När bloggare inte får skriva utan att sälja sin själ till storföretagen
Läste detta inlägg skrivet av Susanne Delastacia apropå sponsrade inlägg och köpt blogginnehåll (vs. frivilliga donationer). Jag tycker ni ska läsa inlägget för det sätter fingret på, väldigt konkret, vad jag inte vill delta i.
 
Susanne har alltså bloggat för Amelia en längre tid men vägrar nu att låta sig köpas för småslantar. Hon vill kunna skriva fritt utan att tänka på vad som är lönsamt och utan press på att skriva reklaminlägg. Detta funkar tydligen inte för Amelia som tackar för denna tid. Jag är tyvärr inte ett dugg förvånad.
 
 
 
 
Susanne gör helt rätt.
 
Ser man på hur bloggvärlden ser ut idag så känns 90% av innehållet sponsrat. Var och varannan bloggare/instagrammare varvar eventuellt fina texter med ren skit dvs reklam för produkter de vill att vi ska köpa. Vi kallas ju för influenser nu och det säger en hel del. Vi ses på som produkter, som plattformar för företag där företagen kan sälja sina grejer. Jag fattar inte ens att folk läser sånt, har de så dålig koll på de som fortfarande vägrar låta sig säljas? Så trist.
 
Och trist att Amelia inte går i bräschen för ett annat sätt. Här kunde de ju göra sitt för kvinnokampen dvs låta kvinnors röster höras och berättelser förmedlas utan att kräva att de låter sig köpas av nån manlig mellanhand som tjänar miljoner på vår publik. 
 
(Obs, jag har bara haft bra erfarenheter av att jobba med Amelia, men jag var krönikör. Jag fick bra feedback och redigt betalt.) 
 
(Obs 2, jag tycker såklart att bloggare ska kunna tjäna pengar och om det kräver några sponsrade inlägg så är det så. Man gör det som krävs för att leva och betala räkningar. Dock så sticker jag inte under vagnen med att det påverkar deras innehåll. I synnerhet ju mer sådana inlägg de skriver.)