Håhåjaja osv
20130830-105927.jpg Här sitter jag och väntar på ett enmanna-kvinnopartaj. Känns lite nervöst. Som en första dejt. Men med nån man nätbråkat med i typ fyra år. 20130830-110531.jpg SPÄNNANDE. Nä men om man skulle ta och nervositetsbajsa en snabbis?
Petra

Hej Dahmer!

Har du inget arbete? Är det förenligt med modern feminism?

Med vänlig hälsning Petra

Svar: Men herre jösses människor. LD är frilansskribent - detta innebär att en är egen företagare och tjänar sina pengar på att skriva, bland annat genom att skriva en välbesökt blogg i LD's fall samt skriva krönikor och texter för tidningar. Detta är inte konstigare än alla andra tusentals frilansskribenter som skriver för webb och print - och som också har barn på föris, och som också är feminister. Jag blir helt tokig på hur många av er som väljer, ja FRIVILLIGT VÄLJER att feltolka LD hela tiden.
Tuss

SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Wow! Vardan detta? Rapport/transkription av konversation kommer senare, förmodar jag?

anna

Jag är väl för gammal för att lägga mig i den här debatten...trevlig helg!

My

Jag är väl naiv men jag trodde att modern feminism innebar att varje individ får göra vad hon vill... Attans bananer! Måste direkt lämna min knodd å dra på jobb så jag gör rätt för mig!

Svar: Fast så låter det ju KNAPPAST när nån tjej viker ut sig. Eller när LD sågar tjejer som skönhets"hetsar" i sina bloggar. Då ska det problematiseras och diskuteras normer och påverkan. Men LD själv ska då själv kunna vara hemmafru utan att det får ifrågasättas?

Nu vet jag att LD inte är hemmafru utan jobbar med sin blogg och således har det som deltidsjobb (kvinnofällan hej hej!) men det var inte det som var poängen. Poängen är att LD skriver en intressant blogg men att kommentarerna är så jäkla ryggdunkande att man spyr rakt fram. Varför ska vartenda annat litet fenomen i samhället (ungars kläder, andras tuttar, hur folk skriver om sin träning i sin egna jävla blogg etc etc etc) problematiseras så grymt men när en person ifrågasätter LDs livsföring så kommer det massa nedlåtande och höhöiga kommentarer tillbaka till henne?

Och jo, faktiskt, som feminist och kvinna kommer jag alltid att ifrågasätta när någon är hemmafru eller väljer att gå ner i tid. För det är den klassiska kvinnofällan och det vore liksom fel av mig som feminist att inte reagera. Jag respekterar andras beslut och skulle aldrig vara oförskämd eller respektlös men jag tycker faktiskt att jag får ifrågasätta. SÄRSKILT på en blogg som drivs av någon som debatterar. Herregud, hur intressant blir det här inne med bara en massa hålla med:are?

Varsågoda att hacka på eventuellt typo, syftningsfel eller bara driva med mig lite generellt sådär.
Pia W

Linda

http://www.youtube.com/watch?v=3RJ44VQn-ZE#t=265

tänkte att du skulle gilla den videon :)

Anna

Men åh jag drömmer om en sån dejt med dig! Kan vi inte ses över en glögg i november du och jag och mina två halvgrekkids??

ES

Jag menar inte detta på ett taskigt vis, men varför lägger du nästan bara upp bilder på dig själv med dubbelhaka och andra osmickrande bilder? Jag gillar din blogg och dig skarpt och är själv feminist såklart och menar absolut inte detta taskigt. Men visst känns det bättre när man kan se sig själv som vacker likväl som smart, argumentativ osv?

Svar: Alltså fotot här är ju enbart till för att visa hur hon sitter och väntar, nervösbajsnödigt. Blir skevt med ett foto taget i uppifrån-vinkel (enda sättet att råda bot på dubbelhaka om man är lagd åt det hållet), eller typ förföriskt leende. Det finns tillfällen då man vill fotodokumenteras till sin fördel av flera anledningar, och det finns tillfällen då man bara vill ta ett kort i stunden. Ja, hon har ju dubbelhaka, det har ju många. Jobbigt om det aldrig får synas på bild, samt om man måste sminka upp sig bara för ett foto trots att man inte bar smink den dagen.

Jag satt länge fast i ett behov att att bara visa upp mig ur smickrande vinkel, ljus med mera. men nu skiter jag i det. Jag ser ju ut som jag gör, liksom. Och om man MÅSTE ha smickrande bilder på sig själv för att kunna se sig själv som vacker, då är det knas. Man lurar ju sig själv med de där egobilderna.
Lady Dahmer

ES

För du är ju vacker, måste jag tillägga!

esterii

Här finns ingen annan bloggare att träffa vad jag vet.. Men bor man på Polcirkeln så gör man. Ha ett bra bloggmöte.. Vi bloggare är everwhere snart:)

A-K

Hade LD varit man (läs exempelvis Alex Schulman) hade hon kallats skribent och alla hade tyckt det var fint att hon var hemma med sina barn så mycket. Det är jag övertygad om..

Svar: Det är jag också övertygad om...
Edith

Catarina - Jag är inte bara psykolog utan också mamma

Fredrik Backman säger ju själv att han inte har ett riktigt jobb, men jag som följt honom slaviskt har aldrig sett någon ifrågasätta i hans kommentarsfält varför hans barn går på dagis om dagarna. Okej, han har kanske skrivit lite mer än vad LD har, och får kanske lite mer betalt, men själva grundidén är ju liksom samma. Frilansskribent.

Och jag håller med om att det är skönt med en blogg där bilderna på bloggaren är normala bilder.

Svar: Hej Catarina!

Så du menar att arg och förbannad på alla bilder = normala.
Petra

My

Petra: Om du anser dig få märkliga svar bör du eventuellt se över hur du uttrycker dig. Med tanke på andelen som ifrågasätter vad du egentligen menar och att ni enbart då är två "mot" alla så är det möjligt så att du och Sören är dem som... Ja, har konstiga sätt att uttrycka er på.

Om alla runt dig är idioter är det nog mest troligt du som är den största idioten - så sa alltid min mor till mig när alla andra var konstiga i min värld. Värt att klura på.

Svar: Jag är normbrytande. Det är jag stolt över. Tycker dessutom LD ska få vara hemmafru om hon vill vara det.
Petra

Catarina - Jag är inte bara psykolog utan också mamma

Jag var bara tvungen att kolla. Jag bläddrade bak en 8-10 sidor och försökte känslokategorisera bilder på bloggaren. (Orkade inte mer för bredbandet är sällsynt långsamt idag)

Två saker: 1. påfallande få bilder av bloggaren själv. Och 2. Jag skulle nog inte kategorisera någon av bilderna som "arg och förbannad". Snarare ängslig, glad, skrattig, nervös, bekymrad, kisande, neutralt avslappnad, tramsig och som bestående av fötter.
(Jag har inte räknat med bilder som är bilder av tweets och sånt, det blir för META.)

Och nu ska jag sluta låta som om jag sitter med KAT-kittet här.

esterii

Är du på bröllop?

Men va faen

Om man ser till vad Lady Dahmer tjänar så tjänar 9 av 10 mer än henne vilket gör det ganska svårt att se det hon gör som ett jobb utan mer som en inkomst bringande hobbysyssla.

Frågan är bara hur i helvete hennes status som hemmafru skulle vara något att skämmas för - att kunna göra vad man vill oavsett kön är väl vad det hela i grund och botten handlar om?

Svar: Fast vet nån här vad jag tjänar?
Lisa - MondoCane

CH

Ok, den här kommentaren har ingenting med hemmafru-debatten som verkar ha blossat upp i kommentarsfältet, utan jag skulle helt enkelt vilja ha lite hjälp. Jag är 16 år och har just börjat i ettan på gymnasiet. Den första dagen i skolan presenterade sig alla lärare för klassen. Vår idrottslärare frågade samtliga killar i klassen "Vilken idrott tycker du om?" och samtliga tjejer "Tycker du om idrott?" Jag muttrade något om att det är dåligt att utgå från att alla killar gillar idrott men inte tjejerna osv, varpå en klasskompis utbrister "Herregud, sluta med sånt där jävla feministtugg". Nu undrar jag helt enkelt vad jag ska säga när folk går på mig och frågar ut mig om varför jag är feminist. Jag vet ju naturligtvis varför jag är det och brukar svara så gott jag kan men när det kommer till något slags debatt-läge där jag ska representera och försvara en hel rörelse blir det mycket svårare. Självklart kan jag peka på löneskillnader och mäns våld mot kvinnor men när det kommer till "mindre problem" som att tex få folk att förstå det dåliga i att vi på senaste svenskprovet hade en fråga som började med "Många kvinnors teknikfientlighet beror på att de vill lassa över ansvaret på någon annan" är det inte lika lätt. Jag skulle vilja kunna räkna upp en lista med starka argument för hur jävla viktig feminismen är och att även "småsaker" som idrottslärarens frågor spelar jättestor roll. Vad ska jag säga?

Svar: @CH: Läst det här och mer där så får du argument att komma med.

http://hanapee.com/blog/2013/09/01/ja-det-ar-fel-men-det-sker-anda-varfor/
Hmm

U.

Hej! Jag undrar bara när kommer du uppdatera mer. Förut så publicerade du nya inlägg minst 2 gånger om dagen, nu blir det ett under ett par dagar. Jag menar inget illa, jag tycker bara att din blogg är så bra och jag skulle vara väldigt glad om du skrev mer. :)

esterii

Idag fyller jag år och inte var det väl så mycket att hurra över:)

Svar: Grattis i efterskott! :D Hoppas att du hade en fin dag!
Linalina

anna

Det är helt enkelt UNDERBART att läsa kommentarerna!!! Dom är betydligt mycket bättre än bloggen i sig! MAN HÄPNAR!!! Men Lady Dahmer, med det sagt menar jag ju inte att du ska sluta blogga! DU är helt enkelt bäst, men det är ytterst intressant med kommentarerna! Ha en fin vecka, oavsett inkomst! :-)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog