Fast jagär ju inte så snäll!

Ibland får jag sådana där kommentarer från chockade människor som tycker att jag varit osnäll eller att jag är dålig på att ta kritik, vad det nu egentligen innebär. Liksom som att de förväntat sig att jag är en sån där godhjärtad mjuk liten mamma som bloggar om rosa och lull och alltid är sådär fin och snäll och tålmodig och jag ba undrar vilken blogg de förväxlat min med för nej jag är ju inte ett dugg så! Shit jag har ju tagit mitt namn av en seriemördare liksom! Jag vill inte vara snäll!

Och får jag kritik så ropar jag ju knappast hurra för vem fan tycker om kritik egentligen? Inte en käft vill jag lova och säger de att de gör det så ljuger de för vem fan tycker om att höra att man är dålig på nåt? Eller att man är dum? Och hur är man egentligen bra på att ta kritik? Är det när man håller med om det som sägs? Oavsett på vilket sätt det sägs eller vad det är som sägs?

Jag blir grinig av idioti. Och ännu grinigare av idioter som har ett behov av att sprida sin idioti. Då blir jag stor i käften. Och dryg. Och elak. BLÄ liksom. BLÄ på alla. BLÄ på korkade människor. 


Melissa

I fuckin löööööv your comment! I ditt face Sven!

Kristinmandarin

jag gissar att BRA PÅ ATT TA KRITIK= ta till sig det som sägs på ett konstruktivt sätt. men det beror ju för fan i allra högsta grad VAD som sägs. Just idioti(eller om nån tycker man gör nåt töntigt...typ:P) tar man väl inte till sig. JAG tex är ju å ena sidan en vettig,intelligent människa som (faktiskt) kan vara snäll,och å andra sidan är jag en stor fet egoist som rackar ner på andra,snackar skit om och skrattar åt "fula" människor(när jag har en dålig dag)...inte fasen orkar man vara snäll jämt. Och det kan vara oerhört befriande att vara lite elak....;)

julia

Och hur skulle du möjligtvis kunna ta till dig kritik om vad du döpt dina barn till ?? Vad kan du göra åt det liksom? Jag kan förstå kritik (fast gillar den gör jag ju inte) om det är någonting jag kan förbättra men namnen på dina barn har du ju troligtvis valt av en anledning och kan ju knappast "förbättras" ...... Nöt-sven

lisawho

Förstår inte varför dina barn skulle vilja byta namn? Jag tycker dom har riktigt coola och udda namn!

Johanna

Aaah, men nu tog jag faktikst illa vid mig. För jag har gett min son namnet Sven. Men annars håller jag med dig om blogginlägget, hur tar man korkad kritik liksom? Konstruktiv kritik är bra att lära sig att ta till sig på ett bra sätt, men bara illa ment kritik är en helt annan sak.

Saivo

Jag bytte namn, från Sandra till Saivo så fort jag blev myndig. Vanliga namn är tråkiga, vem fan känner inte en Sandra liksom?

Annie

Viss kritik kan vara befogad, annan är bara skitsnack. Du kan ju gissa vilket jag och alla andra läsare anser att Svens kritik passar in på...



(Hade jag fått välja hade jag hellre hetat Ninja än Annie, men nu är jag så van vid det och dessutom är det ganska ovanligt... bättre än Anna, t ex. Ovanligt är ccolt :-))

xena

jag tycker Lucifer är ett av dom finaste namnen ever! om jag får barn någon gång står det högt upp på listan... och STORM är ju ett helt underbart namn :d

LADY DAHMER

JOHANNA ta inte åt dig! Jag var ju bara dryg. Sven är stenhårt.

den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Tycker kanske att du kan länka när det är mitt kommentarsfält du printscreenar bitter.



Men aja. I det här fallet var det väl i alla fall ingen som tyckte du var dålig på att ta kritik? Inte av vad jag sett i alla fall.

den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Att var bra på att ta kritik är ju att kunna ta den till sig. Men då måste ju kritiken vara meningsfull också, annars går det ju inte att ta det till sig. Folk som tycker att man ska ta rena glåpord med gott mod är ju såklart dumma i huvudet, men ordet "kritik" implicerar ju mer än att kalla ngn en fitta, det måste finnas ngn slags analys i det.

LADY DAHMER

Fanny inlägget handlar inte om diskussionen i ditt kommentarsfält. Det handlar om att jag inte är så snäll som många tror och att jag undrar vart de fått det ifrån. Printen är bara för att illustrera att jag kan vara elak och dryg.

Natalie

HAHAHA. Älskar dig.

Anna i Malmö

Något min kära mor har för vana att tala om för mig när hon kritiserar mig är : Men snälla du, ta det inte så personligt!

Allvar, om jag blir kritiserad så givetvis tar jag det personligt. Hallå liksom.

Jag blir så sne så tårna krullar sig.

Lexie

Klart man kan bli förbannad, fast jag tycker nog att du verkar ha ett gott hjärta, och kärlek samt respekt är det mest värdefullaste vi har. Att vara snäll är coolt, däremot inte sagt att man ska vara en dörrmatta. Jag tycker du är cool.

Lexie

Ps. Seriemördare är också människor och jag tror att alla människor, även de som utför de mest avskyvärda sakerna någonstans har en glimt av ljus i sina själar.

fashionpuppet

Men allvarligt, det är bara ett namn. Och haha jag älskar verkligen ditt svar på tal.. tur att man inte känner ngn som heter Sven :)

Tiara

För det första behöver man inte gå till folkbokföringsmyndigheten för att byta namn, man behöver bara gå till skatteverket.

Jag la till namnet "Tiara" och bytte tilltalsnamn från Malin till Tiara. Malin är så vanligt, och i tonårs- och vuxen ålder tycker jag att det passar mig bättre med ett lite mer udda namn i och med att jag har förändrats så mycket som person. 90% av dem jag träffar tycker att jag har ett jättefint namn. De 10 resterande säger direkt "Som den man har på huvet?" och skrattar.. haha

Teskedsmamman Svartlok

Alla mina barn heter Sven... men så har de 3-4 namn till var :cool:



Jag bara undrar hur ovanlig jag är som bytte från Rose-Marie till Crying Wolf i andranamn, när jag var 27 år... kärring mot trenden eller? Eftersom denna Sven tror att alla vuxna inte vill ha ovanliga namn?



Förövrigt så har vi en tjej i åldern 24-27 någonstans, i kassan på lokala hemköp som heter Ninja :thumbup:

Linda

Haha keep it up kvinna

LILITH - White Trash light

Jag känner fler människor som har bytt ifrån "normala" namn till lite ovanligare, än tvärt om. Själv heter jag sen en liten tid tillbaka officiellt Lilith :-d

L I L I J A

Tamlin är ju det bästa namnet ever typ. Fast det vet du ju redan att jag tycker.. (tjatig)

Tessa

Nej, jag har fattat att du inte kör den snälla ödmjuka stilen. Och det är ju det som gör din blogg så intressant, såklart. Du är genomtänkt och påläst. Och väldigt tvärsäker.



Själv är jag mer åt det snälla och veliga hållet, för jämställdhet och genus är ju så komplicerat. Hur ska man säkert kunna veta hur man bäst ska uppfostra sina barn, t.ex. ? Jag har ju en linje, men jag lyssnar gärna på de som tycker annorlunda, för att kunna värdera och begrunda om det är något jag vill ta till mig eller inte. Men det är ju inget man bygger en stor blogg på ;-). Men jag läser så gärna din istället.



Mella

Om kritiken är konstruktiv och framförs på ett respektfullt sätt är det väl helt okej, även om det knappast är kul att bli kritiserad. Men idioter som bara är otrevliga ska man inte vara nådig mot. Snäll och trevlig är man mot de som förtjänar det.

Mella

Förresten tycker jag att Tamlin är ett så himla fint namn! (Ja, Ninja med för den delen) Varifrån kommer det namnet? Finns det andra coola namn i samma stil som du kan tipsa om?

epost

Du behöver inte vara snäll eller rosa och fluffig, men man behöver inte sänka sig till samma dumma nivå som personen man stör sig på. Det är skillnad på att ta åt sig och lyssna på befogad kritik, som ungefär "hur tänkte du här?" osv, men att rent av smutskasta någons barns namn är bara ointelligent,(då smaken är som baken!) och det är lika korkat att man tar åt sig och bemödar sig med att svara lika dumt.

Sara J

Men Fanny, blev nyfiken och gick in på din blogg och det första jag ser där är att du gjort precis samma sak. Kopierat LD:s kommentarsfält utan att länka. I alla fall hittar inte jag ngn länk.

Sofia i London

Sven är f ö ett ganska så trendigt namn just nu :) Och angående namn tycker jag personligen att "spejsade" namn på små barn som typ Cewin och Princess Tiiami luktar WT lång väg. (Ninja & Tamlin är dock sötaste namnen äävaahh) Hur som helst, lite konstig sak att kommentera på, andra barns namn? Klart man tar sånt personligt och blir arg (om det nu var det Sven kritiserade)



Att få kritik är bra ibland tycker jag, men det tycker jag väl mest för att jag nästan aldrig får det. Jag är ju rätt snäll av mig på min blogg. Tycker det är mycket mer intressant när någon säger ifrån och tycker olika, eller pekar ut något jag kunde gjort bättre etc. Men elaka kommentarer är inte kritik, det är bara trams.

maja

jag gillar att du provocerar och tar upp saker som jag personligen inte ens har tänkt på. =) fortsätt som du gör!

maja

jag gillar att du provocerar och tar upp saker som jag personligen inte ens har tänkt på. =) fortsätt som du gör!

Mikaela

varför gör du alltid personliga påhopp på de som kritiserar dig? du sitter och säger att du är trygg i detta, med hur du uppfostrar dina barn osv, men två minuter senare går du direkt i något slags försvarsläge där du bokstavligt talat skäller ut personen som sagt sin åsikt. för andras åsikter är bara skit enligt dig, så länge de inte är inne på dina spår.. för du har nämligen rätt eller hur? varför ska inte vi "vanliga" få säga vad vi tycker då undrar jag, utan att du hoppar på en? dessutom gör du ju det för att må bättre själv, vilket är idiotiskt då du målar upp att du är nöjd med din idé om barnuppfostran och ovanliga namn och allt vad det heter;) just sayin, you might wanna consider that. och, inget personligt påhopp nu igen, för denna kommentaren var faktiskt inte en fet käftsmäll, även om det är lätt att tro sånt via datorn bara för att jag inte använder smileysar eller sticker in en hel del svärord här och där. vill bara få fram att det är okej att ha andra åsikter.



tycker verkligen om din blogg förövrigt, och anser många gånger att du faktiskt har rätt, men ibland måste jag få skrika ut lite.

LADY DAHMER

Mikaela men snälla du, ta en titt på kommentaren jag svarar på! lol. Det är ju Sven som kommer med påhopp. Helt oprovocerat dessutom.



Jag besvarar kritik med respekt så länge den levereras med just detsamma. Folk som är dryga, elaka eller på andra sätt hackar på mig och mina barn bemöter jag med samma mynt. Jag är aldrig elak eller dryg mot någon som inte var det först. Så det är INTE synd om de som får en skopa bajs från mitt håll.



Och ja det är ok med andra åsikter. Det betyder dock inte att jag kommer låta folk stå emotsagda när de säger nåt jag inte håller med om.

Jannika, mamma till Jillian

EN kul grej lite sådär i förbifarten, mina syskon och jag anses ha "ovanliga namn" jag heter Jannika, min bror Viking och min minsta syster Rakel. Jag har en till syrra med det "vanligaste" namnet; Kajsa, men det är BARA hon som någonsin har blivit lite mobbad för sitt namn! du vet; kajsa bajsa osv:P



den rabiata orakade flat-feministen Fanny

LD: Det är förvisso sant. Men jag brukar alltid länka till där konversationen har utspelats i vilket fall. Dels för att folk ska kunna se kontexten, men också för att jag tycker det är schysst. Inget konstigt med det. Om du nu inte tänker länka kommer jag såklart inte bli sur, för det är ingen skyldighet, men jag hade blivit glad om du gjort det, helt enkelt för att det är himla trevligt med besökare. ;).

den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Sara J: Kolla igen. Jag har länkat, precis i början av inlägget. Gör alltid det om jag saxar ngt från en blogg/kommentarsfält. Däremot kan mina länkar vara lite svårupptäckta pga min design, som jag inte orkat ändra.

den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Tycker förresten att både ninja och tamlin är fina namn. Men krovas är finast.

Malin

Det ar ju skillnad pa kritik och kritik... och sen ar det definitivt skillnad pa kritik och onodig kommentar som inte hjalper nagon eller har nagot med nagonting att gora - vad dina barn heter ar ju ingenting nagon annan behover/ska komma nu och ge lite feedback pa! Sven ger inte konstruktiv kritik, han har en personlig asikt om dina barns namn, men vad han kanske inte insett ar att hans personliga asikt inte ar sa relevant i det fallet da de inte ar HANS barn. Sa han behover nog inte forlora nagon somn over det dar precis.



Om han doper sina barn sa doper du dina liksom.



Sen tycker jag att man kan vara lite vass i sina svar till kritik i bloggen. Inte for att det ar okej att helt ignorera allt vad social kompetens och artighet heter men det ar ju faktiskt din blogg, som du skriver utifran hur du tanker och tycker, och vi som klampar in har och laser och kommenterar ja vi ar ju som pa besok. I ditt bloggvardagsrum. Om vi inte haller med om nagot av dina resonemang, ja da har vi turen nog (till skillnad fran i nagons faktiska vardagsrum, dar man nog sallan kanner sig modig nog att hava ur sig nagra superhogljudda protester) att i en kommentar kunna tala om det, och forklara vad vi tycker istallet, men det betyder ju inte att du har nagon plikt att bocka och buga och tacka sa mycket och oj vad bra nu vet jag battre... utan det ar ju fortfarande dina asikter, ditt liv, dina barn etc och jag forstar att det kan svida till ganska ordentligt da nar en framling som har 1% insyn i ert liv domer det du skrivit och talar om att nej det dar stammer inte/funkar inte. Jag tycker inte det ar sa konstigt da att du kanske inte hurrar och kastar rosor kring dig nar du svarar pa de kommentarerna.

IG

1.) När du skrev att vissa trodde att du bloggade om rosa lull lull och var fin och snäll och tålmodig tänkte jag "HA! Ha-ha! Yeah right!" Du bloggar ju om viktiga samhällsfrågor, är tuff, cool och har en jävla attityd. :D En miljon gånger bättre må jag säga!

2.) Sven är en idiot. Förstår han inte att det går trender i namn? Båda dina barns namn är perfekta, det passar dem och de namnen är fina enligt mig. Vilken skitstövel. Och vilket oprovocerat påhopp, kunde han inte komma på något annat att klaga över?

Jaowl

Varför ska man vara snäll mot elak liksom?



Mina styvbarn har också lite udda namn, men vanligare för de andra länderna. Min sambo fick ett brev från en anonymidiot, om att det är synd om barnen som har konstiga och FULA namn dessutom, fy tvi i den stilen däreftersom barnen hade varit med i en tidning som handlat om deras namn.



Sambon kontaktade genast tidningen och enligt tidningen var den samma person i många år som gillar visst och hoppar på folk oavsett vad det än.

SANDRA

Teskedsmamman Svartlok; Crying wolf?! xD Snart kissar jag ner mig, hahaha. Jag gillar det!

Verre

Hahahaha men dina barn har ju världens coolaste namn?! Vem vill INTE vilja heta Ninja, liksom?

Elin

Snäll är ännu ett krav man lägger på kvinnor. Jag är som Fantomen. Hård mot de hårda. Men när jag blir pissad rakt i fejset tar jag mig friheten att skita tillbaka.

Anonym

Vem HETER Sven nu för tiden?

Mobilbatteri

Jag tror barnen kommer vara tacksamma över att inte vara en av de i klassen som får en ständig bokstav som påhäng till sitt namn. I min gamla klass hade vi Jenny K, Jenny G och Jenny S, sedan hade vi även Mikael K och Mikeal W (där den senare fick kallas vid sitt efternamn).



Det gjorde mig desto mer tacksam över att vara helt ensam om mitt namn i hela skolan.

Emma

Fast Ninja är inget ovanligt namn. Det finns ju ett helt gäng bloggare som hänger på familjeliv.se vars döttrar heter Ninja. Ganska vanligt namn numera.

Nina-20+årig 2barns mamma med ADHD.

När jag gick i skolan så hade vi 5(!!) sandra i klassen och 2 elin.vi va 12 tjejer i klassen. jag va dessutom den enda som hette Nina i skolan då.(och mitt namn är ju inte så ovanligt heller) hade gärna "stoppat" in ett j i mitt namn så hade jag haft ett namn i världsklass! :D förstår inte syftet med att kritisera någons namnval på ett sånt vis,vad fan skulle det tjäna till? (btw,Sven får skylla sig själv över att du kommenterade tillbaka.Skit ska skit ha!

elisabeth

jag hade tyckt att det va as tufft om jag hade blivit döpt till ninja!

Malin Rosén

Kritik är bra! Du kan tala för dig själv hur du hanterar kritik, men folk ljuger inte bara för vissa kan ta emot kritik. Kritik är jättebra! Varför skulle folk ljuga? Det lär dig att utvecklas som människa. Finns olika sorters kritik men kritik för att hjälpa en person att bli bättre på något är inget fel med.

Tilly (Matilda)

Jag tycker att dina barns namn är orginella och sjukt coola! Jag hade gärna hetat nåt mindre vanligt än Matilda! Jag har många vänner och bekanta som bytt bort sina "svennenamn" mot smeknamn de haft eller något helt annorlunda, just för att de inte trivs med sina första namn. Jag har ofta fått höra att Matilda inte är ett fint namn. Därför presenterar jag mig ofta som Tilly. Jag tror att det dessutom är så att man blir mer intressant ifall man heter nåt mer annorlunda. Ingen frågar ju varför jag heter Matilda, men just Tilly får en bakgrund. Folk frågar ofta var det kommer från och då etsar man sig fast mer i folks minnen.



Du har förövrigt en mycket bra blogg! Jag håller med om i princip alla dina värderingar! TACK! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog