Lego + Disney, what could possibly go.... right?
Hanna

Man slutar aldrig förvånas.. Jag som hade högre tankar om Lego! Känner mig besviken! :/

sara

Det står i alla fall förskoleflickor, och inte dagisflickor....

T

Hur svårt kan det vara att skriva förskolebarn, de har ju lyckats med det i andra meningen.

Sailor Wood

Jippi! Lego lyckas ännu en gång att överraska mig negativt! Jag antar att förskoleflickor skapar magi genom att leka med figurer som är söta. Kommer ihåg ur min barndom full utav barbie, där skedde det många konflikter bland dem kvinnliga och "söta" figurerna, medan dem manliga figurerna fick vara smått dumma och oförstående. Jag undrar vart jag fick det ifrån?

Signe Andersson

Sånt här blir ju bara pinsamt, konstigt att ett så företag inte har en enda anställd som är smart nog att fatta hur urbota korkat det är att uttrycka sig så här. Oj, oj, oj!

♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Haha, ja... Leah fick det andra setet (med Snövit) som present men Zack är den som har lekt mest med "prinsessan". Känns så tragiskt att dom ska utesluta Zack och hälften av alla barn, för många av dom skulle nog också gilla att leka med detta lego!

Catharina

Men flickan är i alla fall mörk i färgerna. Halvt politiskt korrekt! ;-)



(Och jag antar att du inte kommer att publicera det här inlägget av mig heller. Du blockar mig, för att du inser att du funnit din intellektuella överman. Eller -kvinna, kanske du tycker man ska säga..? :-) )



Svar:
om du är blockad så är det för att du har varit bråkig och otrevlig. intelligens har inget med saken att göra.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Line

Så fånigt av dem! Men vad bra, pratade senast igår om ifall det finns några duploprinsessor, sonen på 2,5 pratar en massa om prinsessor med vackra klänningar och vi funderade på att skaffa det till honom i så fall.

Erika

Och i andra stycket står det förskolebarn . Hade det inte kunnat stå det även i första meningen? Älskar att leka med lego men blir i 90% av fallen besviken när jag vill fylla på förådet av byggmagi. Blev dock positivt överraskad en dag i en butik när jag såg att ('ITT hatiobjekt) Legi friends hade ett kemilabb åt ja suck flickor. Å ett rockband och styrkegym. Trodde det började hända nått även i detta företag men tydligen inte. Lego duplo har fortf bara manliga poliser, brandmän och bensinmacken består av en tankande man och kvinna som tar betalt i kassan. Bonden är alltid man och den som sköter om de söta djuren som kaniner mm är alltid kvinnor. Vill inte sponsra detta företag men köper trots detta deras basutbud. Finns det inga vettiga alternativ nån stans??

CarroBarro

Blir så less! Verkligt skrämmande att det kategoriseras och kontrolleras på det här sättet! Varför ska små barn fostras in i fack istället för att vi visar på de oändliga möjligheter det finns att vara människa på. Det som är det svåra i detta är ju att så många är omedvetna om hur styrda vi är av samhällsnormerna, att det finns en anledning till att vi gör och tänker på ett visst sätt i mångt o mycket.

Jobbat inom förskola tidigare (pluggar till fsklärare nu). Något jag reagerat på är hur barn runt 2-3 år klankar ner på varandras utseende och utesluter genom exempelvis kläder. Vi har ett ansvar här. Beröm insidan istället för utsidan. Uppmärksamma färger, former, det praktiska, dra paralleller etc etc..finns så mycket annat att prata om än utseendet för den delen också. Det är vi vuxna som tror att barnen behöver dessa komplimanger, det är vi som har ett behov av att uppmärksamma ytligheten och det är även vi som skapar det behovet hos barnen.

Izabelle - STAY STRONG!

Vad skulle hända om de skrev "föreskolePOJKAR" istället? Det skulle vara kul att se reaktionerna från det :) (Allt är alltså fortfarande rosa, rosa, rosa!)

Luxxie - Kreativt kaos & Konstigheter

Jag blir så trött! Varför kan man inte ta fram sådana roliga legoset (för dom är säkert jätteroliga!) utan att pracka på exakt vem som ska leka med dom!

p.

Så... dumt! Och så onödigt!

De kan i alla fall inte komma undan med att de faktiskt riktar sig åt båda könen, och att det är betraktaren som lägger värderingar i det. Här blir de tvungna att stå för vad de förmedlar. Tycker så synd om alla små pojkar som går igenom en "prinsessperiod" där de vill ha färg, flärd och glitter och får höra att de är fel, fel, fel! Tror de ofta har det svårare än så kallade pojkflickor. Nej, ge barn fler val, inte färre!

Nina

Disney. Är. Skit.

Och på tal om skitsaker så har jag dissat en bok om HåkanBråkan av Anders Jakobsson och Sören Olsson på LitteraturMagazinet.se Skulle vara roligt om du LD och gärna dina läsare ville delta i diskussionen. Vi behöver lite fler KLOKA folk i kommentarsfältet. Http://LitteraturMagazinet.se



Svar:
Sune-böckerna är redigt jävla skit. Ska se om jag får tid att lägga mig i!


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Frida-Leksaksförsäljaren

Det kommer bara fler och fler kopior på Lego så köp det istället! Visa att man inte vill ha Lego med deras speciella tjejserier. Köp av deras komkurrenter! T.ex så har Mega Bloks, den gamla klassikern, gjort "smålego" med smurfar!







Svar:
problemet är att kopiorna suger röv. :-(


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Helle (Neurotisk bulimiker)

*Ryser*. Jag gör mitt bästa för att använda sonens (enorma) legosamling till att undervisa honom i hur relationer kan se ut. Idag arrangerade jag ett bröllop mellan Lord Garmadon och en riddare och jag blev myckt tillfreds med att sexårige sonen inte höjde på ögonbrynen och ifrågasatte huruvida två män kunde vara tillsammans.

spiderchick

tack för hjälpen idag snälla! kram

Anna J

Tänk om de hade skrivit förskolebarn istället för just förskoleflickor, så mycket bättre det hade varit.



Jag arbetar på ett fritidshem och där används alla leksaker, bilar som dockor som lego (av alla sorter) som matlagningsgrejer i dockvrån flitigt av alla barn i alla möjliga lekkonstellationer och det är så roligt att se.

dan-syndrom

"om du är blockad är det för att du har varit bråkig och otrevlig".

du är så himla skön.

du och jag borde starta ett syndikalistiskt parti, ta över världen och skjuta alla "bråkiga och otrevliga".



fundera på den. o folk tror att jag skojar.



puss / dan-syndrom



Svar:
Bråkig och otrevligt kan vara behövligt ibland. Men inte i min blogg. Eller... det beror på sammanhanget egentligen. ;-)


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

pinglan

Det där är vidrigt, men även det här ----> http://www.aftonbladet.se/resa/temaweekend/article15482534.ab

Josefin Roos

Varför måste alla företag sälja sin själ till Disney?

Lexie

Jag skulle verkligen föredragit att de riktade leksaken till barn istället för till flickor. Det är så trist för de stora företagen har verkligen makten att påverka detta. På min brorsons förskola så retas de pojkar som har rosa... inte fan låter föräldrarna då honom gå dit i rosa nagellack som han älskar, men de kompromissar och har målat naglarna gröna, vilket vi gjorde på syrran och kusinen också, men visst är det hemskt hur färger skiljer oss åt, könar oss!

ann

Jag ville bli forvånnad om der stod -for forskolaflickar och forskolapojkar!!!!

esterii

Alltså, är jag gammedags, ointelligent eller bara inte fattat grejhen, när jag inte blir lika upprörda som många av er.. Måste Esterii tänka till ytterligare kanske?



Svar:
Ja det tycker jag! leksaksannonser (företag) säljer ofta en idé, en föreställning, en begränsande norm till barnen (och oss) och vi sväljer det. Leksaksindustrin lär våra barn att pojkar bara kan tycka om vissa saker och flickor andra. osv.


LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

marbodarling

Är det bara jag som aldrig har hört sammansättningen "förskoleflickor" förut? Förskolebarn känns som ett helt normalt ord, men förskoleflickor... Nä.



Esterii - fyndigt med grejhen ;) Är det inte upprörande tycker du att pojkar inte "får" leka med detta? Tycker du inte att det är konstigt lego och Disney vill bestämma vad man får göra om man är pojke respektive flicka?

Dentaku

Lite ot, men ändå på temat genus. Efter förskola kommer skola och fortfarande används läseboken "Förstagluttarna" i en del skolor. Jag vet inte om du känner till den men här är en rätt bra sammanställning: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxsYXNlYm9rfGd4OjdhZDVlZGY4YzNkYjY5 . Själv kollade jag noga nu när min guddotter började första klass så att de inte hade den läseboken i hennes skola...

K

När jag lekte med lego med min 3-åriga pojkkusin så byggde vi ett hus där en man och en kvinna bodde. Han bestämde att mannen skulle äga 3 bilar och kvinnan ingen. Eller okej, hon fick en liten bil efter lite tjat från min sida.



Mannen skulle åka och jobba i sitt flygplan. Ska inte kvinnan jobba? frågade jag. Nej, hon skulle vara hemma i huset! Jag blev smått förtvivlad - att han redan fått lära sig att göra så här! Hans mamma kommer från en annan kultur, så jag antar att det är där kvinnans underläge kommer ifrån...

C

Hell no.

Catharina

K: fast det är ju DU som läser in att pojkens mamma är i underläge! Hon kanske helt enkelt inte är intresserad av bilar (det är inte jag heller..). Och hon kanske mår bäst när hon får vara hemma, slippa dra upp sina barn före gryningen och släpa dem till dagis, få göra hemmet fint och pyssla..?



Det är ju inte precis så, att alla kvinnor som yrkesarbetar är SUPERlyckliga för det..? Många vantrivs med tunga och monotona arbetsuppgifter, elaka chefer, mobbande arbetskamrater...



I sådana här feministdiskussioner, verkar det däremot alltid som att det bara finns två alternativ: a) en högt uppsatt och välavlönad kvinna med stimulerande arbetsuppgifter, eller b) en förtryckt husslav..?

Unn

http://www.youtube.com/watch?v=CrmRxGLn0Bk



Har du sett smarta Anita i Feminist Frequency? Här pratar hon om just Legos "tjejlego".

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog