Varför pracka på ungarna en nappflasknorm när det naturliga faktiskt ÄR att mata med bröstet?

Har ni tänkt på att babydockor ofta kommer kompletta med en liten nappflaska? Det har jag.

Och har ni tänkt på att när barn leker att de ska mata bebisen så ger de ofta just flaska? Det har jag iallafall.

Min dotter har ingen sån där plastdocka med nappflaska. Hon har mjuka waldorfsdockor som hon ammar istället. Hon drar upp tröjan och så får dockan tuttis. Nallarna får också tuttis. Det är liksom självklart. Man ammar bebisar liksom.



Nu har det kommit en plastdocka till. Men den här har ingen tillhörande flaska utan uppmuntrar barnet att amma. Äntligen säger jag men det är tydligen riktigt kontroversiellt.

Till och med svenska röster ifrågasätter nödvändigheten och jag undrar om de inser att barn gärna imiterar verkligheten i sina lekar. Att mata dockan är ju ett ganska vanligt förekommande inslag i dockleken. Hur kan man ha missat det liksom?? Och nu kan ungarna göra det like nature intended liksom.

Varför pracka på ungarna en nappflasknorm när det naturliga faktiskt ÄR att mata med bröstet?


Tildaf

Haha "sexualisera barndomen"? Det är väl snarare tvärt om, att man ger brösten ett annat syfte än att vara sexiga.

Mitt ena syskonbarn brukade gå runt och "amma" sina dockor när han var liten fast ingen sagt åt honom att göra så. Uppenbarligen är det alltså nått de gör antagligen av minne från sin egen amning.

MansonDust

Åh håller med!! Dessa jävla flaskor. Detta är ju toppen, hade GÄRNA köpt den! Mina barn sitter också & ammar sina dockor.



Tejje

Så underbart att se när barnen själv fattar och tar initiativ utan att man ger de "rätta" elementen. Mitt barn brukar amma sin apa när den är hungrig, för honom är det naturligt helt enkelt.

Malie

Men man kan väl ge välling i flaskan? Flaskor existerar ju av en anledning. En del ammar och en del inte .. eller är det så att alla kvinnor kan amma bara dom vill?

Anonym

Mina barn kunde inte amma så kanske därför de ger sina dockor flaska...de vet liksom inget annat...



Hanna

Trevligt att det finns en till som förespråkar waldorfdockor före plastklumpar. För min dotter är dock vällingflaska vid nattning det naturliga just nu, eftersom det är så hennes vardag ser ut. Hon leker alltid olika versioner av vardag. Jag hoppas att hon börjar amma dockorna om hon får ett syskon nån gång...



Loppan

Har också tänkt på det där. I mina ögon är det jättemärkligt. Fast jag kände mig många ggr som ett UFO när jag ammade min son bland alla väninnor som gav flaska. Jag kände ju att jag gjorde rätt, men kände mig unik när jag gjorde det som är det mest naturliga.

Ha en fin kväll!



Loppan

För att förhindra ev påhopp så menar jag INTE att det är fel att ge flaska. Bara att amma är naturligare och att det borde vara lika naturligt i dockvärlden.



Malin

Tycker det är lite synd att vi växt upp med att ammning inför andra är tabu, vilket får folk att se ner på ammning. Min vän vill inte amma sina framtida barn, hon tycker det är äckligt. Suck, vad ska man säga..

Sandra | Motherhood

Somliga ammar, andra inte. Har du lingonvecka? Den här eviga "Gör-som-jag-eller-gör-fel"-attityden börjar bli tröttsam.



:thumbdown:

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Barn gör som vi gör. Man borde kunna köpa TILL flaskor om man vill mata dockan så (eftersom alla inte kan amma, om man nu ska vara krass) så docklekaren kan välja till det, om tex småsyskon flaskmatas.



Har själv iaktagit dottern som lagt upp sin docka på axeln och slagit i rumpan. Hennes version av att jag hade lillebror mot axeln och klappade i rumpan när han grät ;-)



Hon har aldrig ammat dockor, men heller inte sett det så mkt. Hon vill gärna hjälpa till att ge flaskan däremot, och är NOGA med vems flaska som är vems.

Ett liv iHusvagn - går det?

Haha, gud så rätt! I love it =)



Jag ammar min 1-åring och skulle gärna fortsätta så länge hon vill, men samtidigt försöker vi bli gravida med nummer två, och det går sisådär :(

Är så himla kluven, det är ju helt fel anledning att ge upp amningen för att vi vill ha en till, men samtidigt har jag läst att high-need-barn gärna ammar läääänge. Oh well.

Får väl hoppas på att vi blir gravida och att jag kan fortsätta amma.



Hoppas få se henne amma sina dockor, gud så gulligt.

LADY DAHMER

sandra men herregud människa sluta läs min blogg om du inte trivs med det som står! Har du svårt med kontrollbehovet eller är du bara här för att hora till dig läsare? (igen)

Mamma

Tja, mina söner kommer aldrig kunna amma så varför ska dockorna säljas utan flaska? Om barnet vill amma sin docka så är det ju bara att plocka bort flaskan.. Väldigt motsägelsefullt i genusdebatten... :S

LADY DAHMER

mamma good point fast ändå inte. Dina pojkar kan väl amma i leken? Lek är ju lek! I leken kan man vara mamma, pappa, prinsessa, prins, drake, häxa, kanin, häst, båt, bil.... det finns inga begränsningar.

Anonym

fast barnen gör ju som vi föräldrar gör...om barnen inte sett någon amning så är det ju svårt för dem att veta att det är det "naturliga"...



Lopez

Jag har två barn, 2,5 år och den yngsta 3 mån. Min äldre son ammar sina dockor, konstigt vore det annars eftersom han ser mig amma dagligen....



Lotte

Jag låter barnen leka på båda sätten, eftersom båda sätten förekommer. Däremot så säger jag typ "ska bebisen få välling i flaskan?" eller ska du amma bebisen, den kanske vill ha lite mjölk?"



Alltså att jag säger att flaska = välling. Tutte = mjölk... =)

Tessan

underbart att dockan dessutom heter "glupska bebin"!

:thumbup:

Virkaholic ☆ Teskedsmamman

Mina killar ammar sina tygkatter... om nu inte pojkar kan amma så borde det väl för sjutton inte gå att amma katter heller?!



-syftar på Mammas inlägg-



naginis



:thumbup: jättebra initiativ av leksakstillverkaren

Isabella

Egentligen är det ju en skitsmart grej att ha en docka som ammar!

Eftersom att vi inte har det medfött att vi ska amma, det lär vi oss för att vi har sett andra kvinnor göra det innan oss!

Jannike

Först blev jag lite konfunderad men insåg nu att det är ju en bra grej, naturligt som du säger. Det är ju knappast stora löspattar ungarna ska ha på sig när de ammar dockan heller haha, det hade iofs varit kul ;)

Tessan

isabella

nja, vi gör det snarare för att det nyfödda barnet har en medfödd instinkt att krypa till bröstet.



kolla här, så jävulskt coolt! http://www.youtube.com/watch?v=B2p6T8ewu9I&feature=related

Elin

Jag 'kom på' varför dockor hade flaskor när jag var liten. När jag fick eller köpte en docka så adopterade jag ju dockan och jag hade ju ingen mjölk så då måste man ju ge den välling från flaskan.

Lexie

Jag tycker att Ninja är ett extremt sött barn, fan vad hon är gullig på bilderna!



Jag håller med, det är ju bra att amningsdockor finns samtidigt har jag inget emot dockor med flaskor (vissa mammor kan inte amma) Det är bra att både och finns.

Anonym

Nej, jag gillar inte den dockan. En topp med en blomma på? Seriöst? Jag gillar Ninjas stil, att hålla dockan till bröstet ( där man faktiskt ammar...)



Reagerade på kommentaren att " barndomen sexualliseras" av dockan . Tycker man att amning är sexigt bör man verkligen flaskmata i stället ...

:bigeyes::bigeyes:

Sara

Jag tänkte faktiskt på dig när jag läste om dockan på Aftonbladet. Det är väl en bra ide, även om jag inte har något emot nappflaskor. Jag lekte aldrig med dockor på det traditionella sättet (mata, klä på, lägga osv) när jag var liten, jag känner faktiskt inga barn som gör det heller. I mitt fall kan bero på att jag är yngst och aldrig sett någon amma som barn. Det jag kan undra om den där dockan är varför det följer med en topp med "bröstvårtor", det har väl barnet själv. Naturligt så att säga...

Saramari

Glömde namn ( som vanligt...)

Tess

Flaskan kan väl finnas som alternativ? För visst är det bra att lära att amning är naturlig, men samtidigt bra att lära att det inte är någon press på att amma. Det är när den där pressen på att vara den perfekta ammande mamman finns som det inte funkar för en hel del.

f

Gillade verkligen din kommentar hos Bloggkommentatorerna. I know the feeling, jag är exakt likadan.. Bara det att jag inte riktigt kan stå för det, pinsamt, jag vet..

f

Gillade verkligen din kommentar hos Bloggkommentatorerna. I know the feeling, jag är exakt likadan.. Bara det att jag inte riktigt kan stå för det, pinsamt, jag vet..

Daeminimon

:love: dig ännu mer nu!

Det här har jag stört mig på så länge. Köper jag en docka till Eddie kommer jag att ta bort flaskan. Tycker också man skulle kunna köpa TILL den om man nu absolut vill, men den ska inte komma med som norm.



Jag ammade alla mina dockor och nallar, jag hoppas Eddie kommer göra det samma, antingen nu eller när han får ett eventuellt syskon.

Elina

Det som är så himla bra med nappflaska (kanske aningens off topic, har inget med dockan isäg att göra egentligen) är ju det möjliggör pappan till barnet att mata och lära känna sin bebis.

Är absolut för amning, men i ett perspektiv fungerar kanske nappflaskan bättre?

Det var så mina föräldrar resonerade, min pappa ville vara delaktig i det lika mycket som min mamma, därför blev jag både ammad och matad med nappflaska.

Å andra sidan har jag inga barn och bör kanske inte uttala mig, men jag har undrat lite ändå över detta. Tycker det verkar vara ett väldigt bra alternativ hursomhelst, även om jag hoppas på att få amma framtida barn.



Tack för en makalöst fantastisk blogg.



:thumbup: :love:

SandraLx

Alltså Motherhood-Sandra där uppe, mår du bra eller? Jäva tönt.

Anonym

Jag minns inte att jag matade dockor vare sig med flaska eller bröst. Mina var såpass gamla att de fick fastföda med sked. Men jag antar att de någon gång fick flaska eftersom den fanns tillgänglig.



LILITH - Sveriges mest menlösa blogg

Min dotter ammade alltid sin docka, både hemma och på dagis. Hon hade ju helt enkelt sett hur jag gjorde med lillebror. Det är varken konstigt eller att sexualisera barn, det är naturligt.

Annannas

Frågar av ren nyfikenhet, nu kan jag inte formulera mig som du men du har sagt något i stil med att ni inte pratar kön med ninja, inte pojkar/flickor, kvinnor/män etc. Men ute i vardagen är det ju en hel del uppdelningar. Hur förklarar ni tex. för henne när hon med skolan ska gå och bada och omklädningsrummen är uppdelade? Hur förbereder ni henne för livet när ni inte alltid är vid hennes sida?

LADY DAHMER

anonym vi har inte varit på nåt badhus än. Men om vi skulle det så förstår jag inte varför vi måste uppmärksamma det eller förklara nåt? Jag har svårt att tänka mig att min dotter ens skulle lägga märke till att det bara är snippor i rummet (eller snoppar beroende på om det är mamma eller pappa som går och badar med henne)



Och jag har inte lagt märke till några andra situationer där det är nödvändigt att prata om det. Vid hennes sida kommer vi finnas i många år till men livet är nåt barn upptäcker själva. Man behöver inte förbereda dem.

LADY DAHMER

ANNANNAS inte anonym tidigt på morgonen och jag har svårt med läsförståelsen. hehe. kommentaren ovan var till dig.

LADY DAHMER

annannas sen kan jag lova dig att hon, när hon börjar skolan vid sex års ålder, kommer ha listat ut det där med pojkar och flickor på egen hand. ;-)



Vi håller ju inte henne inlåst utan kontakt med omvärlden.

Anna

Min dotter har aldrig lekt mamma med sina dockor utan uteslutande storasyster. Alltså är jag ganska glad över att det finns nappflaskor med då det känns högst onaturligt att amma sitt syskon. Men jag förstår din poäng.

Anna

Jag kunde svära på att jag lagt in en kommentar...men kanske inte. I vilket fall har min dotter aldrig lekt mamma utan alltid storasyster med sina bebisdockor. (Sedan har hon nog aldrig förrän jag försökte amma henne slillebror sätt en kvinna amma heller) Så jag är på så sätt rätt tacksam över att flaskor har funnits med. ;) Även om jag förstår din poäng.

Anna

Jag kunde svära på att jag lagt in en kommentar...men kanske inte. I vilket fall har min dotter aldrig lekt mamma utan alltid storasyster med sina bebisdockor. (Sedan har hon nog aldrig förrän jag försökte amma henne slillebror sätt en kvinna amma heller) Så jag är på så sätt rätt tacksam över att flaskor har funnits med. ;) Även om jag förstår din poäng.

ankis

Jag tycker dockan känns skum, men det gäller inte bara den. Dockor man ser i affären idag är så verklighetstrogna att det känns som dom bara övar flickor inför deras framtida roll i moderskapet. Det finns andra valmöjligheter än att bli mamma.



Karin

Jag "ammade" också mina nallar när jag var liten... och det behöver man väl ingen rekvisita för? Det är förstås jättebra att den här leksaken vill lyfta fram det naturliga alternativet, men jag tycker å andra sidan att blomformade tuttar som sitter utanpå kläderna känns lite... skönmålande av verkligheten så att säga :-P

Alice

Jag tycker nappflaskor till dockor är skitbra! Barn gör som föräldrarna, och pappor kan inte amma.. min lillebror matar dockor med flaska lika glatt som vår syster gör, men amma vet han att bara mammor kan göra :) älskar att han ser det som lika självklart att ta hand om sitt "barn" på alla sätt han kan, vilket han inte skulle kunna om man var "tvungen" att amma.. lite rörigt nu kanske men ni fattar nog :)

Palle

först blev jag helt förfärad när jag såg dockan.. omg amning nääääe.. sen blev jag påmind om hur jag själv lekte med mina nallejävlar när jag var liten.. jag ammade dom.. fail på min moralpanik.. känner mig löjlig.. det är såklart vi vuxna som sexualiserar bröst.. barn ser det som mat.



Palle

alltså hur tänkte jag där?! sexualiseringen av bröst samt det skamlösa övandet inför moderskap skulle det stå.. ja.. det är vi vuxna som tänker så. jag ammade och lekte morsa med mina grejer när jag var liten för att jag umgicks mest med mamma och andra mammor och ville vara som dom.. jag har aldrig känt att bli mamma är det enda alternativet i mitt liv... min väldigt förvirrade poäng är att man kanske inte ska läsa in så himla mycket i barns lekar.. jag lekte seriemördare ibland när jag var liten.. jag hade säkert smygit upp och tjuvkikat på farliga filmer med mina äldre syskon.. det gjorde mig inte till en seriemördare (än) och det var bara lek.. ibland är en bajskorv bara en bajskorv.. inget mer.



Sir Scab

Detta har egentligen ingenting med detta inlägget att göra, men jag hoppas du svarar på frågan ändå, om du kan;



Hur gör folk när de skall mata barnet och pappan är föräldraledig först?

Anonym

Fast jag ser verkligen inte behovet. Ammar gör man ju med tuttarna, varför inte bara göra en vanlig docka? Varför behövs det tillbehör för det?



För övrigt är det naturligt med cancer också. "Det är naturligt" är sällan ett bra argument för en sak.



Rebecka

Fast ärligt? Barn immiterar ju mamma och ammar dockor vare sig dom kommer med nappflaska eller inte i paketet liksom. Så då undrar jag vad problemet är egentligen?



Varför skapa problem om allt? Förövrigt tycker jag dockan från usa är ok oxå. Amning är naturligt men det kan man lära barn ändå:rolleyes::rolleyes:

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog