Jag ser det som ett ganska stort problem att män tror att deras åsikt om oss är viktig
Därför tror jag att det skulle göra stor skillnad för unga kvinnor om de faktiskt fick höra mer om vad män attraheras av. - Pelle Billing

Problemet är ju att män måste tycka en massa om kvinnors kroppar hela jävla tiden. Oftast helt oombett. Hur kan man inte se det som en del av problemet? "Män kan inte göra rätt" säger en del av er, men jo det kan de faktiskt. De kan HÅLLA KÄFTEN. De kan sluta kommentera våra utseenden. De kan behålla sina åsikter och personliga preferenser för sig själva (såvida de ej tillfrågats). Det är faktiskt inte ett dugg svårt.

Jag ser det som ett ganska stort problem att män tar sig friheten att uttrycka en massa åsikter om hur kvinnor ska vara eller se ut till höger och vänster och ett ännu större problem att de tror att deras åsikt faktiskt är så jävla viktig och att flickor växer upp och tror detsamma.
Mella

En mycket bra poäng. Killar som han på bilden i inlägget nedan menar säkert väl när de säger så, men det blir ju helt fel. Det vore väl bättre att säga att du får se ut precis hur du vill, jag älskar dig oavsett.

Emsi

När jag var åtta beställde vi mina första glasögon. När min bästis fick veta det utbrast hon "stackars dig! Ingen kille kan ju bli kär i en tjej med glasögon!" och faan vad det där satt i. När jag var tretton berättade en kille att hans kompis var kär i mig och min spontana reaktion var (ja, jag tänkte högt också) "men jag har ju glasögon!!"



Jag var ju dessutom kär i honom med, men jag antar att jag var så övertygad om att han aldrig skulle välja mig just på grund av dessa glasögon. Så dumt. Och så dumt att jag gick runt så jävla länge och oroade mig över vad killarna skulle tycka.



Älskar mina glasögon nu iallafall :)

Excessive

MELLA: Det är ju det han menar men på "hans språk"! Menar absolut inte att vara på deras sida men ett årtionde i taget:)Snart e vi där.

Joanna Stridh

Tack! Äntligen någon som sa det!

Män som pojkar tror verkligen dom har rätten att sätta sig och berätta hur vi ska se ut, vad som är fint eller inte.

Håll käften, sköt ditt jobb och låt mig se ut som jag vill för i helvete..!

Anna

Jag uppfattar faktiskt inte män på det sättet, tycker snarare att de tycker ganska lite om våra kroppar i överlag och älskar oss för hur vi är. Iallafall om jag utgår från de män i 35-40 års åldern jag känner. De kommenterar på påpekar inga kvinnor och deras utseende någonsinn faktiskt. Jag tror inte att min omgivning på något sätt är unik.



Däremot tror jag att yngre killar lätt hamnar i det, att de har åsikter och tror/tycker att kvinnor ska vara och se ut på ett visst sätt. Men de växer i från det. Men visst, det finns alltid folk med åsikter och det kan vi inte komma i från. Kvinnor tycker också en djävla massa om män i tid och otid.



Sedan tänker jag att det där citatet lika gärna skulle kunna syfta på vilka personlihetsdrag en man finner attraktivt, det är inget som säger att det gäller utseendet.

S

Men ändrar alla sitt utseende efter vad män säger?! Jag tycker att det är att nervärdera kvinnan att hon hunsas av andras åsikter. Personligen struntar jag i vad män i allmänhet tycker om mitt hår, kläder, nagellack, vikt osv. Jag har på mig, ändrar det jag tycker är snyggt, som tur har min man och jag samma klädstil så vi tipsar varandra hur den andre ska klä sig. Jag ser det inte som negativt när jag får komplimanger för mitt utseende, why liksom?!

nef

Har du en länk till där citatet från Billing är taget? Sammanhanget/kontexten vore ju intressant att få ta del av...

ladydahmer

(jag länkade i inlägget nedan!)

Dan Syndrom

Jag förstår problemet när en man oombedd kommenterar kvinnors utseenden och dessutom talar om vad män tycker om, som om alla män tycker om samma saker.



Vi är faktiskt olika! ;)



Ändå kvarstår det väl att både män och kvinnor attraheras av fysiska attribut.. Allt annat är väl bara lögn?



Lyckligtvis har vi olika preferenser och jag har åtskilliga gånger glatt mig åt olika originella människor som har hittat varandra och är lyckliga!

ladydahmer

dan jag har ju preferenser, men jag går inte runt till random män och delar med mig av dem liksom. Jag säger det knappt till min egen man såvida han inte ber om min åsikt.

Hanna

Tycker faktiskt att det mest är andra tjejer som kommenterar ens utseende. Hör faktiskt mer kommentarer från tjejer om både andra tjejers utseende och killars utseende än killars kommentarer. Killar verkar inte bry sig lika mycket som tjejer om utseende. De är tryggare liksom.

Mella

Excessive: Jag kanske tolkar honom fel men det jag ser är att han säger till tjejer att de inte ska/inte behöver sminka sig. Som sagt, han menar säkert bara väl, men genom att säga så så säger han indirekt att det är hans åsikt om tjejers utseende som räknas och inte tjejernas egna åsikter och preferenser.

http://pastasson.blogspot.se/

Å ändå pratar DU utseende HELA tiden?!

Min upplevelseär att kvinnor är minst lika fixerade, män har på gott å ont en mer avslappnad syn på det yttre. Jag tycker att du har poänger men att du ibland trampar väldigt snett. Å utseende... att "göra sej vacker"... det har människan (och djuren) gjort för att attrahera en potentiell partner sedan tidernas begynnelse.

Jan-E

Tack för att du sa det. Inser att jag gör precis så, pratar ofta för ungdomar jag möter i jobbet. Speciellt när utseende dyker upp, då ifrågasätter jag rakning av dittan och dattan och piffning och fixning. Vem är jag att säga det? Tack för att du fick mig att tänka en gång till!

ladydahmer

PASTASSON jag SKRIVER om utseende och framförallt ideal och normer. Vad jag "pratar" om AFK har du inte den blekaste aningen om.



Det är viktigt att tala om normer och ideal. Om utseendefixering och dess påverkan. Det är inte samma sak som att ta sig friheten att berätta för andra hur de ska se ut eller vad de ska göra.

Matilda Flodin

Ända sen jag blev tonåring har iaf jag matats med vad killar "egentligen tycker". Har det inte stått i tjejtidningar "Hon får gärna ha lite kurvor - LarsRutger 14 år" har det varit från folk som berättar det för mig. Vad jag hade behövt var INTE att få höra vad killar tycker, utan att det inte spelar någon roll! Att det viktiga är att JAG gillar mig.

http://pastasson.blogspot.se/

Skrev ett eget inlägg i frågan om du... eller någon annan... vill läsa.

Å du...liiite spydigt var det att märka ord på PRATAR och SKRIVER. Ber om ursäkt, du "skriver" väldigt mkt om utseende. Vill förövrigt inte mucka, det var inte syftet med kommentaren. Alls.

Susanna

Lite off topic kanske men har du sett det här videoklippet? Såg det nyss och hon hade en hel del intressanta synpunkter även om jag inte höll med om allt. http://www.youtube.com/watch?v=vp8tToFv-bA&feature=player_embedded#!



Är det så att män diskriminerat kvinnor genom tiderna till priset av deras egen säkerhet när det verkligen gäller? Precis som en kapten styr och ställer på båten men också känner skyldighet att beskydda alla ombord och gå under själv med båten. Har kvinnors behov ansetts viktigare än mäns till priset av deras frihet? Skulle vara intressant att höra din synpunkt på det hela. Jag tror i alla fall att om vi ska komma mot ett mer jämställt samhälle så måste mer fokus ligga på att förändra mansrollen. Samtidigt som jag kommer på mig själv att undra om det ens är möjligt? Kommer män alltid känna ett behov av att skydda "sina" kvinnor vilket innebär en annan syn på kvinnor med andra skyldigheter för både män och kvinnor, och vill inte kvinnor bli beskyddade även fast vi idag inte behöver bli det? Är det biologiskt eller sociala strukturer, jag kan inte bestämma mig för vad jag tror!

Susanna

*mycket jag inte håller med om i klippet (men ändå intressant synvinkel på en del)

Lo

Jag förstår din poäng, LD.

Men jag tycker fortfarande att det är viktigt att män är med i diskussionen.

Alla kvinnor vill inte vara smala, sminkade och plastikopererade.

och det visar sig att alla män inte vill ha smala, sminkade och plastikopererade kvinnor.



Jag ser det som något positivt för för diskussionen om kroppsideal i allmänhet. För grejen är ju att det pågår en ständig diskussion i det här ämnet...



MEN, jag blir väldigt irriterad när någon (oavsett kön) bara spontant kommenterar mitt utseende. Även om det skulle vara en komplimang.

"sköt dig själv!", liksom!

Susanne Ö

Ja jag måste säga att jag hatar när killar ska diktera vad som är snyggt eller hur tjejer ska vara.. Oavsett tonen.



"Ta bort den skiten du har mellan ögonen, du ser inte klok ut.. du är jävligt snygg som det är, den bara förstör." - Man som bestämde sig för att vädra sin oerhört viktiga åsikt om mina piercingar och vad jag borde göra för att bli "finare". Som om jag skulle bry mig om vad fan han gillar. Resten av konversationen ska vi inte tala om, jag blev redigt förbannad.

Febersömn

@Kommentarerna ovanför den här kommentaren:



Problemet är inte bara på individnivå, alltså att enskilda män säger till kvinnor hur de ska se ut.



Problemet är större. Att skitmånga människor säger åt tjejer att de ska se ut på olika sätt för att "killar gillar det". Att tjejer inte ska se ut på olika sätt för att "killar inte gillar det". Att killars åsikt ses som så jävla viktig. Att tjejer förväntas leva efter den. Att killars åsikt ses som så jävla viktig att den alltid är berättigad att delges och att det är självklart att den ska vara ledstjärna för tjejernas beteende. Att tjejerna självklart måste vara behagfulla för killarna, att det förväntas vara ett sjukt viktigt mål för tjejerna, att vara behagfulla för killarna.



Och när omgivningen matar i tjejer detta hela tiden börjar de tänka att, klart det är så här.



Och kvinnornas frigörelse måste därför komma från kvinnorna. Det funkar inte med snubbriktlinjer för att komma ifrån att tjejers utseende ska behaga snubben. Kampen för mindre utseendehets kan inte komma från perspektivet "vad snubbar gillar". I det ingår det att snubbar måste sluta säga åt tjejer i gemen/random tjejer hur de ska se ut. Kvinnor måste vara solen i sina egna universum. Inte kretsa kring att vara nog bra för männen.



Folk måste sluta säga åt tjejer hur de ska se ut för att behaga män (eller vara behagfulla i gemen/whatever). I det ingår det män måste sluta säga åt random tjejer/alla tjejer hur de ska se ut.



Det här tycker jag är ok att säga åt folk om deras utseenden: Se ut precis hur du vill! Men tänk gärna på varför du vill se ut på olika sätt. Och fuck allt och alla som säger åt dig att se ut på olika sätt. Din åsikt och dina känslor gällande dig och din kropp och dina uttryck är viktigast. Fuck alla andra.



Eller något.

Mariel

ne jag hittar inte länken till inlägget citatet kom ifrån?

Tessa

Jag tycker det är minst lika vanligt med kvinnor som ska "göra om" sina män så fort de blir någorlunda stadgade.

Många av mina gamla killkompisar har fått strikta instruktioner av sin tjejer att "den kan du inte ha" eller "matcha inte de kläderna" eller "du måste raka dig oftare".

sigrid

jag tycker det är lika viktigt, om inte viktigare att tjejer slutar kommentera varandra.

finns det något ointresantare än "vad smal du har blivit" "vilka snygga armar du får i den tröjan" etc.



enda gången man bör kommentera folks utseende är väl när mans er att någon har ansträngt sig? och då säger man "va fint du har gjort" typ.



sluta, överhuvudtaget kommentera något så fånigt som utseende.

Sabrina

Men vem kom först, hönan eller ägget? För det handlar ju om en ond cirkel.



Med tanke på hur många kvinnor som hela tiden kräver att få höra hur de ser ut är det inte så konstigt att männen yttrar sig. Samtidigt, klart kvinnan blir beroende av åsikterna då hon hela tiden får höra hur mannen tycker hon ska se ut.



Samtidigt yttrar sig kvinnor väldigt mycket om hur männen ska se ut också. Männen kanske inte bara tar åt sig på samma sätt.

Anonym

Håller med. jag blir skitförbannad över oombedda recensioner. även om de är i allmänna ordalag. jag skiter väl i om de gillar kurvor eller inte gillar kurvor eller korta eller gamla. när de talar om att de gillar det som är utanför mallen är det egentligen en dold kommentar om att man inte är "snygg". Men att de kan vara storsinta nog att sexa med en.

jag har inget emot direkta komplimanger eller blir inte förbannat av det i alla fall men just det där allmänna snicksnackandet om kvinnor och kvinnokroppar gör mig flexibel i humöret.

personligen tycker jag att det mest osexiga som finns är en man som är korkad och oallmänbildad men jag brukar inte berätta det för de små liven i tid och otid.

LINN - normkritiskt och åsiktsfull!

LD: tänkte bara tipsa dig om boken "Ätstört - en antologi om ätstörningar, fett, mat och makt."

Riktigt, riktigt bra bok som verkligen får en att vända och vrida lite på frågorna kring utseende, vikt och relationen till mat som vi har idag.



Håller på att läsa den nu!

Vitnos

Word, LD! Som så ofta!



"Beviset" för att män ofta kommenterar kvinnors kroppar oombett finns ju till exempel i "Ta håret tillbaka"-gruppen på facebook där många kvinnor blev kommenterade av vilt främmande karlar om hur de såg ut.



Ett annat exempel är, enligt mig, Blondinbellas kampanj "Size me". Som i mångt och mycket säger: "du kan vara attraktiv (i en mans ögon, min kommentar) fastän du är mullig".

Sofia

Förstår din tanke och en väldigt bra poäng, tummen upp! :thumbup:



Men trots de så frågar vi kvinnor männen väldigt ofta vad de tycker, om vi är snygga osv (de har vi nog också lärt oss av mamma, våra vänner och givetvis av killarna men de har ju också lärt sig de någonstans). Tycker bara inte att vi kvinnor inte är helt oskyldiga i detta heller, ville bara säga de :)



Men faktiskt så måste jag nog ha en ovanlig kille som älskar mig för den jag faktiskt är. Kan se ut som en rishög och ändå kramar han om mig och säger "jag älskar dig för den du är". Kanske svårt att tro men de är sant. Han är faktiskt inte så brydd över hur jag ser ut! Och de ska läras till mina barn med.

Ladydahmer

pastasson min poäng var ej att märka ord. Jag menade bara att vara för att jag skriver mkt om nåt så innebär det inte att det upptar all min tid. Det här är bara en blogg. Jag skriver om sånt som är viktigt.



Hur föreslår du att man talar om ideal o normer o utseendehetsen om man inte får tala om det?

Petra L

Sofia m.fl. som tycker att "Vi kvinnor" har en "del i det hela": Nu blir jag redigt irriterad!



Det har inte med saken att göra att "vi" frågar efter mäns åsikter. På vilket sätt skulle det ge dom rätten att recensera oss utan att vi bett om det? Det är samma resonemang som "Jamen, ibland VILL vi ju faktiskt ligga, så vi är ju inte HELT oskyldiga om en man ligger med oss fast vi inte uttryckt en önskan om det."

Cathrin

Jag tycker att det är onödigt vem som än kommenterar ens utseende/klädstil. Jag tycker det är viktigt att ställa frågan varför. Varför anser sig andra ha rätt att påpeka, kommentera, tycka till om hur andra ser ut? Jo, för att de vill trycka in folk i normlådan. Att "uppfostra" människor på det viset är bara ena änden på skalan där mobbing finns i den andra änden. Dessa tillsynes harmlösa kommentarer syftar till att få folk att rätta in sig i ledet, för om andra kliver ur normlådan vem är jag då? Hur ska jag då förhålla mig?

Min tolvåriga dotter och jag pratade om detta igår kväll. Det är så irriterande när folk ska kommentera ens kläder hela tiden, sa hon. Om jag har tröjan instoppad i byxorna så frågar alla; Varför har du tröjan instoppad, det ser inte snyggt ut. Vad har de med det att göra?

Jag själv rakade av mig större delen av håret och skaffade tuppkam och de kommentarer jag fick var sanslösa. - Det ser för jävligt ut! sa en släkting. Säger man så? Nej! Jag hade inte bett om hennes åsikt.

Men när min dotter igår sa:

- Jag är stolt över att vara uppvuxen i den här familjen där vi får vara dom vi är.

Då blev jag jävligt glad.

Jag hittade mig själv när jag rakade av mig håret. Jag gjorde det inte för att provocera. Men att inte ses fullt ut som kvinna eller att folk tycker sig ha rätten att kommentera mitt utseende för att jag bryter mot normen, nä det är jag förbannat trött på. Det handlar bara om att andra människor blir rädda när jag, eller min dotter, kliver utanför normen. Och det tar de ut på oss. Istället för att jobba med sin egen identitet och fundera över varför de blir rädda så försöker de trycka in oss i normen igen. Det är liksom enklast.

Viktoria

Exakt! "åh vad du är härlig" är typen av komplimang jag vill höra annars kan det va. Jag har alltid känt mig illa till mods när folk i tid å otid ska kommentera mitt utseende. Speciellt när det handlar om vikt. När man har fött barn så haglar det med kommentarer "du har tappat allting ju". Vill skrika "GE FAN I MIN KROPP". Jag tappar lusten att va med den personen. Och jag har tänkt väldigt mycket på det där med killar som liksom ba' lyssna på mig, kvinnor, för jag är man så min åsikt om kvinnors kroppar räknas mest. Vem har präntat in det i huvudet på dom? Kul för dig att du inte gillar smala tjejer? Jag själv gillar killar med skägg men inte fan skriver jag ett långt blogginlägg om det. Varför? För det är min personliga preferens och ingen uppmaning till alla killar att skaffa skägg för det är vad tjejer vill ha. Ah, efterblivet.

Rossi

Jag tror inte att folk kommenterar utseende för att sätta dem i normlådor eller för att ge alla anorexi för resten av livet. Vi tycker ju en massa saker om ditten och datten! Jämt! Om skägg och genomskinliga t-shirts, Hello Kitty-kläder, döskallar, om tuttar, fräknar och muskler. Det är svårt att hålla tyst. Och framförallt jävligt tråkigt! Det är väl smartare att bidra till mångfalden av "ideal" istället för att censurera bort åsikter om utseende. Speak UP!

Cathrin

Men Rossi - varför tror du vi tycker saker om ditten och datten jämt då? Varför måste vi tycka en massa? Varför kan vi inte bara ta emot folk som de är? Vi reagerar på saker som på något sätt rubbar oss (självklart reagerar vi på annat också, fina saker, saker vi gillar osv) och när vi blir rubbade i vår identitet, i det vi tagit för givet så reagerar vi med att tycka att saker är fula, konstiga, udda, äckliga, fel och så vill vi kommentera och påpeka för att få folk att sluta upp med att störa vår världsbild.

Till Viktoria

Visst har du en poäng, men föreställ dig att hela världen är fylld av propaganda med slätrakade män och det är alla män man ser i tidningar och liknande, män retuscheras om de har skägg, etc. Skulle du då inte känna det motiverat att påpeka att det faktiskt finns folk som gillar skägg?

Rossi

Till Viktoria - det är det jag ville säga: att allas åsikter borde vara välkomna. Så att det inte är ETT enda ideal som förs fram, utan miljoner sådana. Därför tycker jag att man ska säga att man gillar skägg om man gillar skägg. Jag gillar skägg! Jag tycker också om killar som gillar love handles och säger det!



Cathrin - Att tycka en massa om allt tror jag inte vi kan rå för. Hur skulle man kunna låta bli? Jag tror att tycka saker om någons utseende eller klädsel är lika givet som att tycka om olika smaker på tallriken, musik, eller miljöer... Vi delar med oss av våra tankar och upplevelser för att känna samhörighet etc. Och det är ju fan det som är roligt i livet!



Att respektera åsikter som talar för om "fel ideal" är väl också att "ta emot folk som de är". Vem är det som bestämmer vad som är snyggt och vad som är fult? Du gör ju det! Alla får bestämma!



Och jag tror att om man bidrar med sina egna ideal till världen så blir det nog roligare för alla.

elin

fast vi gör ju likadant. jag ser faktiskt inte problemet, eller, självklart skulle utseendehetsen minska om alla brydde sig mindre. men det känns som en väldigt naturlig grej att bry sig om utseende och jag tycker att det är helt okej att kommentera vad man tkr är snyggt.

elin

håller inte med. det är fullt naturligt att bru sig och kommentera. sedan förvärras utseendehetsen - ja. men den är naturlig i sig. jag tror att det ligger i oss och vi komemr aldrig komma ifrån det för det är så djupt rotatl då är det inte heller ngn idé att försöka få bort det. dock kan man försöka minska det, men jag tror att det är önsketänkande att vi ska sluta kommentera och bry oss om utseende

Till rossi

Ja!håller med dig till hundra procent!

Louise

Detta har egentligen inte med inlägget att göra men jag måste skriva något. Gick in på Pelle Billings blogg och blev mörkrädd på kuppen. Diskussionerna som förs i hans inlägg och kommentarer känns helt verklighetsfrånvända. De pratar om en feminism som de verkar ha plockat från någon typ av skräckfilm (om man nu gjorde skräckfilmer där monsterna visade sig vara feminister). Jaja, ska försöka lugna mig. Det jag ville ha sagt var väl egentligen tack! För en bra blogg och för ett förum där vettiga (enligt mig) diskussioner hålls.

alltså

ALLTSÅ alla som skriver typ "MEN DU PRATAR JU OM DET HELA TIDEN LOLOLOLOLOL" = idioter????????? För att kritisera det måste man ju nämna det??!?!??

Sandra

Louise: Det räcker att hänga med lite i vilka artiklar som produceras i våra dags- och kvällstidningar samt titta in lite på bloggar i stil med denna för att inse att de har en helt korrekt bild av feminism av idag.

Hur kan du missa allt mans- och även kvinnohat som spys ut från diverse feminister dagligen? Öppna ögonen.

Anonym

Anonym, jag fattar poängen men det skulle inte hjälpa, precis som den här snubben gör ett försök att få tjejer som inte är modellsmala att känna sig vackra? Asså, jag vet inte hur jag ska förklara men jag skiter iallafall blanka fan i vad han å hans kompisar tycker är fint. Det handlar väl mer om att ta bort fokus på det yttre. Skulle det på något sett vara bättre att ha en annan idealbild

G

Det lät ju könstigt "Om oss". Tror du att vi ligger i krig man och kvinnor? "Om oss". Fan skärpning.

Viktoria.

Försöker kommentera via mobilen, det går sådär. Hur som helst så tycker jag att man kan försöka slopa ideal som ingen oavsett vad idealet är, kan leva upp till. Jag anser att killar som går ut med uttalanden om vad "killar gillar" inte hjälper till ett dugg. Och då är det återigen, att vi tjejer ska och är fina enbart för killars skull.

Jag tror ingen bryr sig om vad han gillar för typ av utseende om man inte är kär i honom. Ok. Svårt att försöka få fram det jag vill ha sagt, får återkomma om jag får till det och när jag ser vad jag faktiskt skriver.

Viktoria.

Rossi - Jag menar mer att det jag blir glad på riktigt över är när folk ger mig komplimanger för min person. Att jag är rolig eller trevlig eller härlig eller vad det nu kan vara. Jag har aldrig klarat av kommentarer om mitt utseende. Jag vet inte hur jag ska hantera dom och jag känner ingen glädje över att jag tex är fin i håret, vackra ögon eller är smal eller vad det nu är. Vad ska jag med den informationen till vad hen tycker om mitt yttre? Det är en betygsättning jag klarar mig fint utan och som knappast stärker mig.

Tess

Håller med dig, men samtidigt tror jag att många som är i förhållande vill höra från sin partner att de är snygga/söta/stiliga o.s.v. En del verkar vara beroende av det och om de inte fått höra nåt på ett tag så börjar de direkt fundera på ifall intresset svalnat eller om hen hittat någon annan... Personligen gillar jag bara komplimanger angående något jag gjort och presterat eller något jag ÄR, inte hur jag ser ut.

Sandra

Tess: fast om du har ansträngt dig för att fixa en snygg outfit/snygg frisyr/ magrutor eller whatever i ditt utseende så är det ju en komplimang för en prestation som du får. Varför är det okej att få komplimanger för andra grejer men inte utseende. Jag ser då ingen skillnad. Man kan känna lika mycket prestationsångest och bli fixerad av andra saker också, det gäller verkligen inte bara utseende. Det kan väl snarare bli mycket värre med andra saker, så jag fattar inte varför så många har snöat in så mycket på utseende. Oavsett så tycker jag flertalet här är ganska gnälliga och att ni verkar vilja leva i en helt kravlös värld. Ja eller snarare att ni ska ha rätt att ställa krav på andra men nåde den som ställer några på er, särskilt om den personen råkar vara man.

★ M a n s o n D u s t - barnklädestokig fyrabarnsmamma med genustänk ★

Män behöver inte tycka något om tjejers utseende högt, alls. Jag går inte runt & bedömer män, så varför måste dom hela tiden bedöma oss? Jag är inte efter nån annan mans godkännande för att "jag är snygg".



Tipsar även om min tävling där man kan vinna en sprillans ny VAGN i valfri färg!! http://mansondusts.blogg.se/2012/june/tavling-sulky-brio-race.html

Sandra

Mansondunst: Är det fler grejer om andra människor som man inte behöver säga högt eller är det bara just utseendet som är så känsligt för dig? För andra människor kanske det är något annat som är särskilt känsligt som de inte vill höra kommentarer om. Det är kanske bäst att folk slutar öppna munnen över huvudtaget... :) Jag har inget emot utseendekommentarer, jag hade hellre sluppit kommentarer om hur himla smart och duktig jag är varenda gång någon får reda på mina betyg eller min utbildning eller hur bra kondis jag har etc, för det tycker jag är jobbigt att behöva leva upp till jämt. Men min lösning på det är inte att försöka tysta andra människor utan att lära mig hantera det och kunna strunta i det och på så sätt bli en starkare människa. Men vissa människor tycker väl det är lättare att begränsa andra än försöka jobba med sig själv.

Anonym

Män får alltså inte ge dig uppmärksamhet för ditt utseende samtidigt som du saknar just det? du tyckte ju det var så tråkigt att män inte tittar uppskattande på dig efter att du blev fet.



ladydahmer

anonym ja jag saknar det ibland. Det är liksom en del av problemet. Ganska tragiskt att mäns uppmärksamhet kan vara så pass "viktigt" för kvinnor.

Sandra

LD: Du tror inte att det faktum att mäns uppmärksamhet är viktig för kvinnor har något att göra med att reproduktion är en av våra största drifter? :)

För övrigt är kvinnors uppmärksamhet väldigt viktigt för män också. De mesta dom gör är väl för att imponera på kvinnor, så upplever jag det i alla fall :) Men men du får kämpa emot biologin hur mycket du vill, men själv tror jag det är dömt att misslyckas och att du borde kämpa lite med dig själv i stället så att du blir stark nog att klara av att människor har åsikter om och ställer krav på varandra.

ladydahmer

SANDRA människan "kämpar emot biologin" hela tiden och lyckas ganska bra skulle jag våga påstå. Vi är inte slavar under våra drifter och att bortförklara olika beteenden med att "det är natuuuuuurligt, det är biologi!" är jävligt lamt.



Det som en gång varit biologiskt, om vi nu ska utgå från att det här behovet är biologiskt, har antagit abnorma proportioner som får väldigt många att inte bara må dåligt utan att göra dumma val samt fel sorters prioriteringar.



Att bara rulla över på rygg och spela död är inte riktigt min grej. Ser jag nåt som inte funkar så bra så jobbar jag för att förändra det i den mån jag kan.

ladydahmer

och sandra att lägga över ansvaret på "offret" är nog det mest empatilösa och ansvarsfrånsägandet jag stött på. Att säga till kvinnor att de får skärpa till sig och odla lite självkänsla är inte lösningen på kvinnors dåliga psykiska hälsa. Herregud.

Sandra

ehh?? Offer? Om jag är så svag att jag inte kan hantera att killar har åsikter om vad som är snyggt och inte så är det mig det är fel på inte killarna. Sluta göra mig som kvinna till offer på det där viset.

Jag vill inte bli utmålad som svag, viljelös, offer och att jag måste behandlas med silkesvantar bara för att jag är kvinna. Och inte heller tycker jag det är trevligt att män i allmänhet målas upp som förrövare, förtryckare etc. Att kvinnor har dålig psykisk hälsa kanske beror på att diverse feminister hetsar om att kvinnor ska göra ditten och datten för könskollektivets skull.

ladydahmer

sandra offer är nåt man är och det finns ingen skam i det.



Det du gör nu är lägger ansvar på de tjejer som mår dåligt av omgivningens krav. Det är deras fel. Fy fan.

Sandra

Och det här med att kämpa emot biologin. tycker du på allvar att den biten i biologin som handlar om att vi vill hitta en partner och föröka oss är något som ska bekämpas? Till förmån för vadå? Ska vi vara sjävlständiga singelegoister allihopa som varken är beroende av eller bryr sig om någon annan?

ladydahmer

sandra nej jag tycker inte att vi ska bekämpa reproduktionsdriften. Däremot utseendehetsen. Vi behöver inte pynta oss eller på andra sätt fixa med våra yttren för att hitta partners eller bli kåta på varandra.

Sandra

Jag ser inte det som att det är omgivningens krav man mår dåligt av utan de krav man har på sig själv att leva upp till det man tror är omgivningens krav.

Jag tror att många får för sig att människor omkring en förväntar sig att man måste en massa saker och sen försöker man leva upp till det och mår dåligt för att man inte fixar det.

Och för att ta sig ifrån de där tankarna så måste man jobba med sig själv. Det hjälper inte att gnälla på alla andra.

Sandra

"Däremot utseendehetsen. Vi behöver inte pynta oss eller på andra sätt fixa med våra yttren för att hitta partners eller bli kåta på varandra."



Nej det behöver vi inte men att bättra på sitt utseende är ett sätt bland MÅNGA andra att förbättra sina chanser att konkurrera ut andra i jakten på en partner. Ditt mål är alltså att vi ska sluta försöka sträva efter att förbättra våra chanser? Eller är det just utseende som ska vara tabu att använda sig av? :) Jag kan inte hjälpa det men jag får avundsjukevibbar gentemot vackra personer från dig och att det är anledningen till att du inte vill att utseende ska vara en faktor för attraktion längre.

ladydahmer

sandra om du tror att det här handlar om avundsjuka så har du verkligen inte fattat ett skit av det jag skriver. herrejösses. :thumbdown:

Gina

Varför ska alltid tjejer framställas som viljelösa våp som inte själva klarar av att ta ansvar för sitt känsloliv? Jag har då inga problem att se skillnaden mellan reklam och mitt eget liv. Än mindre tror jag att utseendeidealet eller kommentarer från enstaka killar och tjejer i min omgivning är viktigare än mina egna tankar och känslor. Hoppas verkligen att det gäller alla andra tjejer också. Även om det tydligen inte gör det för narcisisten LD.

Anonym

arbetar du med dig själv då? FÖr att komma bort från det? Dessutom spelar utseendet roll, alla letar väl efter någon man finner attraktiv? om det inte spelade någon roll hur man såg ut skulle man ju inte bry sig ett skit, inte ta hand om huden/håret/naglarna/ gå ut i mysbyxorna och en trasig tshirt. Exakt vart går gränsen? Hur mycket får man bry sig utan att ha blivit ett "offer" för normen och männen?

C

Pojkar får tyvärr lära sig redan som små barn att de har tolkningsföreträde vad gäller flickors angelägenheter och liv, speciellt utseende. Flickor får lära sig detsamma, att pojkars åsikter om dem måste styras genom att man som flicka anpassar sig till att få goda omdömen.

frida ljung

Sandra/Gina/osv osv.



När jag var yngre kom en kille fram till mig och sa att han skulle kunna tänka sig att dejta mig ifall jag färgade håret blont och åt upp mig lite. Helt seriöst. Hans tonläge var som om han var snäll mot mig som gav mig erbjudandet.



Att jag sen kände mig värdelös, och kände press på mig eftersom jag kände att jag var tvungen att förändra mig för att passa in på killars uppfattning av en tjej de skulle vilja dejta, det var mitt eget fel. Man up för fan. Killar har rätt att kommentera andras utseende, det är ju en naturlig process i konkurrensen att vilja behaga...



eller nej förresten. Fuck you.

June

Jag förstår och håller med till hundra procent, men som många andra sagt så är det tråkigt att du ställer mannen mot kvinnan som du gör här. Själv är jag jävligt trött på medelålders svärmorshäxor som tar sig rätten att kommentera yngre kvinnors utseenden. (Med svärmorshäxor menar jag alltså inte min egen svärmor, utan en speciell typ av personlighet som är rätt vanlig bland kvinnor mellan 45 och 65.)

frida ljung

Sandra, du säger att du inte vill ha komplimanger om dina betyg, hur duktig du är, din kondition. Du känner att du måste leva upp till det sen. Folk talar om genom komplimanger att det är viktigt att vara så.



På samma sätt känner jag mig begränsad när folk ger mig komplimanger på mitt utseende. Jag vill inte höra att det är viktigt. Det är då jag känner mig ful.



Komplimanger ska man inte (enligt mig) ge varken för prestationer eller utseende. Däremot kan man uppmärksamma fina saker som andra personer gör.



Skillnaden för mig mellan

"Frida hon är så duktig, hon fick alla MVG i skolan och jag har aldrig behövt hjälpa henne med något"



och



"Frida är så engagerad och bryr sig. Det går alltid att lita på henne"



är enorm för mig. Tyvärr har jag bara fått den övre i hela mitt liv. Varav jag nu lider av en extrem prestationsångest som många gånger tar över mitt liv, tillsammans med min ångest över utseendet. Om folk bara kunde hålla käften istället...

Amanda

Sandra: VARFÖR ska man leva upp till någons förväntingar av en själv överhuvudtaget? Normer lär både tjejer och killar om vad de ska tycka, hur de ska se ut osv. Så ÄR det. Alla präglas av media. Vissa är medvetna om det andra inte. Men vi kommer inte undan att vi påverkas av det jävligt mycket. Tror inte det har med biologi att göra att man ~måste~ kommentera varandras utseende hela tiden. Media och normer har lärt oss att det är viktigt.

Sen är det en jäkligt stor skillnad på att hygieniskt ta hand om sig själv än att känna att man MÅSTE sminka sig så fort man ska gå ut osv.

Pelle Billing

Jag blev uppmärksammad på det här inlägget i ett meddelande, och vill kort kommentera det hela.



I samma inlägg som citatet är taget ifrån, skrev jag följande:

"Min tes är alltså att det kroppsideal som män av kött och blod föredrar, är både mer mänskligt och har större spännvidd än det ideal som framförs av diverse medier. Således skulle ett sätt att undergräva det omänskliga kroppsidealet för kvinnor vara att kloka män faktiskt vågar prata om detta, och ger unga kvinnor en alternativ verklighetsbeskrivning."



Här är inlägget i sin helhet: http://www.pellebilling.se/2012/03/viktiga-kvinnofragor-del-2-omanskliga-kroppsideal/



I bloggosfären är det ju kutym att länka till den källa man använder sig av, därför finner jag det något överraskande att det inte länkas till själva inlägget, så folk själva kan bilda sig en uppfattning om kontexten. Könsfrågor är komplexa och kontexten är ofta vital.



För övrigt står jag till fullo för det jag skrev. Man kan låtsas hela dagen att (hetero)män inte bryr sig om vad kvinnor tycker och att (hetero)kvinnor inte bryr sig om vad män tycker. Men det blir inte mer sant för det. Därför fortsätter jag tycka att det är positivt att såväl män som kvinnor kan avliva några av de tillspetsade myter som finns i media. De strama ideal som finns för respektive kön i media är inte ett krav för att bli omtyckt av det andra könet (och igen, man kan låtsas att man skiter i om man är omtyckt men för de allra flesta är det inte sanningen).



Oombedda åsikter om sitt eget utseende tycker nog ytterst få människor om (jag gör det verkligen inte). Men att få höra en kvinnas eller en mans allmänna tankar om utseende-ideal kan vara ytterst värdefullt. Själv föredrar jag sådana meningsfulla utbyten framför att låtsas som att folk inte tänker på sådant eller att jag själv inte skulle bry mig.

Amanda

Tack! Du har så otroligt rätt.

annika

Ditt inlägg gör så inåthelvete ont, tack, ska omgående tala om för mig själv, mina gamla systrar och mina små nya systrar att ingen djävla brorsa har rätt att sätta normen för våra gudomliga kroppar.

Kram Annika

David Holman

Du inser inte vilken ironi du far med här? Jag kan lika gärna vända på det och säga "kvinnor måste hela tiden ha en jävla massa åsikter om vad män gör."



Det är väl självklart att du har en åsikt om vad män gör/ser ut precis som jag har en åsikt om vad kvinnor gör/ser ut. Hur ska jag annars kunna signalera till min omgivning om vad för sorts kvinna det är jag söker efter?



Och, vem har bett dig om din åsikt på Pelle Billings åsikt? Ironin är djupgående här. Vi har alla åsikter om saker som händer i vår omgivning, det inkluderar mänskligt utseende.

ladydahmer

david new du, jag går into runt oct delar med mig av min åsikt om män på det sättet som män ofta gör. Jag kommenterar inte mäns utseenden och talar inte om för män hur de borde se ut eller vad som är snyggast.

Alice

tycker sättet LD debatterar på är riktgit dåligt. besvara sandra istället. kom inte och säg att hon inte förstår vad du skriver när hon försöker föra en vettig diskussion. men så är det väl, alla som inte håller med LD förstår bara henne inte. yaay, mogen kvinna

Linda M

Man KAN tänka och tycka saker om andras utseende UTAN att behöva tala om det för dem. Ja, faktiskt! Att en man/kvinna inte motsvarar just mitt ideal gör inte att jag till varje pris måste upplysa hen om att hen borde ändra klädstil, träna för snyggare ben/mage/etc, gå upp/ner i vikt, klippa/färga håret eller vad det nu är.



Sandra - personligen tycker jag att begreppet "biologi" är knepigt. Vad menas med biologi (naturen i sin helhet, däggdjur, primater, människor, vilka beteenden, osv?)? Är något okej för att det är biologiskt? Jag antar att du menar att (alla eller några?) mänskliga beteenden är en följd av kroppsliga reaktioner som t.ex. hormonutsöndring. Det finns små skillnader mellan könen i hjärnan, men skillnaderna varierar mer mellan individer än mellan kön. Och människan är ju en kulturell varelse. T.ex. så kan aggressivitet och revirtänkande sägas vara biologiskt. Är det okej med krig då? Vilka beteenden är biologiska? Om det nu är biologiskt att "människohonor" och "hanar" ska göra sig vackra för varandra, varför har skönhetsidealen förändrats? Idealet borde ju vara samma som för miljontals år sedan(då könen var mer lika varandra i storlek, muskelstyrka och hårväxt pga. hårda levnadsvillkor.), eftersom evolutionen arbetar oerhört långsamt.



David Holman - att ha en diskussion i en blogg är väl inte riktigt samma sak som att kommentera någons utseende (du kommenterar ju t.ex. LDs blogg/åsikter)? Är det inte det som är idén med både LDs och Pelle Billings bloggar - att starta intressanta diskussioner? På vilket sätt är det intressant för mig att veta att killen i baren tycker att min rumpa är för stor/platt/liten men att mitt hår är sexigt/skulle vara sexigt om det var blont/långt/kort, att min kjol är snygg eller osmickrande, etc? Vad ska jag göra med den informationen?



Ida H

När jag läser det här inlägget påminner det mig om alla åsikter min far, farmor och min mor (trots hennes goda sidor) hade och har om mitt utseende. Min mors "ursäkt" är att hon själv brottades med mindre bra självkänsla och otaliga mer eller mindre lyckade bantningsförsök. Hon kommenterade ibland vad jag stoppade i munnen, vad jag hade för kläder sa hon ingenting om. Jag fick ha vilka kläder jag ville (och min smak var sällan fin, kan jag erkänna såhär i efterhand). Min far däremot vägrade låta mig gå ut om jag hade något klädesplagg han inte tyckte var passande. Bara för något år sedan sa han helt oprovocerat "Varför sminkar du dig inte oftare?" Vilket jag svarade med "Varför sminkar inte du dig oftare?". Han har också frågat varför jag inte klär mig kvinnligare, om jag vet att det finns socker i frukt också, ska jag verkligen äta den chokladkakan? (Sådana kommentarer brukade får mig att äta mer på trots). Nu för tiden hoppas jag att jag är stark nog i mig själv att säga ifrån när sådana saker hoppar ur hans mun och jag är nu så pass gammal att ingen kan säga "Du får inte gå ut om du har de kläderna på dig". Men jag ljuger om jag säger att det inte påverkat mig, det har det och det gör det fortfarande. Men det ligger hos mig att bearbeta det och bli starkare i mig själv. Och det jobbar jag på. (För övrigt så gillar jag inte när killar säger "Så fin du är" eller liknande. Men jag kan tänka mig att det finns en press på dem, förväntningar på dem att säga sådana saker.)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog