Sluta reproducera könsnormer Isabella!
Blondinbella svarade på hen-kritiken hon fick, fast trasslade bara in sig mer i trista stereotyper. För någon som är så himla smart, hur kan hon vara så förbannat blind? Hon har ju strukturerna mitt framför näsan, kanske tydligare än många av oss andra, men klarar ändå inte av att dra paralleller till hur vi fostrar och bemöter barn och hur män och kvinnor senare mår och presterar som i sin tur påverkar hur jämställda vi är.
 
 
Genusdebatten är nåt som jag aldrig tröttnar på. Jag tröttnar dock på okunskapen och fördomarna och människors envishet att fortsätta detta eviga könande fast det är 2013 och man vid det här laget borde förstå att alla ska få samma möjligheter.

"Män är män och kvinnor är kvinnor!" ropas det med en panikslagen desperation. Stereotyperna är livrädda för förändring för förändringar innebär att de måste omvärdera sin egen verklighet och vad betyder det egentligen? Vem är jag om jag inte är kvinna? Vem är jag om jag inte är kvinnlig? Vem är jag i förhållande till det motsatta könet? För motsatser är vad vi lärt oss att tänka ur. Motsatt kön. En annan art. En annan människosort som är så tvärtemot mig och måste vara det för hur ska annars barn bli gjorda?

Varför är det så viktigt att upprätthålla den här föreställningen om två sorters människor, olika inte bara till det ytliga kroppsliga utan även så fundamentalt skilda från varandra mentalt, intellektuellt och biologiskt?

"Bara för att jag har bröst och snippa så ska jag inte få lägre lön!" menar andra som kanske ändå har en jämställdhetsönskan, men problemet är inte hur vi ser ut utan hur vi bemöts. Att män och kvinnor inte är jämställda är ett direkt resultat av detta könande. (könsrollsuppfostran). Flickor och pojkar fostras olika, de uppmuntras olika och bemöts olika. Då är det inte konstigt att vi senare får olika förutsättningar.
 
När Isabella avfärdar genus och könsrollsfrågorna som ett ''hitte-på'' så blir jag riktigt trött. Jag vet liksom inte riktigt hur jag ska bemöta det. Jag vill skriva ett öppet brev men befarar att hon bara kommer avfärda det jag säger med det vanliga liberala tramset om ''personligt ansvar'' och ''egna val'' för jag kan inte se hur hon kan resonera på nåt annat sätt. Hon är ju medveten om att kvinnor är underordnade och hon har ju egna erfarenheter kring självhat och kvinnoförakt i ryggen. För fan, öppna ögonen!
 
Jag är egentligen inte förvånad för jag vet var hon kommer ifrån. Stureplan är ett patriarkalt rövhål där männen står för pengarna, champagnen och drinkarna och där kvinnor avfärdas som drinkluder, kuttersmycken och nöje. Om man som Isabella tjänar väldigt mycket pengar så är det kanske lätt att man inte ser de här strukturerna eftersom att de inte riktigt stämmer in på en själv, just då, just där.  Men om man öppnar ögonen och börjar betrakta sin omvärld så blir man ganska snabbt varse om hur skevt allt är.
 
 
Ellinor

Jag tycker att det är skönt att någon vågar skriva kritiskt gentemot hen-debatten och genus överlag. Hon har nu fått ca 200 kommentarer där folk skriver hurudan idiot hon är för att hon tycker att pojkar och flickor kan bära olika färger, men HON HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT. Det är seriöst som de flesta genusmänniskor tycker att de har rätt och att man måste vara så jävla genusmedveten nuförtiden, annars har man fel. Heja blondinbella!



Svar:
Att bemöta Isabella med personangrepp hjälper inte debatten ett dugg. Jag förstår att folk blir förbannade, men det är ju kontraproduktivt. Ja, hon har rätt till sin åsikt, men det innebär inte rätt att slippa mothugg. (saklig sådan helst då) Däremot skulle jag inte, som du, påstå att Isabella ''vågar skriva kritisk'' mot hen-debatten eller genus. Hon kommer inte med några motargument eller genomtänkta förklaringar överhuvudtaget. Att bara skriva ''det här är dumt'' utan att förklara sin ståndpunkt bidrar inte heller.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lena

Grymt bra svar av "Veronica S"!!!

Antonia

Veronica S:s svar var klockrent! Jag förstår inte hur Blondinbella som har mått väldigt dåligt över dessa normer som påtvingas en som tjej, kan bara vända sig om och försvara dem? Det går inte ihop i mitt huvud, suck. Det är klart att hon har rätt till sin åsikt, men hon borde verkligen tänka igenom den.

Oscar

Jag förstår inte, är Veronica S seriös eller inte?

lovisa/polichinelle

Oscar: Jag tror bestämt att Veronica.S arbetar genom ironi i sin kommentar!

Världens bästa Maria

Oscar: Jag vågar nog gå så långt att påstå att Veronica S är grymt ironisk för att driva en tes. Jag hoppas att du förstår vilken tes hon driver ;-)

sistergnu

De här könsfascisterna måste bli bemötta, de måste förstå att de inte äger andras identiteter, de har inte rätten att definiera kön. De måste lära sig skillnaden mellan att äga sin egen identitet och att tvinga in alla andra i deras definitioner av kön.

Lisa - MondoCane

Jag blir lite arg på den elaka attityden. Att jag skulle klä ut min son till påskkärring om jag inte klär honom i marinblått eller grått. Om hon är generad över att inte kunna gissa kön på hennes kompisars barn, gissa hur generad hon måste bli när hennes kompisar räknar ut att det är deras unge hon kallar påskkärring, och de själva som de kallar ryggradslösa hittepåklagare.

SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Jag förstår helt ärligt inte hur någon som fattar vad genustänk och normkritik handlar om kan ha mage att kritisera det. Hur kan man skälla ut något som har som mål att alla ska få vara den de är, som vill att alla ska ha lika rättigheter, som ifrågasätter de strukturer som skapar avvikare. Hur KAN MAN TYCKA DET ÄR FEL?? Svar: Man har inte fattat. Man tror att det handlar om färg.

Förlåt, känner att jag måste länka till detta, ifall LD:s

SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Skitmobil som skickar innan jag är klar. Som fortsättning på ovan: Om någon mot förmodan inte tycker LD:s finfina motiveringar till varför genustänk är viktigt räcker så vill jag också bidra: http://minasannaord.wordpress.com/2013/02/27/nej-det-gar-inte-att-skylla-pa-normkritiken/



Något jag borde posta till Blondinbella istället kanske, hon tycks behöva en kurs.

Joakim

Om ni feminister var så säkra på era argument så skulle ni inte reagera så häftigt på nån som har en annan åsikt. Ni vill ju ha friare tänkande kring normer etc men när nån tänker friare och utanför den feministiska normen så får ni spel... Det är

ett bevis på att ni går på tunn våris.



Svar:
Intressant resonemang, men givetvis helt idiotiskt.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lisa - MondoCane

Sanna ord från Joakim. Man får aldrig ifrågasätta något man tycker är helt bisarrt fel för då förstår alla att man egentligen bara fejkar för att man behöver lite mer kuk, eller vad det nu kan vara.

ML

Veronica S slog ju verligen huvudet på spiken!

Sara - mamma till Eli

Men Isabella säger ju emot sig själv även när det kommer till det liberala om att man ska få göra egna val utan att staten bryr sig. HON vill ju att folk ska anpassa sig och inte göra egna val = klä ut barnen till påskkärringar , som hon så fint sade.



Jag blev så matt när jag läste hennes svar.



Som du sa, hur kan hon inte se kopplingarna?



"Size Me" och allt om att flickor ska få se ut som de vill. Bullshit.



Först det med tatueringar och nu detta inlägg som tyder på total trångsynthet.



Svar:
Size me är bullshit hela vägen ut.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Omi

Blondinbella smart? Jag kan inte för mitt liv förstå varför du fortsätter att ge människan uppmärksamhet. Ingenting konstruktivt har någonsin kommit från hennes håll, hon har ingen själ och allt hon gör handlar om att tjäna pengar.

Omi

Jag håller alltså med Maria Sveland om att vissa människor ligger på en så låg nivå att ingenting bra kommer ur att försöka debattera med dem. Per Ström är en sådan människa, Blondinbella en annan. http://www.journalisten.se/nyheter/halla-dar-maria-sveland

emma

inte alls otippat att det skulle dyka upp ett inlägg kring detta i din blogg. kan du inte bara ge upp och skita i att läsa Isabellas blogg när du bara stör dig så himla mycket på henne? dessutom, låt folk klä sina barn i vad fan de vill....... blir så sjukt trött....



Svar:
Nej jag kan inte bara ''ge upp''. Shit, tänk om alla som kämpade för förändring hade gett upp. Om du blir trött på mig så kan DU sluta läsa min blogg istället för att gnälla på vad jag engagerar mig i. Jag kommer fortsätta att bemöta idioti och okunskap.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Batman

haha, skön kommentar du länkar in :)

Leni

Och nu har Blondinbella "svarat".Blir så jävla uppgiven.

petraveronica

Jag tror det är för att hon 1) faktiskt trivs i sin könsroll och 2) umgås för lite med barn i fyraårsåldern.

I

En blir bara så trött på det hela. Jag fattar liksom inte at BB eller andre personer som tycker som hon inte ens FORSÖKER att fundera LITEGRANN på VARFÖR det ens har blivit så könad klädsel på barn! Altså, om vi inte ens går inn på frågan om varför det är bra/dårlig, men bara funderar över varför det ÄR så könad nu, i 2013, när det faktisk var mer nöytralt förut, även om jamställdheten var sämre innom andra områden.



Kanske för att konsumptionsamhället aldrig har varit mer påtageligt och att det finns en helt massiv industri som först och främst vill tjena pängar? Fatta hur mycket mer kläder en familj med två olika könade barn måste köpa, än en familj med barn av samma kön som kan ärva kläder! Och att kläder är en sånn himla viktig del (tyvärr) av identitetsskapanda, så industrien legger alt dom har på att marknadsföra dom "rätta" identiterna.



Och det här är ju inte i närheten av det största problemet, det sitter hos personer som insisterar så hårdt på "killar är killar tjejer är tjejer!!!111" tänket.



Det är väl enklast att stoppa huvudet i sanden och ignorera hela "hitte-på"genusfrågorna...



(ursäktar svorska)



Cecilia

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser Blondinbellas inlägg... Jag blir riktigt förbannad när jag tänker på hur många unga tjejer som har henne som förebild.

Tia

Alltså hennes svar. Dör. Nu hyllar hon Italien för där får män vara män och kvinnor kvinnor.



Svar:
Ja för italien är ju känd för sin fina kvinnosyn liksom. suck.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

S

Ellinor: Du tycker att Isabella är nyanserat i sitt tal då? "Påskkärringar" och jag vet inte vad.



emma: Kan du inte bara ge upp med det där tramset om att man inte får läsa om man inte bara jublar över inläggen. Sitter du och håller käften om någon säger något som du tycker är dumt? Nej, det gör du inte eftersom du skrev en sån där kommentar. Vilket är bra.

Cecilia

Jag tycker BB kan ta sitt pick o pack o flytta till Italien där "män får vara män och kvinnor får vara kvinnor"... SUCK!!!

Ellinor

S: vet inte riktigt vad du menar med nyanserat, men inte tycker jag att det är något fel med att hon anser att många färger på barn får dem att se ut som påskkärringar.

S

Fast hon är inte särskilt smart. Smarta personer analyserar, vrider och vänder på saker. Smarta personer tar reda på fakta innan de knapprar ihop ett blogginlägg om något som går att motbevisa mycket enkelt.

Personligen får jag ett intryck av att hon spelar dum rikemansblondin som förr i tiden så hon ljög om det mesta för att få läsare. Men nu är det förstås pengar som intresserar mest, fine..men det är unga tjejer som läser, köper och sväljer hennes dynga.

Hon är som VeckoRevyn: På ena sidan står det om hur man blir nöjd med sig själv och på den andra om hur viktigt det är att "vara kvinnlig/manlig" och andra krav.

Jag hoppas personligen att hon spelar.

Dubbelmoral!

I inlägget innan detta så säger du att du inte vill bli påprackad en religion, som är en tro om livet. Själv sitter du här och prackar på Blondinbella din tro om livet som hon har gått ut flera gånger och sagt att hon inte delar. Låt henne vara och sluta pracka på andra människor din tro om livet.



Svar:
Jag bemöter Isabellas inlägg i samma sakfråga. Att bemöta människors åsikter med genomtänkta motargument är inte detsamma som att ''pracka på'' andra sin tro. Så nej, jag tänker inte ''låta henne vara'' och jag tänker fortsätta att delta i dessa diskussioner med de som är intresserade av att föra dem.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lexie

Kommer du ihåg bloggerskan som går under namnet Babybambola? Kolla in det här inlägget, blir så ledsen av att läsa det, så inskränkt http://babybambola.blogspot.se/2013/03/jag-kraks-pa.html?m=1

SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Men alltså, det första inlägget om påskkärringarna var ju illa - men det som kom efter det var sju resor värre. Hon har verkligen inte förstått någonting av detta med genustänk och normkritik, den där stackars människan. "Bejaka din kvinnlighet, ta inte på dig offerkoftan". Men kära nån, hon behöver nog se sig lite om i världen och förstå att alla faktiskt inte är som hon. Nej, att jag sällan rakar mig under armarna, titt som tätt går osminkad till jobbet och inte är tillsammans med en man innebär inte att jag har en undertryckt kvinnlighet inom mig som pockar på att få komma ut. Jag uttrycker nämligen min personlighet (eller kvinnlighet, om du vill) på andra sätt.



"Män och kvinnor är olika" - det måste vara det konstigaste argumentet av dem alla. Är kvinnor och kvinnor exakt likadana då? Konstigt, jag som har stött på en massa juridiskt registrerade kvinnor - men de ser heeeelt olika ut, och tänka sig, de bär inga offerkoftor heller.

Ella

Du kan tjata om jämställdhet, genus och hen tills du blir blå, det kommer aldrig någonsin att bli helt accepterat i det svenska samhället. Vare sig du vill det eller inte så är det en stor skillnad på män och kvinnor och kommer alltid vara.



Sluta tyck synd om dig själv, ta av dig offerkoftan och sträck på dig och visa samhället vilken vacker och stark kvinna du är i stället.







Svar:
Att vara stark är att våga bråka om sådant som är viktigt, t.ex genus och feminism. Att vara stark innebär att kämpa för det man tror på, inte finna sig i de normer som samhället dikterar. Så nej, jag kommer fortsätta att tjata om jämställdhet och genus tills jag blir blå och vet du vad? Det GÖR skillnad.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Sara Brännholm

Ella, hur tror du vi kommit dit vi är idag? Genom att sträcka på oss och visa samhället vilka fina kvinnor vi är? Nej, det är genom envist tjatande och påpekande och kritiken TAR skruv, om än långsamt, men det händer saker hela tiden.

Ella

Att kämpa är en sak, men när det gå över till ett evigt tjatande så blir det ganska tröttsamt.



Som sagt du kan bråka, tjata och gnälla tills du blir blå, kvinnor och män är olika och fungerar på olika sätt och det kan inte DU ändra på. Du kan försöka och visst kommer det komma folk som håller med men inte längre än så!







Vi säger att inom 15 år så kommer vi ha ett könsneutralt land. Allt är jämställt. Alla människor ser exakt lika dana ut i princip. Du kan inte urskilja om det är män eller kvinnor. Det skulle inte finnas något typiskt kvinnligt eller manligt utan allt skulle vara neutralt.



Skulle du verkligen vilja leva i ett sådant samhälle?







Svar:
Det är tjat och bråk som gör att vi kommer framåt. Hur tror du vi fick rösträtt? genom att snällt foga oss? Genom att inte bråka?
Feminism och genus handlar för övrigt inte om att alla ska bli lika, tvärtom; ju friare vi är att bryta normer desto mer ökar mångfalden. Och ja, jag vill leva i ett samhälle där vi inte kategoriserar människor efter kön, etnictitet, hudfärg eller sexualitet.



LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

S

"Sluta tyck synd om dig själv, ta av dig offerkoftan och sträck på dig och visa samhället vilken vacker och stark kvinna du är i stället."

Är detta ett citat från när kvinnor i allt större utsträckning började kräva rösträtt på riktigt?

Emma

Ella, det du säger har någon annan redan sagt. Innan kvinnor i Sverige fick rösträtt satt det förmodligen många på sin kammare hemma och muttrade om det inte var någon idé att tjata om det där med kvinnors rätt att rösta. Människor före dig har sagt det, och människor kommer i framtiden att säga det - och vi kommer att överbevisa er om och om och om igen genom att kämpa för det vi tror på. Vänta bara.

Ella

Emma: Jag tror på jämställdhet dvs att kvinnor ska ha exakt samma rättigheter som män i samhället. Vi har rätt till lika löner osv. Men jag tror inte på ett neutralt samhälle eftersom det alltid kommer att finnas olikheter mellan kvinnor och män. Män är fysiskt starkare än kvinnor och klarar av mer fysiskt ansträngande uppgifter ( jag vet att det finns väldigt fysiskt starka kvinnor med men inte i samma utsträckning ) medans kvinnan är mer psykiskt stark och passar bättre i yrkesval där det krävs lite mer psykisk styrka.



Jag kan själv tycka att det är tråkigt att samhället ska vara uppdelat på detta vis, men jag ser heller inte att det skulle vara något problem.



Svar:
så länge vi ser på män och kvinnor som vå olika arter så kommer vi aldrig bli jämställda. Det finns inte så stor skillnad i vår fysik som gör att vi lämpar oss för olika yrken. Män är kanske generellt starkare (men oj så mycket variation det finns där) men det innebär inte att kvinnor är svaga. En modern man skulle t.ex aldrig kunna mäta sin styrka mot en bondmora från 1800-talet.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Emma

Ella: Jag vet inte riktigt vad ett neutralt samhälle innebär, men jag tror att du tror att vi som kämpar oss blåa för genus och jämställdhet vill sudda ut könen och göra hens av hela samhället, och det är en felaktig bild. Att vilja sudda ut könsnormer är INTE likställt med att vilja ha ett könlöst samhälle.

Anonym

20 vanligaste yrkena för män: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____133977.aspx

Hur många av dessa yrken är fysiskt mycket belastande och beroende av "manlig styrka"?



20 vanligaste yrkena för kvinnor: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____133975.aspx

Alla som haft något slags vårdyrke vet att det är både fysiskt och psykiskt väldigt belastande, trots tekniska hjälpmedel.

Anna

Alltså alla ni som tjatar om rösträtt och utan feminismen hade inte kvinnor fått den. 1918 infördes i Sverige allmän och lika rösträtt för män som gjort värnplikt. 1919 beslutades om allmän och lika rösträtt för kvinnor och 1924 fick även män som inte gjort värnplikt rösträtt. Före 1918 hade bara människor med mycket inflytande i samhället/alt betalade mkt skatt rösträtt. De flesta av dessa var visserligen män men det rörde sig ju om långt från alla män (20% 1866) samt att det fanns kvinnor som fick rösta. På feminister låter det ju ofta som att svenska kvinnor gick utan rösträtt länge och bara män fick rösta men det är ju verkligen inte sant. Vad mer som feministerna hävdar stämmer illa överens med verkligheten?? En hel del har jag märkt när jag försöker kolla upp olika påståenden som ofta dyker upp i debatten från feministiskt håll...

SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Ella.



Många män är olika många kvinnor, precis som många KVINNOR är olika många kvinnor. Mycket av det du slår fast är just de normer som genuspedagogik och normkritik kritiserar - just för att det ÄR normer. Om alla män biologiskt var likadana, om alla kvinnor biologiskt var likadana och alla var nöjda och glada för det, ja, då hade vi inte behövt ha den här diskussionen.



Om din dotter, som du aktivt fostrat stereotypt kvinnligt och stärkt henne i det - men hon sedan visar sig må vansinnigt dåligt eller känner sig riktigt obekväm i alla "feminina" attribut hon lärt sig att hon som tjej måste ha på sig. Ska du be henne ta av sig offerkoftan och vara stolt över att vara kvinna då, eller skulle du stötta henne i att vara precis den hon är?

A

Har en fråga som jag behöver genusmedvetna människors syn på. Skriver den här och hoppas du ursäktar mig för att jag tar plats i kommentarstråden för ngt annat, Lady D.

I alla fall: idag sa min femåring ngt som gjorde mig så ledsen. Han vill inte längre ha rosa kläder "..för det får bara tjejer ha. Tjejer och killar är två olika sorter!" Lilla killen.. hittills har han alltid älskat rosa, men nu är det väl ngn unge med dumma föräldrar som har kläckt föraktfulla kommentarer på förskolan, så nu vågar han inte gilla det längre.

Hur skulle ni prata med en femåring om det här? Jag försökte fråga honom om han tyckte att det var rättvist att killar inte skulle få ha rosa bara för att de har snopp, hans pappa sa att han minsann var kille och gillade rosa osv. Men det hjälpte inte. Han har ju kollat in de andra barnen nu, och jo, världen består till största delen av rosaklädda tjejer och svart- eller blåklädda killar. Det ser han ju själv. Så hur ska man på ett pedagogiskt sätt förklara att världen består av en massa dumma genusmönster som man inte borde bry sig om? Hur får man honom att TRO på att det inte är en naturgiven lag att bara tjejer ska ha rosa, när resten av världen jobbar så hårt på motsatsen?

Frida, kristen socialist och sjunger

Åh fina människa.



När jag tappar tron på mänskligheten så brukar jag titta in här en extra gång och inser att det finns hopp ändå. Så skönt med lite sunda värderingar.



Stor fet kram

Ella

SannaM: Jag har en dotter på 2 år och fostrar henne efter den person hon är. Har hon rosa kläder? Ja det har hon men också i blått, grönt, rött etc. Hon får det hon vill ha. Just nu är den blå cykeln med batman favoriten här hemma. Bara för att man inte tror på genus osv så betyder inte det att man är helt inkompetent som förälder.







Tro mig jag ger min dotter det hon behöver och lite till.



Jag tror inte heller på att det har så stor betydelse om jag fostrar min dotter stereotypiskt eller inte. Lika mycket som min dotter kan få dåligt självförtronde och tro att hon inte räcker till kan tex LD´s dotter må dåligt över den uppfostran hon fått.



Kommunikation är a och o.



Lalla

Som liberal och förespråkare för att individen skall ta ansvar för sitt eget handlande mm. Har jag lite svårt att förstå hur man kan förespråka könsstereotypa roller. För mig är alla människor unika individer med egna förutsättningar och möjligheter, samhällets uppgift är att utifrån varje individ och dess egna förutsättningar skapa goda samhällsmedborgare. I den bästa av världar (liberala eller ej) bör varje människa ses som en egen individ - inte som en grupp, inte som ett kön.



Själv tar jag "lite eget jävla ansvar" och vi har delat lika på föräldrar-dagar trotts att detta inneburit stora ekonomiska förluster för våran del. Jag lever som jag lär!



Tess

Påskkäringar året om? Jag klär mitt barn i alla färger, men inte ser han ut som någon påskkäring... Varför uttrycker hon sig om saker hon uppenbarligen inte vet något om?

Anonym

Anna: "1909 fick alla män som gjort värnplikt och betalat skatt rösta. Kvinnor fick vänta till 1921."

http://www.riksdagen.se/sv/Start/Riksdagen-i-bilder/Demokrati/

Mariel

Ja jag skrev precis på jämställdisternas "Genusdebatten" om varför pojkar borde få ha klänning, och att det är frihetsberövande att de inte får ha det i dagens trångsynta samhälle: http://genusdebatten.se/2013/03/31/en-likhet-mellan-vissa-jamstalldister-och-feminister-ar-argument-fyra/

Anonym

Fast det är ändå lite klumpigt skrivet. 1909 lades beslutet och 1911 fick män som betalat skatt och gjort värnplikt rösta första ggn. För kvinnornas rösträtt fastställdes beslutet 1919 och första valet var 1921.

Sedan hände lite saker efter det och ALLA fick ändå inte rösta som sagt. Inte de som inte gjort värnplikt (1924) och inte de som fick vad som idag kallas försörjningsstöd (1945). Invandrare med svenskt medlemborgarskap och boende i Sverige minst tre år fick rösta första ggn 1976.

Isabell

Jag tror det är viktigt att upplysa Bella och alla andra som delar hennes åsikt vad hen egentligen innebär. Hon (och måååånga i hennes kommentarsfält) verkar tro att hen finns där för att ta bort han och hon och att man inte längre får klä sina flickor i flickiga saker.

Det hon och många andra borde få veta är att en flicka fortfarande är en hon och en pojke är en han men ifall man inte vet könet som det rör (tex om man läser en text som är skriven av någon man inte vet könet på) så kan man använda hen istället för att säga "han eller hon som har skrivit detta). Dessutom tror jag man måste upplysa om att de flestas syn på detta med kläder och uppfostran är att barnet inte ska behöva följa normen (en pojke måste bära "tuffa" kläder och leka med bil medan en flicka måste leka med dockor och vara söt), flickan ska ha rätt att leka med bilar och svärd ifall hon vill och pojken ska ha rätt att ha klänning och leka med dockor om han vill. Tyvärr verkar allt för många tro att det handlar om att ta bort kön men vad jag tycker och förstått så är det inte alls så utan bara mer valfrihet. Som sagt, tror det måste upplysas mer om detta så jag skrev en kommentar men bland 250 andra kommentarer är jag osäker ifall någon läser den... :/

SpeLinnea - Världen genom fyrkantiga ögon

Det är klart att du och alla andra feministers arbete är värt och leder nånvart! Att blogga är att upplysa och informera, forska och tänka. Förstår inte de som ser världen och människor som statiska. Allt är upp för förändring, precis hela tiden.



Apropå förändringar, här är en lista på kvinnors rättigheter då och nu. http://www.frihetssmedjan.se/2012/03/8-mars-kvinnors-rattigheter-i-sverige-en-liten-kronologi/



Bland annat får kvinnan bli förmyndare för sitt eget barn först 1949 och mannen har laglig rätt att våldta sin fru fram till 1962. Om vi suttit tysta, vad hade hänt? Om ingen kämpar, står upp och för en kamp, vem ska föra den åt dig? Vem ska jobba för dina rättigheter?







.

http://www.1channel.ch/tv-5197-Red-Dwarf/season-2-episode-6

Elaka Rune

SpeLinnea. Tror du inte att alla dessa förändringar har tillkommit på grund av att kyrkan fått mindre och mindre makt ( klart de prästerna satte käppar i hjulen för kvinnan eftersom de inte fick ha samröre med dem) och industrialiseringen, tätare befolkningsrad fler och fler röster som gör sig hörda. Man får möjlighet att organisera sig, nå ut till fler, skapa opinion. Inse att det finns puckade lagar och regler, ändra dem till det bättre eftersom levnadsförhållandena i hushållen förändras.



Jag tror samhället blir mer och mer öppet men det tar tid.



Till LD, skriv ett väl formulerat inlägg om vad könsnormerna handlar om på ett informativt och sakligt sätt. Det underlättar ju avsevärt för dem som missat det stora hela. Tror till och med att jag är bortfintad där. Kanske beror det på att det är svårt att hänga med när man surfar från mobilen.

Therese

Jag funderar på hur samhället ska bli mer jämställt genom att vi ska klä våra barn i alla de olika färger som finns på färgskalan. Som du själv skriver så handlar det om att barn uppfostras olika, och om man då sätter på sin son en rosa tröja så tror jag fortfarande att man kommer uppfostra honom på samma sätt som att han hade haft en blå tröja på sig. Betyder det också då att vuxna kvinnor inte så få bära rosa för att de då inte blir tagna på lika mycket allvar? Ärligt talat nu, hur många gånger har vi inte stått där "åh vilken söt ...." följt av en väldigt pinsam tystnad?



Svar:
Jag har aldrig stått där och ''åh vilken söt...'' följt av en pinsam tystnad. Jag behöver inte köna min omgivning för att kunna bemöta dem. ''åh vilket sött barn'' funkar alltid. ''åh vilken trevlig PERSON'' om det gäller vuxna. Öva på det.
Vuxna kvinnor som bär rosa blir inte tagna på allvar. Det är trist men tyvärr sant. Det är därför många kvinnor skyr rosa. Tänk efter, hur ofta ser du kvinnor i den färgen egentligen?
På barn så spelar det stor roll vad för kläder de har. En pojke i söta kläder uppfattas som snällare (oftast) och lugnare än pojkar i hårda och tuffa färger och kläder och behandlas därefter. Detsamma gäller flickor. Sen så spelar givetvis andra faktorer in också, men kläder är inte oviktiga i sammanhanget. Tänk efter; hur uppfattar du människor? En punkare? en man i kostym vs en man i baggy jeans? En kvinna i märkeskläder? En kvinna i svart vs en kvinna i pasteller? osv.



LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

A

Therese: om du syftar på mitt inlägg så är jag fullt medveten om att barn fostras olika, men det är ju det jag vill komma åt. Det här med kläderna är ju bara ett symtom på en massa annat, med eftersom färger är så påtagligt så kan även en femåring (som ännu inte utvecklat sitt abstrakta tänkande klart) klara av att analysera och sätta ord på vad han ser och hör runt omkring sig. Så då kan man ju börja samtalet där.

Jag vill inte att han ska känna sig begränsad och kringskuren i sina val bara för att han råkar ha ett visst kön. Varken när det gäller färger, beteenden, "tillåtna" känslor eller framtida yrkesval. Jag vill ge honom verktygen att förstå att även om han ser pojkar och flickor delas upp i två sorter, så behöver det inte vara så. Det finns inga bra argument för varför det ska vara så, och man är fri att bryta det när man vill. Få honom att på riktigt förstå att det är den som säger att man måste vara på ett visst sätt bara för att man är pojke, det är den som har missförstått verkligheten. Det är inte han själv som har gjort fel i hela sitt liv bara för att han har blivit glad av rosa.

Bigfuckingdifference

Var det inte i Italien hon blev utsatt för övergrepp på en nattklubb?

Lillevi

Jag är trött på att hur mycket "folk" än säger att de tänker genusmedvetet osv - så när de pratar om sina barn, barnen på dagis eller grannungarna, så sägs det ofta nått i stil med "tjejerna hörs lika mycket som killarna" eller, "här har vi lika vilda tjejer som vi har pojkar" - fortfarande så måste tjejer bli som killarna, vi blir inte lika bra om vi inte är som "killarna" - varför, varför sägs det aldrig "här är killarna lika lugna och rofyllda som tjejerna" - även om vi lyft upp tjejerna till killarnas nivå, så säger vi samtidigt (fortfarande) att manligt går före kvinnligt....

Veronica S.

Igår var egentligen ingen bra dag, jag var förkyld och sysselsatte mig med att om vartannat spela WoW och läsa bloggar. Det sistnämnda var föga upplyftande - när man läser inlägg som Blondinbellas tre igår, eller vissa kommentarer här på din blogg, eller liknande inlägg och kommentarer på andra bloggar så tappar man (jag) lite hoppet om människan. Jag förstår liksom inte hur det kan vara så svårt att tänka logiskt. Hursomhelst, när andra inte tycker likadant som jag, och jag är intresserad av att få dem att tänka till lite, försöker jag argumentera. Rationellt. Funkar inte det så blir jag irriterad och arg för varför i hela fridens namn går det inte att ha en rationell, logisk diskussion med människan? När det inte funkar, det är då jag tar till ironi. (Som igår.) När man tappat hoppet och tron. Men sen fick jag så fin respons på min kommentar på Blondinbellas blogg och som grädde på moset blev jag rebloggad (eller vad man nu ska säga) av en av mina favoritbloggare. Det gjorde mig så himla glad och gav mig lite hopp och tro åter, så tack för det! :)



Svar:
Jag låg och grämde mig halva natten över att det inte var JAG som skrivit din kommentar. Den var sjukt rolig och så jävla BRILLJANT.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

JUNITJEJ

Vilket roligt svar av Veronica S. Könet sitter inte i färgerna man klär sig i. Men jag tycker att BlondinBella får för mycket kritik något hon yttrar sig om som säkert många håller med om.

KajsaLisa

Den här "var den du är och stå för det" människan, verkar tycka det är väldigt viktigt att springa runt på stan, kolla ner i folks barnvagnar och försöka genusbestämma deras ungar.

Kanske gör hon allt för att passa in i Sturplanshögern. Frågan är om hon tjänar så mycket reklampengar i sin blogg på detta sätt eller om det handlar om något hitta-på-ämne att kämpa för i brist på annat här i livet.

En klapp på axeln och lite uppmärksamhet kanske :)

Katla

Jag känner sån oändlig hopplöshet när jag läser sånt här.

Riksförbundet negrarnas väl

Hen kan du själv vara, gubbkärring.

Anonym

Är ju ett jävla hittepå att använda ordet kvinnlig som ett beskrivande ord för någon, och att säga att någon är mer eller mindre kvinnlig. Som att säga att någon är mer eller mindre gravid beroende på vilken vecka man är i. Är man gravid så är man, är man kvinna så är man (om man nu känner att man har den könstillhörigheten), det kan ingen ta ifrån en. Finns så många beskrivande ord i det svenska ordet där man inte behöver ta till

Anonym

i det svenska språket*, fånigt att man ska behöva ta till uråldriga könsstereotypiska ord för att beskriva en person.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog