Hjälp!

Nej jag fattar ingenting. Nu förstår jag hur morsan känner sig när det är dags att installera dvd'n.

Kan någon förklara hur dagiskön funkar? Jag har plats 17.

Antal barn vadå? Ackumulerat? VA?! När är det vår tur?


APAN SATT I GRANEN | när du vill vara dig själv för en stund

Jag har aldrig förstått det där heller. Men ring kommunen imorgon, de brukar vara trevliga.



Tack för idag. Puss!

A

Om du har plats 17 och och vill att barnet är det sexton före dig som vill ha plats tidigare. Ackumulerat - sammanräknat. Men det händer abar i enstaka fall att någon plats skakas fram mitt under en termin, det är ju bara ifall någon flyttar. Så det lär istället vara minst femton barn som ska beredas plats i augusti.



Men de allra flesta står i fler än en kö så man kan inte ta särskilt allvarligt på kön, det kan ändras väldigt snabbt.

Hanna

Antal barn totalt. Ni ser ut att få plats i augusti.



Sanna

Jag tolkar det som att ni kommer få en plats i augusti, MEN har man stått fyra månader i kö måste man få en plats på någon förskola, men det blir troligtvis inte ditt förstahandsval du blir erbjuden då. Tror dock att du måste ligga på kommunen i den frågan och hävda fyra-månadersregeln.

Jenny

Känns som att det är lika med iq-badboll när jag läser det där :bigeyes:



Hur långt innan bör man ställa sig i kö förresten?

Skrotmamman skrotar vidare

Deras system suger i otydlighet.



Ack. antal barn "totalt", uppräknat fram till dess "om inte de försvinner från kön, får annan plats" typ.



Problemet är att om du har plats 10 (du kan se din egen köplats på ngt annat ställe på hemsidan) och det kanske är 17 barn ack. till dess så är 7 barn "bakom" ditt barn.



Sen framkommer det inte om de 9 som är före i kön har förskolan som sitt 1:a, 2:a eller 3:e handsval. De kanske inte ens är ett "hot" (om du missförstår mig rätt!)



Jag har ju våra barn på kö i flera skolor i närheten, just för att man gärna vill ha NÅGON av dem. Även om vi har favoriter. Så jag står ju och är en siffra för någon annan som har ett av de dagisarna som sitt förstahandsval.



Hänger du med? Skrot-Fian står tex fortfarande i kö till vårt förstahandsval (går på andrahandsvalet) så vi syns ju fortfarande där. Men är inte säkra på om vi tackar ja, OM vi får plats någon gång. Men kan knuffa ut andra eftersom vi stått längre i kön.



Man borde kunna göra en doktorsavhandling på stadens system ;-) En djungel! Blev du lite klokare?

Skrotmamman skrotar vidare

Deras system suger i otydlighet.



Ack. antal barn "totalt", uppräknat fram till dess "om inte de försvinner från kön, får annan plats" typ.



Problemet är att om du har plats 10 (du kan se din egen köplats på ngt annat ställe på hemsidan) och det kanske är 17 barn ack. till dess så är 7 barn "bakom" ditt barn.



Sen framkommer det inte om de 9 som är före i kön har förskolan som sitt 1:a, 2:a eller 3:e handsval. De kanske inte ens är ett "hot" (om du missförstår mig rätt!)



Jag har ju våra barn på kö i flera skolor i närheten, just för att man gärna vill ha NÅGON av dem. Även om vi har favoriter. Så jag står ju och är en siffra för någon annan som har ett av de dagisarna som sitt förstahandsval.



Hänger du med? Skrot-Fian står tex fortfarande i kö till vårt förstahandsval (går på andrahandsvalet) så vi syns ju fortfarande där. Men är inte säkra på om vi tackar ja, OM vi får plats någon gång. Men kan knuffa ut andra eftersom vi stått längre i kön.



Man borde kunna göra en doktorsavhandling på stadens system ;-) En djungel! Blev du lite klokare?

Tildaf

Som någon annan sa blir det antagligen plats i augusti. Den vänstra kolumnen är antal barn som förväntas placeras per månad och den andra är månaderna successivt adderade med varandra.

Skrotmamman skrotar vidare

Jenny man ska ju självklart fförsöka öka sina chanser till förstahandsvalet genom att ha längsta kötiden (och knocka ut de med kortare kötid som önskar plats samtidigt)



Jag tänker att man då ställer barnet så fort man fått personnummer och vet var man vill ha det. (man kanske börjar spåna lite lätt redan under graviditeten och tänker hur man planerar framtid, föräldraledighet mm)

Kötiden räknas dock tidigast (oftast) från barnets 6-månadersdag.

Millan

Skönt att ni i alla fall har tillgång till någon slags tabell om hur ni ligger till i kön, här är vi helt ovetandes... så länge man inte ringer och tjatar sig fram.



Vi står just nu på plats fem i vår kö och förväntas INTE få plats innan hösten 2011.

Jenny

Skrotmamman:

Okej :) Men om man får plats redan innan man har tänkt sig, blir man då borttagen från kön eller låter dom en som står bakom gå före?

Eller har jag missat något nu? Säger man redan när man ställer sig i kö När man vill börja?

Skrotmamman skrotar vidare

Jenny man fyller i vilket år och månad man önskar plats, tex 1108. Under den månaden (oftast i slutet) får man plats. Har man stått 3 mån minst i kö tror jag det är, har man platsgaranti, dvs rätt att få plats på ETT dagis. Inte nödvändigtvis de man önskar. Man tackar då ja eller nej till platsen och kan välja att stå kvar i kön till förstahandsvalet. Tackar man nej mister man sin platsgaranti.



Vill jag minnas att det är. Ring din kommun och hör hur det funkar där.

Jenny

<b>Skrotmamman</b> Tusen tack! (känner mig lite klokare nu) :-d

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog