Henär ett jävla ord, inte en ideologi och definitivt inte en konspiration för att göra alla könslösa.



Alla dessa rabiata henmotståndare har sådana kreativa argument emot själva begreppet men inget som egentligen är logiskt. En del hävdar bestämt att de minsann inte är några hen. "Jag är kvinna, ingen hen!" och då kan jag tillägga att nej, det är inte jag heller.

Jag är inget pronomen och jag blir inte mindre kvinna/människa bara för att någon använder ett könsneutralt pronomen när de talar om mig. OM mig, inte till mig. Eller ja, en del av den äldre generationen kanske brukar tilltala människor med pronomen men annars är det väl rätt så sällsynt. "Vill hon ha en köpp kaffe?" Själv tilltalar jag människor med namnet eller helt enkelt ett "du".

"Det finns två kön av en anledning!" menar nån annan och ja det finns kanske nån gudomlig plan, men det finns ju även en anledning till att det finns både hermafroditer och tvekönade (djur) samt intersexuella människor. Detta är dock helt irrelevant eftersom att dessa kön varken förminskas eller försvinner bara för att man använder ett neutralt pronomen om människor man talar om.

Men sen kommer vi till ordents egentliga funktion. I svenska språket (såväl som i samhällstrukturerna) så är mannen norm. Vet man inte könet så säger man oftast "han". Det sker per automatik. "Imorgon ska jag ringa en läkare och se vad han säger". Djuren i sagorna och sångerna är pojkar och de anonyma människorna i nyhetsartiklarna är män såvida det inte specifieras; "Den kvinnliga läkaren" eller "54 personer dog, varav 12 kvinnor".  Hen är alltså ett alternativ som förenklar språket, speciellt när könet är osäkert eller okänt. "Vad heter hen?"

Nej, man måste inte använda det men så vitt jag vet så är alla ord som finns idag ett alternativ, inte ett tvång. Du behöver t.ex inte använda ordet "kvinna" heller för det går alldeles utmärkt med alla synonymer eller varför inte helt enkelt en beskrivning? "Människa med snippa" Eller kanske "inte man"? Och måste man verkligen tycka om alla ord man använder? "Det låter löjligt!", "Det är fult!" Jaha? Språket har en funktion, det är inte till för att behaga användaren. Det är till för att göra sig förstådd. Givetvis kan man göra sig förstått med ett begränsat ordförråd, men håller vi inte alla med om att ju fler ord vi har desto bättre?

Sen så har "hen" en ganska viktig uppgift i skrift. Min man är spelutvecklare och skriver väldigt mycket speldesign. Istället för att skriva "han eller hon" om spelaren så kan ett enkelt "hen" ge texten ett bättre flyt:
- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att han eller hon ska kunna gå vidare"
- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att hen ska kunna gå vidare".
I en mening så spelar det ingen roll, men föreställ dig flera sidor av det. Ja du kan skriva han/hon, h*n eller vad fan du vill, men än en gång; är det inte bra med fler alterativ?

Slutligen så förstår jag verkligen inte hur man kan vara motståndare till ett ord. Ett jävla ord. Nej jag fattar det verkligen inte. Är det inte snippa så är det hen. Hur jävla bakåtsträvande konservativ kan en människa bli egentligen? Ok, jag erkänner att jag hade svårt att acceptera cd-skivan när den kom för att inte tala om mp3-spelaren, men ett ord? Det är ett jävla ord, inte en ideologi och definitivt inte en konspiration för att göra alla könslösa.

Mer om "hen" här. Dess syfte och dess ursprung samt internationella varianter.
Sabina

Du är så bra. Tack för att du orkar :love:

Maria

Man kan ju påpeka att till exempel i japanskan så finns inga könspronomen, man använder istället lite slarvigt översatt ordet "person" när man pratar om någon, eller bara personens namn. Ändå verkar de inte ta skada av det? Så att det skulle vara något konstigt med att säga "hen" förstår jag inte riktigt..

Mella

Jag fattar inte heller hur ett litet ord kan väcka så stora känslor hos folk. Jag kommer ihåg för rätt så många år sedan så var det ett litet barn som hittade på ordet "fickla", som är ett enklare ord för "lysa med ficklampa". Det skrevs tidningsartiklar om det och alla tyckte det var skitbra med ett nytt ord som förenklade språket. Gör inte hen också det? Varför blir folk så förbannade?

Tjej på KTH

På KTH talar vi upp för Hen. Jag är med i ett spex där en av karaktärerna är en hen.

bellise

Ett annat rent ut sagt korkat argument är att det inte finns med i ordboken http://www.familjeliv.se/Forum-26-176/m63239768-16.html



Mollan - förskollärare

Kunde inte sagt det bättre själv å helt klockrent inlägg. Vad är grejen egentligen, åååååh hur bakåtsträvande å stuck-up-their-as orkar människor vara.... Trångsynta!!! Vi använder hen i massor av situationer både hemma å på förskolan - det är så galet många gånger det förbättrar både sånger/sagor å även gör samtalen mindre "förbestämda" (jo, för "alla vet" hur en "han" respektive "hon" är å lägger därmed i en massa onödig å förutfattad innehåll i det) - hen är förutsättningslöst och blir det men vill!! "titta katten, vad tror du hen gör?!" "det är redan ett annat barn på lekplatsen, vi kan fråga om hen vill leka!" osv osv

Matilda

Tycker att hen är ett vettigt ord när det används rätt, inte som vissa "motståndare" vill få det att låta som.

Något som är intressant är att helt onödiga ord, som t ex "terja" kan godkännas som ett svenskt ord, bara för att Terje Hellesö uppmärksammades så mycket förra året iom hans redigerade lodjurs-bilder.

Om nu "terja" godkänns, när det är ett ord som inte används ofta, är det konstigt att ett nyttigt och underlättande ord som "hen" inte accepteras...

Jennie | Om gyllene år

När man läser om människan i böcker så beskrivs människan ofta som en hon. "Människan är en social varelse. Hon trivs bäst med andra runt omkring sig" Eller är det gammalt? Bara kom det :D



Nu när jag pluggar och ska skriva om patienter så är det lite tråkigt att hela tiden skriva "patienten" "pat" eller "han eller hon", har tänkt om jag ska prova med "hen", men jag vet inte om min lärare skulle förstå :O

Becka

Jag bara undrar en sak, sen är det ju inte helt hundra att det är något du kan svara på eller vet till hundra procent men idag ska min svensklärare att det manliga och kvinnliga språket skiljer sig så himla tydligt och det har gjorts forskning som stödjer detta. För min del tycker jag det verkar konstigt. För då ska det mest skilja sig i skrift. Är det något du har koll på?

ida

Idag fick jag veta att i Mongoliet använder man samma ord för manligt och kvinnligt könsorgan. Det heter liksom inte könsorgan, om man översätter det på ren svenska utan något i stil med gåva-organ. Himla fint!

Caroline

Jag är inge motståndare till "hen" och heller ingen förespråkare, men jag måste faktiskt hålla med Jennie här ovanför om att människan som ras oftast beskrivs som hon. Även jorden beskrivs som en hon - Moder jord. Så allt är faktiskt inte synonymt med manligt.

IG

Tycker det är lite löjligt när vissa sätter in en så djup mening i ordet hen att de börjar tro att det är en konspiration. Tror dem att folk tappar sin fitta/kuk för att man inte säger han eller hon åt dem? Eller att nästa generation föds som hermafroditer eller vad? Hahahahaah.

Anonym

Du är världensbästa LD!!!



Ta ingen skit!!



Saknar Grynet :D

http://www.youtube.com/watch?v=tqqLjRHsVOE&feature=related - TA INGEN SKIT!!

http://www.youtube.com/watch?v=KxORRRHGTcc

http://www.youtube.com/watch?v=qAyrySgCgo0 - disikera barbie ;)

http://www.youtube.com/watch?v=GGRatBgREDw - muffinskaka bakad i cementblandare. "Det ser lite ut som bajs men så kan det va":love::love::love::love::love::love:

Ninan

Språket i P1 tog upp hen idag!

Går att lyssna på här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=4936934&play=3741845



Kort men sansat och informativt tycker jag.

Johanna

Du är så bra! Engagera dig politiskt? Snälla? Jag röstar på dig :-)

Elin

Becka



Det stämmer men det är inte genetiskt utan har sociala orsaker precis som det finns skillnader mellan olika grupper i samhället. Vi påverkas starkt av vår omgivning när det gäller vårt språk.



Jag gillar inte hen, jag tycker det är fult helt enkelt och jag skulle inte uppskatta att bli tilltalad med det, det känns som om jag inte är en person då. I ett sammanhang där man inte känner till personens kön är det OK men jag föredrar h*n.

eliz

Jag tycker om ordet hen, jag försöker använda det i både tal och skrift istället för att säga eller skriva "Han eller Hon". Sedan tycker jag det är viktigt för folk eftersom att folk gärna, hemskt gärna, delar in saker och personer i kategorier och att istället säga typ "Min vän tyckte att hens argument var bättre", så behöver det inte ligga fokus på min vän utan på budskapet. Nu är jag inte ens säker på om det heter "hens" eller "henoms"... Skitsamma! :thumbup:

eliz

Framför allt har jag mycket queera/transpersoner i min vänskapskrets och jag använder gärna "hen" om dem. Jag kommer nog inte säga "hen" till/om min bästa vän som är en kvinna, till exempel, utan för de personer som inte vill identifiera (eller är kritiska till könsdikotomin) sig som antingen man eller kvinna. "Det finns han och henne av en anledning", men alla är inte bekväma med dessa två.

Lilly

jag gillar dig!! :-d

Alexandra

Jag tycker att hen är ett jättebra ord i sammanhang där man inte vet könet, som i dina exempel. Vet man däremot om att det är en "han" eller en "hon" kan man väl lika gärna använda sig av just "han" eller "hon". "Han" är väl inte ett bättre eller starkare ord än "hon" så jag förstår inte vad som skulle vara negativt med det. Men kanske jag har fel, är inte påläst inom ämnet :-)

Tove

Elin



Nu är det ju inte meningen att "hen" ska användas i tilltal. Precis om LD skrev, det är sällan folk frågar "Vill hon ha en köpp kaffe?". Om folk vet att du är kvinna använder de "hon" när de talar om dig, eller "du" om de talar till dig. Så enkelt är det. Det är ju (nästan) uteslutande till för situationer då man inte känner till personens kön, så jag tycker man egentligen aldrig ska behöva vara i en sådan situation att man känner sig förklarad könlös bara pga ett pronomen. Jag menar, om man är närvarande vet folk för det mesta vilket pronomen de ska använda.



Sen kan det faktum att jag lärt mig finska sedan jag var 9 ha med min inställning att göra också, eftersom finskan bara har ett 3 pers sg pronomen: "hän", som alltså används om både män och kvinnor. Det finns inget könsspecifikt. Därtill kommer att man ofta också säger "se" om människor, fastän det i skriftspråk används om djur och saker. Vi får väl vara tacksamma för att ingen anser att vi på svenska borde kallas "den/det" då vi inte känner till någons kön.

Anonym

Alla dessa könsstereotypskramare som skrattar sig fördärvare åt schulmans ointelligenta hen-filmer, varför är de så himla arga? Vad är det som får dem att känna sig hotade? Så hotade att de inte alls kan lyssna till argument & diskutera sakligt, utan fritt fantiserar fram helt galna åsikter som "genus-människor" står för.

Om man inte vill använda neutrala pronomen, gör inte det då. Om man vill behandla folk könsstereotypt, men så gör det. Varsågod.

Det är ju inte så att de någonstans i något sammanhang är hotade. Tvärtom är ju deras "pojkar är pojkar och flickor är flickor"-åsikter norm i snudd på alla miljöer och alla situationer. Och inte är det mina ungar som trakasserar deras ungar för att de har fel kläder/intressen/vänner för sitt kön. Och inte är det mina ungar som i simhallen säger till deras tonårsdotter att hon borde raka benen eftersom det är äckligt med håriga tjejer. Så vad har de för anledning att bli så himla arga och otrevliga?

Sara - kampen mot depression / bröllop 2012 <3

Åh jag älskar att klicka in här och läsa varje gång du sätter huvudet på spiken. Klockrent skrivet och väldigt tänkvärt. Så klart hen ska användas mer!!

Jörg

Du tilltalar inte folk med pronomen, utan säger "du" till dem istället? Det finner jag väldigt roande, med tanke på vilken ordklass ordet "du" tillhör.

Anonym

Jörg:

Inget glädjer en besserwisser som en felskrivning, eller hur?

Erika

Bra och klokt på alla sätt! You go!

anna

bra!

Jörg

Nej, nu är min dag gjord!

Marcus

Jag tycker hela diskussionen är lite löjlig. Egentligen gillar jag inte ospecifika beskrivningar och därmed egentligen inte hen heller, då jag helst vill veta om det faktiskt rör sig om en kvinna eller man, men jag ser ändå inget hinder till varför man inte skulle kunna använda ordet. Det kan vara lite onödigt att använda med tanke på de flera ord som redan finns vilka fyller dess funktion... ex. person, människa, individ, mänsklig varelse, varelse, själ, gestalt, figur, kotte, prick, väsen, passagerare osv osv osv.. så det finns ju redan ett urval av ord som fungerar som hen, och de används redan!! Ni kanske borde uppdatera ert ordförråd ;)!

Emma

Jag har inte hört ordet hen uttalas någon gång. Jag har bara sätt det ordet skrivet. Jag undrar om det uttalas hen som rimmar på ben eller hen som rimmar på den?:-)

Anonym

Hur blir ordet i possessiva pronomen i tredje person singular? (Hans/hennes.) Hens? Henoms?

Anonym

Emma: Jag säger så det rimmar på den. Alla jag mött som använt ordet har uttalat det likadant.

Åsa-Mitt i en vårdnadstvist

Personligen är jag ganska okunnig i frågan om "hen". Jag är inte emot det, men jag måste bara fråga vad det egentligen gör för nytta?



Jag kan ju jämföra med i amerikanska filmer tex,när de har samma ord för mormor som för farmor. Riktigt snurrigt ibland tycker jag, då man kanske vill/behöver veta vem för att förstå innebörden.



Risken är ju att det blir samma med detta ord. Varför (och nej, inte emot bara undrar :) ) är det bra med ett gemensamt ord?



Ska man ha samma ord på mamma och pappa också snart då?

Susanne Ö

Åsa: Men det finns ju redan ett könsneutralt och gemensamt ord för mamma och pappa - förälder :)

Elin (bellise)

Åsa: LD och många andra har ju försökt förklara vad som är meningen med ordet Har du inte läst inlägget?



Rebbe

Hoppas att fler börjar använda ordet så att det sprider sig! Jag använde det när jag skrev C-uppsats, och tro det eller ej, ordet accepterades av min examinator. Det kändes bra. Kanske beror på att jag skrev inom litteratur i och för sig. Ska försöka vänja mig vid att använda det muntligt också, så att det sprids! :D

Viola

Skrev en uppsats om det här i en skrivkurs jag gick förra året och jag vill bara banka huvudet i väggen åt alla som inte fattar eller VILL fatta rent ut sagt. För det är ju inte precis svårt?!



Tess

Jag förstår inte heller. När man påpekade att ordet "tjejsamla" var löjligt så tyckte folk att man var löjlig. Men de reagerar så otroligt mycket starkare angående ett ord själva - ordet hen. Det är nästan så man skulle tro att det handlar om en rättegång.

Lina

Inte för att det är något nytt, men kanske iaf värt att länka till och påpeka den gråa spalten till höger om artikeln... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14295658.ab

Lady Dahmer

ELIN hur uttalar man h*n?

Susanne Ö

LD: H "stjärna" N tror jag. Sen så måste man ha samma tonläge som rösten på automatisk kundtjänst.



"Var vänlig tryck stjärna"



(Dålig humor, är bara lite övertrött.)

Filip

haha, kul Susanne

Mea

Om man skulle kalla dem för människor skulle de då skrika "jag är ingen människa, jag ÄR en kvinna"

Sara

Jag är en typisk motståndare till hen. För mig är hen en som har bytt eller vill byta kön.

Linnea

I Ungerskan lämnar man helt enkelt ute hurvida det är en hon eller han man pratar om, finns helt enkelt inte med i meningen..

Maria

Alla dessa rabiata henförespråkare... :rolleyes:

Fred på jorden

Hen accepteras även i uppsatser på psykologprogrammet. Men där läser man å andra sidan genus för att man ska vara medveten om vilka komplikationer normer kan ge i människors liv, så man kan bli en bättre terapeut även för hens.



Jag tycker du gör en bra insats, Natashja!

Cissi

Tycker att "hen" är ett prima ord istället för han/hon. Om man inte vet helt enkelt.

Annars håller jag med dem som säger att det undanhåller information och det känns ju synd, om man använder "hen" fast att man vet om det är en kvinna eller man man pratar om.



Men någonting emot ordet har jag inte. Dock tror jag inte att det "hjälper", så att säga, på genusfronten. Som sagt så har ju tex Japan och Finland inga ord för "han" och "hon" utan bara ett "hen".. och det är inte direkt mer jämnställt för det?



Det är dock inte en anledning att inte använda sig av det när det passar, men kanske en anledning att inte bry sig om att kämpa för att andra ska använda det.

Sen så behöver nog folk som motsätter sig ett ord som hen lite av en tankeställare i stort, men inte just för ordets skull.

Malin

När jag talar om mig själv så säger jag "jag". Det är ett könsneutralt pronomen. När andra pratar med mig så säger de "du". Det är också ett könsneutralt pronomen. Och det tycker ju alla är helt i sin ordning.



Varför skulle det då vara så konstigt att ha ett könsneutralt pronomen även när folk talar OM mig? :) Varför skulle just det pronomenet "göra mig könlös" på något sätt när inte "du" eller "jag" gör det? Jag fattar inte.



Bra resonemang!

Sara (med bokhyllan)

Åh, Rolf Dunås är en släkting till mig!



För övrigt tycker jag att 'hen' fyller sin största uppgift i skrift som du skrev. Jag försökte använda mig av 'hen' i en text som jag skrev om religiosdidaktik i höstas. I det fallet ville jag variera genom att skriva 'eleven' ibland och 'hen' ibland. De bad mig ändra det. Bajskorvar.

Cilla

Språkliga förändringar pågår hela tiden i takt med att människor ges nya livsvillkor. Inget att vara rädd för. Det är bara vackert och fantastiskt. Det är krångligt att säga, skriva "han eller hon" när man inte vet könet på den man berättar om. Ett ord i stället för tre - sparar tid och ger framförallt bättre flyt i språket. Ordet hen är praktiskt helt enkelt. Så räds icke - vår könstillhörighet kommer inte att äventyras av detta lilla ord.

lisa

Du är så jävla briljant! Tack för att du orkar!:thumbup:

Peter

Varför använda hen i ditt exempel? Det finns ju redan två svenska ord som fungerar utmärkt i ditt exempel, denne eller vederbörande. Hur står det till med svenskakunskaperna?

Lady Dahmer

peter I en lång text så kan det blir ganska tradigt med "vederbörande". För att inte tala om formellt. Och fler ord är väl alltid bra?

Hanna

Hej!



Linnea Hanell är examinerad språkkonsult och doktorand i svenska. Läs hennes blogginlägg om hen: http://linneassprakblogg.com/2012/01/22/den-valgorande-vaginabararen-fran-hagersten/



Läsvärt och fyndigt.

Hanna

Hej!



Linnea Hanell är examinerad språkkonsult och doktorand i svenska. Läs hennes blogginlägg om hen: http://linneassprakblogg.com/2012/01/22/den-valgorande-vaginabararen-fran-hagersten/



Läsvärt och fyndigt.

Frida

Jag har alltid varit lite skeptisk till ordet hen, men nu efter de sista dagarnas storm har jag insett hur jävla trög och bakåtsträvande man är om man inte kan tänka sig att använda ett ord som faktiskt förenklar och förbättrar ett språk så mycket.

s

Jag har använt hen i uppsatser både inom humaniora & samhällsvetenskap & har inte fått några negativa reaktioner på det. Upplever det som att det är ganska etablerat i den akademiska världen. Min partner skriver en hel del facktext inom medicin & har också börjat använda hen när han refererar till "hypotetiska" personer som läkaren, patienten osv. Tror faktiskt alla dessa rabiata henmotståndare kämpar ett redan förlorat krig. Hen är ett praktiskt ord som fyller en funktion & som allt fler använder allt mer.

hwj

Marcus:



"så det finns ju redan ett urval av ord som fungerar som hen, och de används redan!! Ni kanske borde uppdatera ert ordförråd !"



hur uppdaterar man INTE sitt ordförråd när man vill börja med ytterligare ett ord?

trino

Peter, Marcus m.fl. som inte ser nyttan av hen.



Som praktiserande jurist kan jag informera att normen i princip all lagtext är "han". ”Han” skall idag läsas som en synonym till hen, eftersom lagarna numera även omfattar kvinnor. (Förut var det endast män som fick ingå avtal, äga jord och andra tillhörigheter, studera m.m.).



Sedan förändringen med allmän rösträtt och andra områden där kvinnan har fått rättigheter har inte språket uppdaterats i lagtexten. Detta gäller i synnerhet vissa civilrättsliga områden där "han" eftersläpar som generaliserande norm.



Då "han" är av beskrivning för en man är hen bättre att använda i lagtext eftersom det neutraliserar och inte rikserar att utesluta. Risken för misstolkningar minskar, något vi bör eftersträva framförallt då lagen tolkas och tillämpas i det enskilda ärendet.



Att i lagtext använda andra, längre, ord är inte lämpligt just för att ”denne”, ”vederbörande” etc. kan ha en annan betydelse eller ge en felaktig syftning. Dessutom är det mer kostnadseffektivt att ersätta ”han” med ”hen” då någon kontrolläsning för paragrafens och hela lagens syfte inte behöver göras.

Irma

Jag håller med dig! Speciellt eftersom vi ungdomar har omedvetet själva tagit tag i det här med "hen". Vi säger nämligen väldigt ofta "den". Typ nu ska jag ringa doktorn och se vad den säger. Och enligt mig är det mycket mer artigt att säga "hen" isåfall, eftersom "den" inte definierar en som en människa.

Svartlok - Den där Teskedsmamman

-En stor fet pöss i pannan!-



Jag tillhör de där som har haft svårt att ta till mig ordet hen, jag såg nyttan med det och jag såg lätt i vilka sammanhang det skulle användas.



Sedan såg jag ju att det inte är till för att göra folk könslösa, det är bara antigenushysterikors enda argument emot och som inte ens är reellt utan bara visar på deras egna oförmåga att förstå skriven text.



Nu, däremot, när jag har umgåtts med hen under ett tag och använt det, företrädesvis i text, så har jag vant mig vid ordet och ser på det på samma sätt som hon/han.



Det är en vanesak helt enkelt.



Jag tror att vad du än skriver om så kommer det alltid finnas en opinion emot, och det är de som på nåt sätt inte gillar din person, ämnet är helt irrelevant.

s

Peter:

Men inte använder man "vederbörande" eller "denne" om och om igen i en vardaglig text utan att framstå som en osannolikt stolpig kvarleva från forntiden.

Tror alla som skrivit en större textmassa - som student eller i sitt yrke - har brottats med pronomenproblemet. Att å ena sidan uttrycka sig neutralt (tex i ett exempel) & å andra sidan undvika att göra texten för stel ("vederbörande") eller störa läsningen (som allt för många "hon/han" oundvikligen gör). I såna lägen är hen ett helt genialt ord!

Anonym

Tove



Jag känner till ordets tänkta användning, men jag anser inte att det är otänkbart att vissa individer skulle kunna tänka sig att använda hen i alla sammanhang och jag skulle inte uppskatta det. Jag har blivit 'henad' i internetforum av personer som av princip använder det även när ens nick visar vilket kön man vill uppfattas som och jag uppfattar det som ohyfsat.



Lady Dahmer



H*n är tänkt att användas i skrift så det uttalas normalt inte högt. Jag skulle om någon bad mig uttala det så skulle jag läsa upp de bokstäver som ingår, så läser jag förövrigt gudspronomenet i bibeln för att frigöra mig från en onödigt könad förståelse av gud. I tal använder jag troligen ett ord som 'personen'. Jag är lärare så de gånger jag pratar om någon mer anonymt så blir det oftast det mer specifika ordet 'elev/en' och nej, jag finner inte det osmidigt jag är van att prata så i dessa sammanhang. Jag anser som sagt att hen känns respektlöst och därför skulle jag inte använda det men självklart inte rätta någon som gjorde det för jag vet att andra tycker olika i detta.

Anonym

s:



fast isånafall blir det ju mer tjatigt att skriva "honom" och "mannen"? om personen inte har ett namn blir det tjatigt oavsett hur personen definieras.

Anonym

Hej

Fast i citatet i ingressen så framgår det ju att denne Hans Karlgren propagerade för att "hen" skulle ERSÄTTA han och hon, inte vara ett kompletterande personligt pronomen med vare sig maskulint eller feminint sexus. Samma sak har jag hört från feminister i olika sammanhang.



I ditt blogginlägg, Lady Dahmer, undviker du medvetet hela denna frågeställning utan tar istället ställning för ett bruk av "hen" som knappast någon har ifrågasatt(iaf så vitt jag har sett). Det är att göra det mycket enkelt för sig.



I den där barnboken som nu har blivit en smula omskriven, används "hen" tydligen som en ERSÄTTNING för både "han" och "hon". Det intressanta i frågan är ju då vad du tycker om DET bruket.



/Thomas

Linda Maria

Men herregud, hur ORKAR folk?! Det är ju inte så att hon och han ska tas bort och det blir nationellt tvång att säga hen. Det är ju jättebra med ett könsneutralt ord, och praktiskt när man inte vet eller bryr sig om könet på personen.



Jag tycker ordet "hen" är jättefult, men jag tycker också att ordet "ägg" är jättefult och använder det ändå.



Så vad är egentligen problemet? Suck...

Malin

Eftersom jag själv kommer från Finland och det i finskan används hän (finns inget hon/han) så tycker jag inte det är märkligt alls med hen. Har inte använt ordet själv än, men tycker det verkar jättepraktiskt då man faktiskt inte vet om det är en hon/han t.ex. nu då jag är gravid.

Och det betyder ju inte att orden hon och han försvinner, utan som jag ser det blir det ett samlingsord. På samma vis som man kan säga att det är ett djur i trädgården, men om man VET att det är en katt så säger man ju att det är en katt i trädgården.



Men jag tycker att hen inte behöver överanvändas för den delen, ex. i spelmeningen, där det kan lämnas bort helt (enligt min svenskakunskap)

- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att han eller hon ska kunna gå vidare"

- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att hen ska kunna gå vidare".



-"spelaren behöver fullfölja quest'et för att kunna gå vidare".



Men jag förstår vad du menar, i en lång text är det inte alla ställen som man kan ta bort det helt.

Fridaj

Hen är ju ett fantastiskt användbart ord det enda jag inte gillar när jag säger det så låter det som att jag säger herr'n. "Vad heter herr'n?" typ! Säger jag det fel? Hennnnnnn säger jag, låter som herr'n. Kanske ska säga heeeeeeeeen? ^^

Denise

"Hur blir ordet i possessiva pronomen i tredje person singular? (Hans/hennes.) Hens? Henoms?"



Spinner vidare på det (och rättar?) och undrar hur blir i personliga pronomen i tredje person singular ackusativ(honom/henne)men även som ovan i genetiv (hans/hennes)?



Urspännande och nyttig debatt detta!!



Natasha

Jag tycker också att hen är ett superbra ord och förstår verkligen inte varför det är så laddat i Sverige och hur man kan missförstå det hela så grovt. Jag kan estniska och i estniskan finns det inga könsbestämda pronomen, vilket är hur praktiskt som helst!

Lady Dahmer

THOMAS jag har inga invändningar mot att ERSÄTTA hon eller han med hen heller, men det är ett ickeproblem eftersom att det inte är ett beslut som kan tas. Ersätts hon och han av hen så är det för att majoriteten av svenskarna valt det. Precis som många andra ord ersatts med nya moderna. Det händer hela tiden. :thumbup:

Hulkeninho

Ganska vettigt inlägg, utom biten där du skriver att det är sällsynt att tilltala människor med pronomen - "du" är ett pronomen, och det är vanligt att tilltala människor med "du". Jag förstod poängen med inlägget, och håller med om flera saker, men att missa en sådan trivial sak ("detalj", kanske kritiker till den här kommentaren tycker) gör att resten av inlägget ser oinformerat ut.

Anna

För mig, som bor i Finland och är tvåspråkig, är den där debatten helt bisarr. På finska är alla "hän" och så vitt jag märkt sitter finnarnas könsorgan kvar där de ska ändå. Det är riktigt praktiskt, faktiskt, att slippa tänka på det där med hon-eller-han jämt.

ingrita

tack för dina ord LD och alla kommentarerna också.

jag är för hen, och gläds åt att barnboken lanserats, men förvånas att det kan bli sådan storm kring ordet.



ett argument för hen kunde man läsa om i sydsvenskan häromdagen där de pratar om en annan barnbok där det blir tokfel pga att de använder han:



http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1603793/Antligen-dags-for-hen.html



"Ett typexempel på detta är en populär barnbokserie som kretsar kring ett kompisgäng bestående av olika djur. I en av böckerna möter läsaren fyra vänner som är ute och leker i skogen, alla heter vad det är för djur och inget av djuren kan könsbestämmas utifrån sitt utseende. Ändå omnämns alla med pronomenet han. I slutet av boken är de hungriga och bestämmer sig för att gå hem till Grisen och äta kaka, det är en syssla som hon brukar ägna sig åt. Pojkarna springer fria ute i skogen och leker, den enda flickan i berättelsen ... ja, hon bakar kakor."



Jag kommer att skriva av mig med argument för hen i min blogg snart, jag kommer att länka detta inlägg där och kanske citera några av kommentarerna här, hoppas det är ok...!

Mami

Även jag bor i Finland och har blivit van med att alla kallas "hän", oberoende av kön. Det funkar helt bra, men ibland kan det bli förvirrande.:-P

Anna

Jag har så otroligt svårt att förstå problemet i den här debatten. Förmodligen för att jag är uppväxt med många finsksårpkiga personer. Eftersom "hän" används som pronomen istället för han och hon i finskan så har många i min omgivning använt det ordet. Det fungerar hur bra som helst och är ett fantastiskt ord tycker jag! :)



(Som kuriosa kan jag berätta många av dem jag känner försöker lära sig tala korrekt svenska men trots mer än än 60 år i sverige och i det närmaste perfekt svenska så kan de bara inte få till detta med han och hon och säger allt som oftast fel. Undrar hur dessa hen motståndare skulle reagera på det.)



Malin

Ba puss på re.

Mariel

jag har bloggat om hen med en BILD!!!!!!!!!!!!!! :-d:-d:-d:-d:-d:-d:-d:-d:-d

Queen Tiara

Klart man kan vara motståndare till ett ord. Kommer du ihåg "tjejsamla"?



För övrigt tror jag att de som "motsäger sig" ordet "hen" är de som inte förstår innebörden av det, och jag tror inte att det spelar någon roll för de som verkligen har satt sig emot det hur mycket du än förklarar. Tycker ändå att det är starkt av dig att fortsätta. Förhoppningsvis är det någon som fattar till slut.

Thomas

@Lady Dahmer 15:16:38: Hupp! Men om din uppfattning är att det inte spelar nån roll vad folk använder eftersom det ändå blir det som majoriteten använder, varför bemödade du dig då med att skriva ett blogginlägg i frågan, där du s.a.s. propagerar för neologismen i fråga. Det ter sig för mig mycket motsägesfullt. Trots att du vill verka objektiv i frågan i din svarskommentar refererad till ovan, säger ju ditt blogginlägg raka motsatsen.



/Thomas

Anna - Lycklig mamma till Saga & Freja!

Wow, äntligen har jag ett bra inlägg att visa de som inte förstår innebörden av ordet hen! TACK för dina kanoninlägg och för att du orkar kämpa på!

Elin

Din ovilja att förstå att alla människor tycker och tänker olika då? Det är inget sjukligt i det? Jag har vuxit upp på en förskola där tjejerna hade rosa prylar och pojkarna hade blåa och jag har överlevt (jag säger inte att det är det mest optimala). Men jag förstår inte hysterin helt enkelt. Kan inte barnen själva få välja? Eller varje enskilt barns föräldrar? Jag tycker att det är bra att frågan har kommit upp till diskussion men jag tycker att vissa drar den lite långt för att jag ska vilja följa med. Jag känner att för mig räcker det med lite könsneutrala färger på kläder (Ibland) och vill grabben ha en docka visst ska han ha en men jag tänker inte (och tycker inte att någon ska) klä ut barn för att tillfredsställa sina egna känslor! Det leder till utanförskap, för visst var det så att dom som hade "konstiga" kläder inte fick vara med när man var liten (vilken inte heller är okej men om vi ska se sanningen som den faktiskt är). Drar man genus för långt, för tidigt (för visst är vi inte riktigt där än, då tjejer är killar och vise versa) så sätter vi våra dyrbarste skatter i utanförskap genom att göra dem "annorlunda" i andras ögon! Det tänker iallafall inte jag utsätta mina framtida barn med!

Erik Wedin

En mängd felaktiga antaganden här. Jag tänker dock nöja mig med att ta upp det värsta.



Det spelar ingen roll vem som FÖRESLÅR en användning, det är den som POPULARISERAR användningen som räknas. Exempelvis är Darwin inte den enda som listade ut hur evolutionen funkar och Freud var inte den enda som diskuterade effekten av det undermedvetna. Dessa saker kallas "Zeitgeist"



Det viktiga är sålunda inte Karlgren eller Dunås utan det viktiga är att ingen började använda ordet "hen" efter deras förslag. Att sedan en IDEOLOGI plockar upp dessa förslag och försöker sälja dem innebär att de associeras till den ideologin. Detta är fullkomligt normalt!



Jag anser ordet Hen är dåligt av en mängd orsaker. Inte minst ideologiska genus-skuggan som följer och att feminina hans är hennes... Sålunda har jag föreslagit att vi skall använda HÅN som könsneutralt pronomen. Hån är inte bara könsneutralt det är dessutom mer logiskt korrekt eftersom a + o = å



Det här är ett fullkomligt legitimt sätt att resonera. Modellen hämtade jag från USA där några studenter som svar på debatten om kreationism var legitim vetenskap hittade på en helt egen variant av religion och förespråkade även den skulle undervisas parallellt (eftersom deras påhitt var precis lika legitimt som andra människors påhitt)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog