Kvinnlighet. Social konstruktion eller biologiskt?



Om du frågar en muslimsk kvinna vad som är kvinnligt så får du antagligen inte samma svar som om du frågar en japansk kvinna. Eller en svensk.  Eller.... ja, you get my point.

I Japan ses nacken som erotisk kroppsdel, i Iran är det håret och slöjan får symbolisera det kvinnligaste. I Mauretanien ska kvinnor gärna vara riktigt tjocka och ha hängbröst. I Burma förlänger man halsen. I Kina var det ultimata för inte alltförlänge sedan att ha små nätta fötter. (trippande anses kvinnligt) Pygméer i Kongo slipar tänderna och på vissa ställen i världen är bröst inget annat än matbehållare.

Kvinnligt och manligt varierar inte bara beroende på tid, utan även beroende på kultur, etnicitet och ja t.o.m klass. Om det fanns en biologisk kvinnlighet (eller manlighet) så skulle denna vara konstant och oföränderlig oavsett när och var man befinner sig.

Mary

as always, you nailed it ;)

Amanda

En (flera) bild(er) säger mer än tusen ord, var det - ja.

Leah

D kan hitta en hel del olika bilder på män över hela världen också....

Shamandalie

Helt underbar blogg med sådana träffsäkra genuspoänger. Väldigt inspirerande för mig som försöker ta på mig genusglasögonen i min vardag och diskutera med de runt omkring mig! Tack!



Liljefötter är verkligen en kräkframkallande företeelse... Alla dessa stereotyper som finns i samhället, och som bibehålls eftersom att det är en del av "traditionen" är verkligen skrämmande. Kan inte hjälpa att fundera på vad som kom först: stereotypen eller beteendet? Om du förstår vad jag menar.



Keep up the good work!

Skrotmamman skrotar vidare

Tänker ofelbart på sista avsnittet av SOLSIDAN. Där mannen säger att fetma symboliserar pondus (makt) för män (och frugan säger att det är tvärtom, eftersom fetma = WT)



Eller barnen ska äta upp på tallriken, men inte vuxna. För vuxna behöver inte lika mkt mat. (De har ju bara ett större maskineri att dra runt på?)

Saivo

Vilka vackra bilder, så sanslöst vackra människor!

Elisabet

Som vanligt mitt i prick. :thumbup:



Tjejen i slöjan, jag har sett henne förr...

Är inte det en av dina bloggläsare eller har hon bara pratat i media om ngt nån gång?

Anonym

Word! (förutom det där med iran, då slöjan är något påtvingat och inte nån symbol för femininitet för någon utom de som styr landet och de få vattenskallar som tror på det!)

Maria

Kvinnlighet är absolut en social konstruktion... vad jag funderar över är vad du vill säga med detta inlägget? Vad tycker DU om den kvinnliga/manliga traditionen som ändå finns i alla världens länder? Du har skrivit någon gång att du älskar traditioner, men det gäller inte alla traditioner antar jag?



Personligen är jag kluven i frågan - jag är styrd av uppväxt och har definitivt fallit för omvärldens åsikter; jag tycker det är fint med slätrakade armhålor, älskar långt hår på kvinnor och tycker ett par släta, brunbrända, välformade ben är fint! MEN när kvinnligheten kräver att man förstör sina fötter, eller döljer sin kropp inte pga att man själv vill det utan pga hot eller rädsla. Eller när flickor blir könsstympade pga att män vill ha en sådan kvinna... Då är det svårare att se traditioner som något fint!



Sen ska vi väl inte glömma att även män har krav på sig, både utseendemässiga och beteendemässiga. För genusfrågan handlar väl inte bara om kvinnor och deras rättigheter?



LADY DAHMER

MARIA - det jag vill säga med inlägget är ju just det jag skriver; att kvinnligt inte är nåt konstant och biologiskt. Att det förändras med tid, kultur, klass osv just för att det är en konstruktion.



Vad jag tycker om de olika uttrycken för kvinnlighet vet jag inte riktigt. Jag tycker dessa människor är otroligt vackra. Som konstverk. Men jag vet även att de flesta på bilderna plågar och mutilerar sig själva för att uppnå ett för deras kultur kvinnoideal. Och det är aldrig ok.



Dessutom är det ju som jag ofta skriver om, att det här med manligt och kvinnligt kategorierar och begränsar människor. Så länge det finns beteckningar som manligt och kvinnligt så kommer det alltid finnas en stor mängd människor som inte passar in och som således kvalificerar som okvinnliga och omanliga.



Och jo jag vet att män har samma krav på sig världen över, men DET HÄR inlägget handlar om kvinnor/kvinnlighet. ;-)

Amanda

Vackert? Det finns ingenting vackert med de två översta bilderna och den längst ner till höger, det där är bara groteskt. :blush:

The Worrying Kind

Kunde inte sagt det bättre själv! :-) Den som fortfarande hänvisar till natuuuren och biologiska skillnader och annat skit efter att ha läst det här inlägget måste vara riktigt efterbliven.

Laks

Att tjejer ska ha rosa kläder är definitivt inget biologiskt. I såna fall skulle ju grottmänniskorna blivit extremt förvirrade över att barnen aldrig fick uttrycka sin "kvinnlighet".



Helt sant!



Caucasiangirl

LD



muslimska kvinnor är väl ingen nationalitet? Det skulle låta väldigt konstigt om jag tog i jämförelse en kristen kvinna och en tunisisk t.ex.



jag bara måste säga att alla muslimer delar inte samma åsikter , som du generaliserar här



but sure, i get your point :)

iA





:bigeyes:

Du menar att tjejer inte är FÖDDA till att vilja bära rysh pysh baby doll klänningar i rosa & leka med leksaksstrykjärn+strykbräda, leksaksugn,leksaksdammsugare etc?



CHOCKAD!!! :-O



(och en aning ironisk om nu någon inte fattar det!)

LADY DAHMER

caucasiangirl jag jämför inte olika nationaliteter utan olika ideal. Och idealen varierar beroende på kurltur, nationalitet, ras, religion, tid och klass.



En av bilderna föreställer en kristen etiopisk kvinna t.ex.

Caucasiangirl



ok, nu fattar jag



Jeanette

Du nu gav du mig en rikig tankeställare....Det gillar jag!

Lisa

men...pratar vi bara utseende här? vi vet ju ej genom bilderna vad, och om dessa kvinnor har gegmensamma drag???? tex, att vi föder barn, och vissa hormon som strömmar genom vår kropp vid vissa tidpunkter i livet....



det kan väl oxå definiera kvinnlighet, att vi har likvärdiga person drag, pms, amning etc...

sarah

Det må vara ett krav att täcka håret i Iran men även om det inte var lag skulle många välja att göra det pga av det är ett beteende som är ideal vilket gör att det platsar i bildserien. Att ha täckande kläder är underbart om man valt det själv och det närmaste frihet jag har kommit <3 och jag har provat båda världar :D. Måste upplevas helt klart.



Anonym

Förlänger halsen? Nu har du nog fått det om bakfoten. Ringarna de har runt halsen har de för att vara trogna bl.a., om någon skulle vara otrogen så tas ringarna bort och personen dör.

LADY DAHMER

sandra nej du, det är du som fått det om bakfoten. Kanske gått på en gammal myt. ;-)



Ringarna förlänger... eller snarare ger illusionen av att det är halsen som är förlängd (egentligen är det nyckelbenet som tryckts ner)



Det anses vara attraktivt och status. (kvinnoideal) Ringarna sätts dit redan på barn. http://hillsmother.blogg.se/hillsmother/images/2010/1183116414_96246616.jpg



Dessutom så kan de flesta kvinnor ta på och av de där ringarna UTAN att dö eller bryta nacken eller kvävas. (t.ex när de föder barn)

Kajsa

Bra inlägg.

Det är fantastiskt att se hur vi kvinnor gör oss vackra för männen i olika kulturer.



Smycken, smink och trasiga långkalsonger.



MISS TILLY

Även att jag ska ha ett seminarium om just detta imorgon i socialpsykologi! Härligt att få lite inspirationsbilder/text :D

Mia

Så du tycker att dessa ideal är okej? Eller tycker du inte det? För i så fall är det ju fel att "trycka ner" idealen i Sverige om du accepterar idealen från andra länder.

LADY DAHMER

nej mia jag tycker inte att de här idealen är ok Hur kunde du få det intrycket??



jag försöker bara ge lite perspektiv på hela det här "män är män och kvinnor är kvinnor och så är det"-debatten. ;-)

Anonym

- kvinnor i Vitvärlden (dvs i den postkoloniala västvärlden) bleker sina anus och opererar sina inre (inre blygdläppar för att det fäster på de yttre och ABSOLUT inte för att de skall vara innanför de yttre (!!) blygdläppar.



- kvinnor i Asien opererar sina ögonlock för att se mer "europeiska" ut.



- kvinnor med afrokaribiska drag bleker sin hy och opererar sina näsor för att se mer "europeiska" ut.



Kontentan: kvinnor gör många förändringar på sina kroppar för att (an)passa rådande ideal. Och för att inte glömma dessa storbystade plastdockor, de finns i stort sett i alla kulturer med en befäst kapitalism och eskalerad urbanisering.



Listan kan göras lång.. känns det bra så är det bra, i alla fall där och då. Vi är alla vackra oavsett hur kulturer formar våra bilder av våra kroppar. Vi ÄR starkare tillsammans!

M



Hej! vet inte riktigt var jag skulle ställa denna fråga eftersom jag sällan kollar min mejl så skulle jag inte se ditt svar.

Så nu till frågan: har du läst bitterfittan? den är ju väldigt feministisk. vad tyckte du om den, om du har läst den? Särskilt eftersom hon är ganska negativ mot amning i boken. Jag tycker bitterfittan är en jättebra bok som verkligen pekar på de patrikala skillnader!

Nikki

Sjukt bra poäng!



Maja Hurtigh

Vad alla kulturer verkar ha gemensamt är att mannen vill kontrollera kvinnan.



LADY DAHMER

maja inte alla, men många. Det är mänskligt.



Ju primitivare ett samhälle är, desto större roll spelar fysisk råstyrka för maktförhållandena. Då hamnar kvinnor i ett kraftigt underläge.



Lägger man dessutom till att kvinnor i väldigt lågteknologiska samhällen kommer spendera mycket av sin tid med att vara gravida, föda barn och amma medan männen blir mer rörliga och har mer tid över för annat så är det inte så svårt att förstå varför de tidiga människosamhällena utvecklades till patriarkat och inte matriarkat eller jämställda samhällen.

APAN SATT I GRANEN | en viktresa du vill följa

Angående Long neck people är damen med den långa halsen oförskämt lik en av de kvinnorna jag träffade i Norra Thailand när jag var där och härjade.



Kvinnan jag pratade med då sa att det hela hade börjat för att skydda kvinnor från otäcka tigrar som smög runt i djunglen. Tigrarna attackerade på halsen och genom att sätta ringar där skulle detta skydda mot dödande bett.



Att sedan männen kom på att kvinnorna skulle sätta ringar längs benen för att de inte skulle orka färdas för lång och för fort till fots är en annan historia.



Nuförtiden är en turistattraktion. Ett levebröd med urgamla traditioner. Det känns helt sjukt att invånarna i den lilla minoritetsbys pratar engelska, tyska, franska samt slänger sig med skandinaviska fraser. Många burmeser som flyr diktaturen bosätter sig i byn för att på så vis hamna på trygg ort.



Fina bilder!



Milo

Som vanligt huvudet på spiken!

:thumbup:

Tess

När jag var i Kina så såg jag några äldre kvinnor som hade fått sina fötter lindade som små. De kunde knappt gå! Det såg så smärtsamt ut!

Maja Hurtigh

Hoppas att det är okej att jag lånade bilden. -->



http://enochenhalvmeter.blogg.se/2011/february/kvinnan-vill-behaga-mannen.html (länkade till dig)



Jag fattar INGENTING. Hjälp! Kommer den där boken snart? Förklarar den det här?



Ingela

Klockrent. Detta behövs tas upp...folk tar så mycket för givet. Att saker bara "är". Alltid väldigt intressant att läsa dina inlägg.

Hare bra!

Förvirrade Morsan

Så sant, så sant! Det är skrämmande vilken stark påverkan samhället har på oss människor..

Josefin

Klockrent! :D Och tusen tack för att du finns och ger en hjälp med dom där enkla, självklara, diskussionsdödande argumenten som på nåt sätt alltid är så långt borta när man väl sitter där i diskussionen hetta och vet PRECIS vad man vill få sagt men har tappat alla ord i ilskan...

J

Men du menar nog ordet "sensuell" .. det anses sensuellt med bröst i vissa delar och i vissa delar är det bara matbehållare.



För skillnaden mellan kvinnligt och manligt finns biologiskt.

Bröst har inte män och inte heller en fitta, medan kvinnor inte har kuk eller pung..osv

andreas

tycker det ser så läskigt ut när dom bygger upp ringarna på halsen (eller hur man säger?). men men så kan det vara. tur man inte behöver göra det själv.

mwc

woouuw jag vet inte o jag vågar kommentera efter 100 varningar haha--but I DID! yay.



Ok, my point: på grund av globaliseringen tror jag att det finns en mer dominerande syn på kvinnor, den västerländska och postkolonialiska som håller på att ta över och köra över alla andra syner.



Mary

Bara funderar; skulle man då egentligen kunna säga att det är biologiskt kvinnligt att förändra sitt utseende till den grad att det faktiskt är skadligt (antingen av "fri" vilja som att banta sig till size zero eller ofrivilligt genom att man som barn blir omskuren eller får sina fötter ombundna)?



För även om det är olika kulturer så är det ju oftast kvinnans utseende som aldrig är tillräckligt bra som det är, och då också kvinnor som går med på att förlänga halsen, bära slöja eller binda om sin dotters fötter trots att mamman vet hur ont hon själv haft av det.

Hysteria

Alltså är det bara jag som tänker att kvinnlighet och manlighet kan vara konstant men tar sig olika kulturella uttryck?



Eller ja, ser att Mary ovan är på samma bana. Så har då jag alltid tolkat det. Skulle aldrig falla mig in att tro att silikonböst, halsringar eller läpplatta är kvinnligt i sig utan omgivningens uttryck för kvinnlighet och det det betyder hos dem. Det är utseende.



I de flesta olika delar av världen (om inte alla) tar kvinnlighet och manlighet sig i olika uttryck.



Din mening: Om det fanns en biologisk kvinnlighet (eller manlighet) så skulle denna vara konstant och oföränderlig oavsett när och var man befinner sig.



Det ÄR den kanske? Vad av vikt gällande kvinnlighet skiljer sig åt på bilderna, menar du? Är kultur bara utseende? Hur kan feminism och utseende alltid gå hand i hand i denna blogg?

LADY DAHMER

hysteria feminism och utseende GÅR hand i hand. Kvinnans yttre har alltid används som ett sätt att kontrollera henne (t.ex lotusfötterna, långhalsarna osv) och värdera henne.



När det gäller dina andra tankar; att kvinnlighet handlar om att kvinnor bryr sig om utseendet (har jag tolkat rätt?): grejen är att ser du till samma kulturer så smyckar sig männen i precis samma grad.



Det HÄR inlägget är en respons på att det som anses kvinnligt och framförallt SEXIGT skulle vara konstant.

P

Funderar på det "apan" skrev om de burmesiska (?) kvinnorna som är bosatta i Thailand. Har för mig att jag läst att de ofta nekas utresetillstånd (för att de inte räknas som thailändska medborgare eller något annat lika konstigt) så att de är tvungna att stanna kvar som en turistattraktion. Är detta något som stämmer eller bara en hörsägen?

Gaymasen

Sjukt intressant detta! Har själv tänkt på det många gånger speciellt i Asien då det är en världsdel jag älskar. Har dock fobi för fötter och deras mini me-fötter gör inte saken bättre. Gällande Kina..

signe

Artikeln var inte så lång men utställningen var underbar, tänkte att du kunde uppskatta dessa unga kvinnors initiativ :)



http://www.vk.se/Article.jsp?article=422561&category=381

Hulda

Man får ont när man kolla på vissa bilder som fötterna :O



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog