Som jag sa; genus handlar ju inte om att byta på rollerna

"Du klär din dotter som en pojke och din son som en flicka! Låt pojkar få vara pojkar och flickor vara flickor!"




Jag vet att när nån säger precis så, speciellt det där sista om att låta ungarna få vara pojkar och flickor, så vet jag att jag talar med en lågintelligent person som antagligen aldrig öppnat en bok. Nej, nu var jag fördomsfull men jag är ganska säker på att individen har en del att lära när det kommer till genus.

Låt barn få vara barn säger jag istället!

Josefine

Du är så jävla bra LD. Och du har INTE extrema åsikter. Inte någonstans. Jag hatar att kvinnor som tar upp kvinnofrågor alltid ska ses som extrema och jobbiga medans kvinnohatare och sexister är allmänt roliga och sköna människor med sina "skämt". Skäms aldrig och ta inte åt dig av dom som kallar dig jobbig och extrem. Dina åsikter är bra och vettiga. Ville bara säga det.

H

Väl rutet, tiger!

Låt barn vara barn och låt barn vara sig själva. Min femårige son är sitt barnsliga själv allra mest och bäst i plyschbyxor (favoritfärgen är lila), mjuka tröjor och glada färger. Från allt fler håll får jag som förälder pikar om att jag ska "lära min son hur en kille klär sig" och det gör mig ledsen ända in i hjärtat att vuxna människor tror att jag skulle göra min son en tjänst genom att begränsa honom till "tuffa" jeans och tröjor med bilar på.

En Liten Emma

En grannes argument när jag målat EN av sonens tånagel med nagellack var 'Att han är ju kille' Jaha? Blir han mindre kille av lite nagellack frågade jag, men han höll med om att det blev han ju inte.. :P En del kan verkligen vara korkade. Eller så tänker de inte riktigt efter innan de öppnar munnen.

jawna

HELL YEAH!!!

Andrea

Alltså, jag har så mycket att säga, men jag ska försöka hålla mig kort.

Jag håller med dig i mycket du säger, lika mycket som jag inte håller med dig. och det är ok. Men.



Bara för att man inte är intresserad eller kunnig i genus är man inte lågintelligent. Jag har genom åren fått intrycket, mer än en gång, att du verkligen tycker det. Och det är bara fel fel fel.



Väljer du att svara på min kommentar kan jag utveckla mig, men just nu får det räcka så här.



Ladydahmer

andrea det har du rätt i, man är absolut inte dum för att man saknar kunskap eller intresse. Men jag syftar på de som kläcker ur sig ovanstående idioti. Det brukar nämligen åtföljas av dåliga ogenomtänkta argument och annat trams.

Andrea

Ok. I så fall har jag inget mer att säga :) då är vi överrens

Andrea

Och så helt OT. Det är så jädra svårt att inte älska Tamlin som har skrikit och gråtit sig genom hela bloggen. Med början på familjefotot i headern och fortsatt på var och varannan bild resten av sitt liv :) för underbar!

T

Jag skulle bli så star-struck om jag träffade dig! Du är en av de häftigaste människorna jag vet!

Agnes

Jag kommenterade ditt inlägg med rubruken"Jag lovar att det inte finns ett enda dagis som låter barnen springa runt i bajsiga blöjor och kallar dom för hen"(rubriken kanske inte var exakt så men du förstår nog vilket jag menar). Jag undrade bara vad du menade när nu skrev den rubriken. Tänker nu på blöjorna och du skrev att du inte förstod vad jag menade i svaret. Hoppas du förstår nu :) Sen fattar jag inte hur du menade i svaret på frågan om du skulle kunna säga att jag är ett offer eftersom jag gillar saker som anses "tjejiga". Vad det ett ja eller ett nej?

Dis

jag fullkomligt älskar din blogg!:love:

Jag älskar att du har dom här åsiktern och jag håller med dig. jag är bara 16 år men plnerar redan hur jag ska uppfostra mina barn. Och jag tycker världen kan vara orätvis mot både killar och tjejer eftersom allt ska vara så begränsat hela tiden.

Killar kan inte ha rosa , killar kan inte det.

tjejer är svaga dom ska ha rosa bla bl bla.

jag kommer sy egna kläder till mina barn och dyligt! och du är en stor insperations källa! <3

Älskar din ablogg designer också , har använt 2 st nu. önskar det fanns mer haha XD

tack för en bra blogg !

Ina

Men det var ett grööönjävulusiskt tjat om genus! Haha. Älskar att kika in i din blogg för att då och då få sig en käftsmäll (läs: tankeställare) men nu tror jag att jag eventuellt kräks om jag inte tar läsa-paus i några dagar? Ge oss lite annat vettja, röstade ju faktiskt på dig i den där nedrans tävlingen... hihi ;-P

Millan

Jag läser till förskollärare på universitetet. Mycket av det du står för och tar upp i din blogg är sådant vi läser om, vilket folk nog inte inser. Allt står ju i läroplanen, även om alla får tolka och konkretisera den på sitt eget sätt i verksamheten.



Jag har befunnit mig i just sådana situationer du tar upp flera gånger nu, där kursdeltagare tycker genusföreläsningarna är idiotiska, de irriterar sig och menar precis det "låt killar få vara killar och tjejer vara tjejer"



Och så vet jag liksom inte vad jag ska säga. Jag sitter bara tyst i ett hörn. Konflikträdd som tusan, men, varje gång jag läser din blogg inbillar jag mig att jag kommer närmare steget att säga emot och stå upp för vad jag tycker och vad genus faktiskt innebär.

Karin

De här människorna som håller på och gnäller, menar alltså att man klär på barnen sitt kön, och att det är oerhört viktigt med att skilja på blått och rosa?! Man är väl mer än kläderna man har på sig? En pojke är väl en person även om han vill har rosa strumpbyxor och halsband under en period i sitt liv? En flicka är väl en person även om hon har skinnpaj och jeans? Eller är det mer ok att en flicka har mer "killaktiga" kläder? Urlöjligt och gammalmodigt.

Tina

Tamlin ser ut som Emil i lönneberga på nedersta fotot.

Saga

Du klär ju dina barn i bekväma kläder som går att leka i, det är ju så det ska vara!

Anonym

haha, kanske lite random fråga, men var bor du? För jag tror att jag såg dig vid ringen på söder, men jag vet inte:-s:-P

Jompen

dina barn klär sig som barn. thats it.

Om någon av dem absolut inte skulle vilja ha.. vi säger den där randiga tröjan. då lär de knappast bli tvingad till det heller.

Jag hejjar på dig! Som vanligt!

S

Tänkte du kanske är intresserad av denna korta 8 min film http://vimeo.com/28066212 om könsroller med ett särskilt fokus på medias roll i formandet av dem.

Liljan

Lite OT, men jag kom att tänka på det här med att lägga ut bilder på andra på internet... Dina barn är ju ännu så små att de inte kan ge sitt samtycke till att synas i bloggen, så skulle det inte vara bra att inte lägga ut bilder hela tiden?



Det handlar inte om att pedofiler skulle se bilderna och kopiera dem, men tänk om folk helt enkelt inte vill att en massa bilder på dem (som barn), hur harmlösa bilderna än är, finns på internet till allmän beskådan? En liten tanke bara. I övrigt gillar jag starkt din blogg! :-)

Maria_L

Jag tycker att de flesta kläder jag har sett på Ninja och Tamlin här på bloggen är väldigt könsneutrala. Så jag förstår inte dem som klassar dem som pojk- resp. flickkläder. Som om allt som är o-flickigt (vad nu det är) är pojkkläder. Antagligen skulle du få samma dumma kommentarer om du satte på Tamlin Ninjas "pojkkläder" och vice versa.

Anna - Ensamstående mamma till Saga & Freja-Gabriella

WORD!

Ännu en gång, ett briljerande inlägg.



Jag klär mina barn i bekväma, lekvänliga kläder. Vad de har för färger skiter jag blankt i. Jag klädde yngsta dottern i massor med flickläder för att det var så man "skulle" göra.. Nu är hon 2 år och jag vet bättre. Och så mycket roligare det är att handla barnkläder då man inte har några gränser för vad man kan klä dem i, jag kan köpa ALLT!

Tjaa, utom klänningar då eftersom jag sakta börjar bygga upp ett hat emot klänningar på barn ^^

kajsa

Jag är född 88 och redan då, för jag inbillar mig ändå att mycket hänt i genusfrågan angående barns kön osv, så såg jag precis ut sådär som dina barn. Två äldre bröder och så jag som alla tre hade polarn och pyretränder, manschesterbrallor och sköna plagg att röra oss i.

Och jag blev en helt ok vuxen jag också!

Även om jag, och mina bröder, vare sig var superrosaglittrigtflickiga eller wroomhäftigtsvartochblåttkilliga.



Vi fick vara det vi var, för våra fantastiska föräldrar. Vi var barn.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog