Patriotism, Nationalism och Kärleken till Sverige 2.0
Medans jag drar ner på byn så lämnar jag er med en repris på ett gammalt inlägg som känns aktuellt just nu


.
Ingen älskar Sverige som jag.
Jag är äckligt förälskad i mitt land. Jag saknar ofta till och med förmågan att se och erkänna dess negativa sidor. För mig är Sverige bäst. Absolut bäst i världen.

Ingen protest.

Jag kan orera vitt och brett om Sveriges förträfflighet på olika amerikanska forum. Aj löv Sveden liksom. (trots att sverige och svenskarna inte alltid räknar mig som en av dem. Undrar om jag är "homogen" nog för att tillåtas stanna, eller om jag bör "återvandra" i enlighet med SD's politik?)

Mitt Sverige är mångkulturellt och vackert, öppet och accepterande - i spetsen och en förebild för resten av världen.

Vad som gör mig förbannad är människor (politiker) som sprider hat, fientlighet, fördomar - i kärlekens namn. I Sveriges namn. I Patriotismens namn. Som gömmer sig bakom att de "värnar Sveriges kultur" men som egentligen är så förblindade av hat och lögner att de inte kan se ordentligt. Tyvärr lyckas de påverka tusentals med sin propaganda. Och det skrämmer mig nästan mer än det gör mig arg.

Det absolut mest skrämmande är vardagsrasismen, den rumsrena accepterade fördomsfullheten, som sprider sig bland svenskarna likt cancer. Ett virus. Som förfular och förgiftar. "Jag är inte rasist, men...." 

Visst har vi alla fördomar, shit det har väl jag också, men det är något vi aktivt bör jobba med. I det privata rummet men också offentligt. Att erkänna för sig själv att man är en del av problemet och att lösningen på det inte ligger i att bespotta och förvisa andra kulturer och raser utan i integrering och acceptans.

Svenskarna har alltid behövt nån att skylla på. Idag är det svartskallarna, muslimerna. Förr var det finnjävlarna. Och innan det arbetarklassen och de fattiga. Patrasket.

//Äkta Patriot

ellinor

Jag älskar Sverige. Jag är sjukt stolt över att vara svensk. Men om vi en dag bedriver SD-politik i det här landet så kommer jag att skämmas över min tillhörighet! Kärlek till Sverige har ingenting med främlingsfientlighet eller "att tycka att vi ska bedriva en mer restriktiv flyktingpolitik".



Rebecka

Nu måste jag lära ungen nationalsången!



sv Superhjältarna finns på Lindex. Back to school pris 79 spänn. Skynda och köp! :D



Emma - om man mognar ruttnar man

Jag är så glad att det finns sådana som du som tycker som jag om detta. Jag blir lite ledsen i ögat pga SD och folk som inte kan tänka! Det här kan låta som dubbelmoral, men förvisa dem istället!

Linda

Jag citerar Staffan Heimerson, från hans krönika om världens bästa land (se URL för hela krönikan):



"Ni efterlyser kanske Sverige på min lista. Sverige skulle naturligtvis hamna högt om min lista gjordes längre. Men inte i topp.



Skälen: Rasismen. Vintern. Våren som aldrig kommer. Ett land där medlemmar i kungafamiljen ostraffat tar mutor. AIK:s supporters. Brackigheten (lyssna på svenskars babbel om golfbanor och vinflaskor, paradisöar och jaktmiddagar). Tv-programmen. Samt brats som ägnar sig åt vaskning."

ML

Jag fick idag hem valpropaganda från Skånepartiet.

Öppnade skiten och höll på att sätta frukosten i halsen.



"Skånepartiet kritiserar endast ideologin ISLAM, aldrig människor som tror på den förfärliga vidskepelsen. Skånepartiet avlägsnar ISLAM inte genom våld utan genom bearbetning av individerna med information för omvändelse och avläggande av befriande trosbekännelse, exemplevis "Jag tror på Skåne och inte på ISLAM, skål!" varvid skålen utbringas i någon alkoholdryck".



FINNS det överhuvudtaget människor som attraheras av deras politik? Jo det finns det ju tyvärr, det vet jag, men hur KAN man???

Emma

Men genom att anse att Sverige inte sköter integrationen på ett exemplariskt sätt är man inte rasist.



I rosengård är det kaos, någonstans har vi misslyckats med integrationen, vad har vi gjort fel?



Då är det politiken i sig man kritiserar - inte invandrarna.



Det är en jävla skillnad, folk verkar inte kunna skilja på begreppen.

Eller så låtsas man som det regnar, men då lämpar man över problemen på högerextremister och DÅ är man illa ute.



Det har Sverige nu lyckas väldigt bra med.

Emma

Jag håller med Emma ovan. Man kan jämföra det med att säga att Sverige är ett av världens mest egalitära länder, ändå är det inte jämställt mellan könen. Ska vi nöja oss med att vara bäst?



Man kan förstås aldrig nöja sig med det som är, då stagnerar vi. Man måste alltid sträva efter att bli bättre och att jämföra med andra och säga att vi är bäst är inte tillräckligt.



Jag såg SDs valfilm för några dagar sen och chockades över hur öppet rasistisk den var. Jag trodde SD hade en mer dold agenda, men icke. Som ett seriöst parti tror jag itne de kommer vinna mark med den filmen.



Rebecca

Skulle inte kunna hålla med mer! Sverige är bäst, och smygrasismen kan dra ut ur mitt land :thumbup:

kajsa

Jag njuter av att laga gammal svensk husmanskost.

Det är roligt att bjuda på och att föra vidare och jag lär mina döttrar att pepparrotskött är gott.



Att fiska kräftor i Dalarna och ha kräftskiva med fula dekorationer t.ex.



Att göra svenska saker och inte tycka att det är töntigt och svennigt. För det är det inte. Det är kultur.Och askul!



Sofie

Klockrent! Jag älskar din blogg och många av dina åsikter, även om jag höjer ett ögonbryn emellanåt, och framförallt i det här ämnet, du sätter huvudet på spiken och ord på mina tankar... Tack för det! :) :thumbup:

Dina

Du har rätt, din visdom bör spridas:)



elin

Kärleken segrar alltid i sagorna.

Sverige är ju sagornas land, och sagor är ju någonting som berättas så detta är BRAAAA! Släpa ut dessa trollena i ljuset så alla kan se vad fula dom är!

Många röstar på sverigedemokraterna, för de vet inte bättre.

Lär dom!



älskar din blogg



:love::love:

Anna





Word! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

pelle

Jag tror genast jag blev lite förälskad i dig, kvinna!

SaaraSaariioniitaa

och så ska allt skyllas på muslimer som alltid :S



Bobbi

Herregud vad bra du skriver!:-) Håller med dig till 110%! Älskar MITT Sverige!

Evelina

Jag har för mig att de har någongång, någonstans skrivit eller sagt något i stil med "Ge oss Sverige tillbaka".

Och då undrar jag.. Om det inte är precis vad samerna vill.



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog