nyttigare än läsk? OJ - det visste jag inte! Borde jag äta mer grönsaker? Allt det där visste jag när jag var typ 8 eller nåt...

Bortsett från att idiotförklaras - jag är inte dum, bara lat - så är det jobbigaste att fixa kläder. ALLA kläder verkligen, är antingen för långa eller sitter för tajt över lilla magen och låren. Att jag inte haft sex på fem år är ett betydligt mindre problem än att jag sliter kläder alldeles för mycket...

Eftersom jag egentligen bara känner en tjej som är i närheten av att vara lika kraftig som jag - de andra är normalbyggda eller smala - så har jag dålig koll på hur fruktansvärt det är att vara överviktig tjej, det är med största sannolikhet värre, särskilt för blivande mammor. Då det periodvis är skitjobbigt för mig så kan jag ju gissa hur kul det är om vi säger som så. Återigen - bra och modigt skrivet. Följer dig med glädje.

//En 1.75 lång & 117 kilo tung matälskare.

Svar: He he, du kan ju alltid "trösta" dig med att alla som försöker ge dig goda råd förmodligen inte kan något om kemi och transportbärare vikten av kombinationer eller hur de är processade etc etc. Inte ens om de säger sig jobba som dietister så har de mitt förtroende att de kan all kemi. Vikten av vissa vitaminer i kombination med vissa fetter and so on.

Så istället för att känna att du behöver förvara dig och din smarthet, så kan du med lätthet påtala deras okunskap, för kunskapen besitter inte gemene man med (och den behöver kanske inte heller vara så viktig, men folk ska inte inbilla sig att de är några experter eller att de ens själva äter i närheten av optimalt bara för att de är normalviktiga.) :)
The real Hmm

Johan

Hej Lady Dahmer!

Tycker du att kränkande och/eller hotfulla kommentarer ska tas bort från sociala medier, så som Facebook och andra bloggar?

Fördelen med att ta bort är väl att "sidan" ser trevligare ut?

Nackdelen som jag ser det är att det inte blir lika uppmärksammat.

Mvh Johan

Svar: Hej Johan! Tycker inte du att det ska finnas gränser för vad som ska få skivas för att försvara vinsten av mycket uppmärksamhet? Tycker du barn också borde får ta vad som helst för vinsten av att något uppmärksammas. Mao helgar alltid medlen ändamålen?
The real Hmm

petra

u go girl <3

Squareeye

Jag har läst på stureplan någonting och det är ju för bedrövligt. Dessa fitness-knarkare mår riktigt dåligt och då projicerar sin skit på andra och då gärna på tjocka personer. Jag tror att du L.D. och jag och många andra mår mycket bättre och är sundare både till kropp och själ än dessa mobbare. Näthatarna finns i alla läger verkar det som men en sak har dom gemensamt, dom mår inte så bra! Ingen ursäkt men en förklaring.

Sen gissar jag att Butthurt-gänget är där också och skriver hatinlägg.

sabina

Har länge undrat en grej. Var är Plura i hela den här debatten? Där kan vi snacka hälsofara. Gubbar över femtio överlag, man VET ju att män lägger på sig fett på ställen som är mer hälsofarliga. Pissig jävla ursäkt att snacka folkhälsa. Det är kvinnohälsa, och det är kvinnors kroppar och det är tjockas beteende som snackas, punkt.

Svar: Ja när det kommer till tjocka gubbar då kallas det "pondus". Fy f.
Hanna S

Sara K

Spot on. Din blogg är så himla bra. Tack!

Jag tränar massor. Jag älskar hälsofördelarna med det, samt att jag hittat en träningsform jag faktiskt tycker är rolig på riktigt. Det är ett stort plus. Men jag tränar för utseendets skull. Jag började träna för att bli smal. Det finns inte någon kvinna jag tror på när de säger att de inte tränar för utseendets skull, och det är tragiskt.

Erik

Alltså, mycket av all vikthets, i form av dieter och dylikt, grundar sig i kommersiella intressen. Det handlar inte om att många vill att du ska leva länge och sunt, utan främst om att de vill tjäna pengar på dig. Bakom all denna vikthets döljer ju sig en jätteindustri som drar in miljardbelopp på böcker, träning, mode och reklam med mera. A, b och c-kändisar, "coacher", "livsgurus", personliga tränare, kostrådgivare, kläddesigners, bloggare... listan kan göras hur lång som helst på folk som tjänar sitt uppehälle på att förespråka en diet eller smalt ideal. Även om somliga säkert är vettiga, är fan många högst tveksamma personer med dunkla motiv.

Vidare har jag jobbat inom äldrevården ett tag och sett smala, sängliggande personer som "rultiga" som ständigt är uppe och går. Folk som tror att de ska "pensionsspara" genom att gå runt och vara smala hela livet kräks jag på. Det är ingen garanti! Var lycklig nu istället.

lina

Huvva!! Tragiskt att folk ska ta sej rätten att diskutera andras kroppar och tycka sej veta hur de känner inför träning....! Varför?! Är inte det nog att hela samhället skriker av smalhets-normen?!

MansonDust - en mammablogg om barnmode

"Jag mår inte ett dugg dåligt av min vikt. Jag mår dåligt av andras åsikter och värderande av den. Så vänligen: håll käften."

Så jävla sant. Verkligen så är det. Jag mår jättebra i min kropp fast jag inte är smal. Det är bara när jag ser alla löpsedlar med hets hets hets som jag ser mig i spegeln & bara "Fuuuuck, jag är skitful...."

Lottsky

För varje dag blir jag mer och mer övertygad... Folk i allmänhet är oempatiska idioter...

Visst skriver jag själv ibland om hälsa och att jag försöker äta hälsosamt - men det jag skriver handlar ju endast om mig själv och hur jag själv tycker och känner i frågan.

Att hålla på som vissa gör är så fruktansvärt tröttsamt! Kan folk inte ta hand om sina egna liv utan att försöka tala om för andra hur de ska göra med saker och ting?!

Och om man nu försöker gå ned i vikt, tajta till sin kropp och vad det nu är för man vill "se snygg ut" - varför skulle det vara ett sämre skäl än att jag vill vara hääälsosam? Vad man än har för morot och vad som än motiverar, va fan spelar det för roll, det är väl var och ens ensak?!

Folk är generellt sett dumma i huvudet. Särskilt som det där med ät mindre och spring mer har visat sig inte fungera särskilt bra för väldigt många personer...

Att folk bara kan med att peka finger åt andra istället för att ta hand om sitt eget...

Jag kan ärligt säga att jag inte mår bra av min egen övervikt, trivs inte i hur det känns, mår inte bra av att se mig själv naken, är less på att inte kunna ha sådana kläder jag trivs mest i, less på att känna mig som en knubbsäl...

Men det är ju mitt eget att ta tag i, om andra skulle börja tjata om det så skulle jag fan inte må bättre och verkligen inte känna vilja och motivation att försöka ändra på det jag mår kass av. Att folk har så lite empati och insikt om att även vi tjockisar och knubbisar har känslor är mig en jäkla gåta jag inte får ihop...

Mia

Är alla svennar kanske helt hypnotiserade av alla "vackra" människor på tv:n från Merica? Alltså vad jobbigt folk verkar ha de där hemma med vikt och perfekta utseenden och liv. Fortfarande är det de goda livet som drar flest åskådare, foton på mat, kläder, kroppar och ansikten och såklart många bjudningar med glada vänner och dyr champagne.

Det är väl ett paket liksom som det där livet kommer i - lite Montazami familjen drömmen, smala, duktiga, hälsosamma barn, redig mamma som inte har "let her self go", fint hus, fina bilar = rik man. Eller varför inte som Läckberg och Pernilla W, ensamstående Power-tjejer i 40-årsåldern som själva dragit in sina pengar. De är ju alla populära med många åskådare/fans, för att inte tala om Hannah Graaf som har en mega-blogg bara för att folk vill TITTA på henne, hennes kropp, barn och hem. (Visual Aid?)
Alltså hur många sådana här "perfekta-liv" bloggar finns inte? HELT utan humor också, vissa känner sig lite vilda och crazy om de gör en ful grimage eller sätter på sig en fuskmustache..., annars ska resten av människans liv lukta rosa och vita rosor mest hela tiden och kräks man inte lite?
Vill jag verkligen ta den där promenaden extra mycket efter jag har sett Johanna Toftbys glada, svettiga och hurtiga fejs efter hennes morgongympa på Instagram? "Kan du så kan jag!!"

Är det bara jag som skakar på huvudet åt de folk som syns mest i "svensk media" (godkänt av språkrådet) - man vill nästan skratta åt desperationen. Det ges ut böcker på löpande band om hur vi ska förändra våra kroppar och våra liv, leva Golden times, 5:2, lchf, yoga - sedan männens svar med träningsböcker, grillböcker, VIN-vin-vin försäljning (det är fint att kunna vin) de får också laga sin "mansmat" med grädde och pasta som Paulo och Petter.. bara de tränar varje dag såklart, och dricker vin och röker cigarr som Steffo.

Hela skiten är ju som en stor organisk och något desperat svensk reality-cirkus på bloggar och Insta just nu.
Folk kränger och kränger, försöker göra några kronor på sina namn som ingen hört utanför Mellansveriges gränser. Vad jag vill komma till är att hela nöjesindustrin är korrupt och den spelar endast på våra drömmar och våra svagheter som människor. Det är en epidemi som spridits runt hela jorden och man kan ju bara hoppas på en back-lash.

Det är väl en jäkla TUR, att det finns alternativa bloggar, när man vill få något mer nyttigt i sig, inte bara yta och ljug och reklam för diverse produkter. Man kan vila ögonen och sluta tänka för en stund med sedan cravar man något mer intellektuellt, något verkligt och creative - som att få in Fi i riksdagen - det kommer hända detta år och det verkar ju gå alldeles utmärkt att vara lite överviktig i denna kamp och jag har faktiskt aldrig hört Gudrun säga flasklock om att utbilda svenska kvinnor i hälsa och motion, jag tror vi har det covered.

Jag personligen har det jätteskönt med mina extra kilon, ingen som klagar här precis, rak i ryggen, sköna yviga kläder, underbar mat och vin som jag aldrig fotar, bara en liten spegel hemma, ingen panik, min kropp måste ha mest näringsämnen i hela välden, ändå bär jag stolt på 20kg "övervikt" - på stenåldern skulle jag minst varit klanens guru.
Tack för en blogg utan käcka tips, fast att vara vegan anses närmast heligt här i uk, den trenden verkar inte ha nått hemma än.
Inte ens det kör du ner i halsen på folk.

Bra !!! Jag önskar det fanns fler bloggar som denna, BK kommentar att du är anti hälsa ? Måste varit en felslrivnibb.

Cherrio ha en bra dag! :D

Mia

Just det, OM den vegetariska trenden skulle slå i Sverige så som den gjort i England (folk är väldigt kärleksfulla mot djur här) där varje matkedja har vegetariska/vegan alternativ i frysdiskarna mycket mycket billigare än morotsburgarna på Ica, så kommer helt klart en "kändis" bli dess ansikte utåt, Aftonbladet skriver några halvlöp om det och sedan sprids det som 5:2 och alla hänger på.., sedan debatten om djuren My God - när bilderna kommer ut från slakterier och djurfabriker, om allt skulle komma ut hur korrupt DEN industrin är. :(
Det är helt otroligt inkompetent att säga att en person som inte äter kött inte bryr sig om hälsa, nästan skrattretande.
Jag gick över till vegansk kost 2006 och gick ner väldigt mycket i vikt, men blev otroligt hälsomedveten, jag äter kött idag igen men vill sluta - och det har inget med vikten att göra. Det är helt omöjligt att koda verkligheten bara genom foton på internet, det är klyschigt men vad som händer på insidan är oftast mer relevant. x

Anna

Det var ju inte så längesedan du skrev om fittröta och att behöva ha leggings/cykelbyxor för att inte få lårskav så du trivs ju inte alls

Svar: Asså hur fan är detta relativt? Hur fan är detta din ensak överhuvudtaget?? Läs om inlägget och återkom när du lärt dig förstå skriven text samt hur man uppför sig.
Evanna

Tess

Väldigt "vår" tidsanda att se ner på de som inte är smala. Förr sågs rundhet som en bra sak. Ett tecken på välstånd, hälsa och fertilitet.

Svar: Och då såg man istället ner på de som var smala och solbrända (arbetarna).

Så sjukt att det alltid är någon typ av människor som ses ner på i alla tider.
Mad

helen

Sånt sjukt klass- och människoförakt med alla som tjatar om att folk behöver upplysas, tjockisar behöver minsann få veta att de är ohälsosamma. Som att vi ba: VADDÅ SKA JAG INTE ÄTA SPÄCK OCH CHIPS TILL MIDDAG??! OCH DET ÄR JU JÄTTEBRA ATT HA COCACOLA I UNGARNAS FLASKER FÅR MAN INTE D ELLER?!

Att vara tjock är ej en synonym till dum i huvudet. Jag har universitetsutbildning och kan allt från räkna kalorier till tala om vilka matvaror man får äta med LCHF, GI och viktväktarna. Jag behöver inte en person till som vill komma och prata om matvanor och träning. I really don't.

Jag får vara tjock om jag vill. Det har inte du med att göra. Så är det bara.

helen

Sånt sjukt klass- och människoförakt med alla som tjatar om att folk behöver upplysas, tjockisar behöver minsann få veta att de är ohälsosamma. Som att vi ba: VADDÅ SKA JAG INTE ÄTA SPÄCK OCH CHIPS TILL MIDDAG??! OCH DET ÄR JU JÄTTEBRA ATT HA COCACOLA I UNGARNAS FLASKER FÅR MAN INTE D ELLER?!

Att vara tjock är ej en synonym till dum i huvudet. Jag har universitetsutbildning och kan allt från räkna kalorier till tala om vilka matvaror man får äta med LCHF, GI och viktväktarna. Jag behöver inte en person till som vill komma och prata om matvanor och träning. I really don't.
Jag får vara tjock om jag vill. Det har inte du med att göra. Så är det bara.

Tomas Lif

"Det är inte finare eller ädlare eller bättre att träna ”för sin egen skull” (hahaha) än att träna för att bli snygg."
Så jävla träffsäkert! Gillart!

Jag

Nu när det är fullt med tjocka personer i kommentarsfältet vill jag ställa en fråga:

För några månader sedan var jag hos gyn. Jag gjorde ingen "vanlig" undersökning, men gynekologen gjorde som ett ultraljud utanpå magen. Men eftersom jag är överviktig fick jag liksom hålla upp magen så att gynekologen skulle komma åt. Efteråt sa hen att det inte hade gått att se något (för att jag är tjock).
Så jag frågar er som kanske har varit gravida och tjocka samtidigt (alltså ej bebistjock) om ni inte har kunnat göra något ultraljud pga av "för tjocka"? Det verkar ju jävligt konstigt att ultraljud bara är till för smala personer, speciellt om en har sjukdom eller ett barn i magen som behövs kollas till. Är det skillnad på ultraljud för gravid än bara kolla hur det står till i magen?

Svar: Jag var överviktig när jag blev gravid och det var inga som helst problem att göra UL nån gång under graviditeten!
Lilla vännen

jana

Jag är himla trött på att bli kallad ätstörd för att jag äter mat som jag mår bra av, och för att jag undviker att äta sånt som jag mår dåligt och blir trött av. Jag fattar inte varför det är så provocerande att äta hälsosamt och träna ofta och att blogga eller instagramma om det. Jag mår bra av det och tycker det är roligt så sluta påstå att jag har ätstörningar eller ett osunt förhållande till mat och träning.


Däremot tycker jag det är konstigt att jag får beröm när jag går upp tidigt och tränar innan jobbet. Isf är det lika befogat att berömma någon för att hen ligger i soffan en hel dag och glor på tv. Hen gör ju det för att hen vill, precis som jag tränar för att jag vill.

Linn

Jag är så jäkla trött på att folk ska dra "bekräftelse-kortet" hela tiden. Lägg upp kort på vad fan hen vill så kan folk sluta överanalysera a l l t.

Men jo. Övrigt håller jag ned. Ingen idé att byta ut/späda på skönhetsideal.

Btw.. När jag tränar så tränar jag knäböj, marklyft, bänkpress. Jag vill bli stark. Men det är lika ok att träna vad fan hen vill, om en vill.

Jill

En är oftast inte tjock för att en inte vet vad som är nyttigt och onyttigt utan av flera andra skäl som skiljer sig från individ till individ.
Dock verkar detta vara svårt för icketjocka att ta till sig.

Jag brukar likna det med rökning. Idag finns det nog inte en enda rökare i Sverige som inte vet att rökning är skadligt.

Jag vet att allt det där goda som min kropp med dess låga ämnesomsättning inte hinner bryta ner mellan måltiderna inte är bra för mig i längden men jag väljer att njuta av det ändå. På samma sätt som rökare väljer att röka. Jag känner ett sug och behov.

Anna

Tack.
Känslan när man läser kommentarerna; så sjukt osympatiska/ointressanta människor. Lägg ner eller försök ha lite kul i livet!

Kalasbubblan

Jag är underviktig och får ofta höra "men guud vad smal du är", trots att jag kämpar något otroligt med att gå upp i vikt, och har gjort sedan jag var barn. Men många verkar tycka att det är "fult" att påpeka någons övervikt, medan min undervikt får talas om. Jag vet inte om de tror att jag blir glad eller något, men blir så himla ledsen varje gång någon måste säga åt mig att jag är FÖR smal. Är väldigt osäker på mig själv på grund av folks kommentarer, och blickar som säger "tro inte att du är bättre än mig", så jag täcker mig med tjocka och varma kläder. Svettas ihjäl varje sommar för att jag inte vågar ha shorts som visar mina ben. Jag brukar svara folk att det är något jag kämpar med och får som svar, som att de vet vad de pratar om, att "ät mer", "är mer fett" osv. När jag tar en sallad säger folk att det är bättre om jag tar en hamburgare. Orkar inte heller med att folk lägger sig i hela tiden, låt mig bara vara, jag mår redan dåligt!

Såg också att några nämnt LCHF i negativ bemärkelse. Jag har läst många studier som visar att LCHF är en hälsosam livsstil, inte en diet. Har själv börjat med det eftersom det är viktreglerande, ingen bantningsmetod. Tanken med att äta som man gjorde på stenåldern är för att det är vad kroppen är anpassad för och kan bryta ner.

Cecilia - tatuerad & piercad feminist

Jättebra skrivet. Just det där med att du förmodligen är starkare än många av dem här "strong is the new skinny"-människorna är så sant och bevisar bara att det inte räknas om man är tjock för allt handlar om yta. Det nya idealet är ännu svårare att uppnå än det gamla. Förut behövde man "bara" vara smal nu ska man vara vältränad, stark OCH smal.

Sofie

Jag måste erkänna att jag fällt en del nedlåtande om kommentarer om "folks" vikt, kommer jag på nu. Men till mitt försvar har jag aldrig någonsin kommenterat om en speciell individ, vilket jag inte tycker är intressant alls. Jag kommenterade på en annan blogg om att jag funderat över hur det kommer sig att politiskt inkorrekta i offentligheten- tycks ha en sak gemensamt; att de är överviktiga. Mer ett fenomen jag tyckte var intressant. Framgångsrika karriärister har ju uppenbart större matbudget och bättre uppbackning och har råd med att gå på spa, så jag inser att min kommentar var rätt tölpig och obetänksam i den andra bloggen. Medans politiskt inkorrekta lever i den motsatta verkligheten, antar jag. Att den verklighet vi alla lever i numera, ställer högre krav på individen emedan man faktiskt ÄR mer kollektivistiska av den anledningen att alltfler sällar sig till allmängiltig mobbing- ger ju själva förklaringen till att alltfler faktiskt blir tjockare. Eftersom det blir allt svårare för politiskt inkorrekta att överleva pga den här allmängiltiga mobbingen, så blir också alltfler stressade av pressen - vilket gör de allt tjockare. Det är i alla fall vad jag tror. Tänk om "folk" kunde tweeta mindre och börja ställa upp för sina grannar och medmänniskor så att också ensammorsorna kunde gå iväg och träna i lugn och ro ngn gång- istället för att bli ännu mer pressade av elaka tungor. Det är min tanke här. Innerst inne tror jag att karriärister och träningsknarkare (har varit en av de själv) har ett stort omättligt behov av att se tjockisar bli ännu tjockare. Men träningsmänniskor är ju egentligen väldigt påhoppade av andra, egentligen i större utsträckning än tjockisar. Min kropp blev i alla fall väldigt synad hit och dit under mina träningsår, vilket är jättevanligt för träningsfolk. Numera kan jag ju gå omkring och slippa bli synad då jag blivit helt normalfet. Så själv föredrar jag nog den anonyma kropp jag bär på nu. Fast det var mycket lättare förut att få jobb, fastän jag numera är mycket trevligare och mer seriös än förut. Jag vet inte- alla bär på någon form av stress tror jag- beroende av andras förväntningar. Tycker inte att kroppar är särskilt intressanta längre. Men intressant är det att det här med träning blivit en sån enorm tvångshandling numera för gemene man. På min tid var det ansett som abnormt att gå och träna så ofta. Det har verkligen blivit ett "klass-statement" att gå och träna. Jag blir kärring motvalls av sånt här.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog