Energitjuvar och vampyrer

En person i min närhet ser alltid troll vart hon än vänder. Hon utgår oftast från att "folk glor" eller att det tisslas och tasslas om henne bakom hennes rygg.

Hon: Men gud vad folk GLOR! Man skulle kunna tro att de aldrig sett en människa!
Jag: *tittar förvirrat omkring mig, men märker inget av det hon pratar om* Eh... de kanske bara tittade för att de gillade dina skor eller tyckte att de kände igen dig...? Du får sluta vara så jävla paranoid!"


Varje gång jag pratar med henne så har hon nåt klagomål
på folk som glott eller snackat skit om henne och det är både tröttsamt och tragiskt. Hon är 25 bast äldre än mig men fortfarande så osäker och bekräftelsesökande. Det är nästan som att hon trivs i rollen hon skapat åt sig själv.

Hon har i övrigt även en rätt så negativ attityd och syn mot andra människor.

Hon: "Folk ska alltid härmas, ingen har egna idéer! Nu har Barbro skaffat utemöbler precis som jag!"
Jag: "Amen... Barbro kanske tyckte det var en bra idé och lät sig inspireras av dig...?"
 Hon "Jo men sen så har Kerstin köpt höga stövlar, precis såna som jag hade för 12 år sen på hennes fest!"
Jag "Hon kanske tyckte de var fina?"


Ibland blir man rätt så tömd på energi, men vad kan man göra? Jag försöker inspirera henne att se saker ur ett positivt perspektiv men det verkar inte funka.
FRÖKEN GRÖN

Jag känner igen det där (har skrivit om just energivampyrer ett par gånger på sistone).





Jag har gjort slut med min så kallade bästis. För hon är precis som personen i ditt inlägg, hon pratar bara om sitt och slutar aldrig att babbla, om kväver mig. Nu är jag väldigt ensam men så får det vara - hellre ensam och positiv än i hennes sällskap och ständigt attackerad med hennes ständiga ältande och analyserande av ... trams.





Det känns bara så jävla sorgligt och svårt att släppa helt. Men det är väl en process som med allting annat.

Teskedsmamman Magdis

Tyvärr, det är sällan energitjuvar går att "omvända", de sitter fast i sina egna cirklar och kommer inte ur dem förrän de själva vill... jag har dumpat ett antal "kompisar" som bara dränerade mig på energi... till slut kunde jag inte jobba på de högre nivåerna alls utan läg bara och krälade på botten...


Idag omger jag mig bara med människor som ger, rätt kul när det krockar ;)

Sandra

Åh jag SPYR! Det låer exakt som en person i min närhet. Jag har valt att inte ha någon som helst kontakt med henne mer för man blir verkligen tömd på all ork. Bara negativt och skitsnack om alla i tid och otid. Jag säger bara: DUMPA! Sådana förändras aldrig.

Anaiah

Hmm, read minds much? Jag skrev precis om liknande grejer, just energitjuvar och att välja sitt umgänge. Nu har jag turen att inte ha så många leaches (eller inga faktiskt) i mitt liv, men jag vet hur det är. Man blir trött i själen och tyvärr även påverkad och neddragen själv om man har otur.





Hoppas du har kul med mamma och syrran, vi kan väl ses nästa vecka igen?

nina

Uäck, känner igen typen. De har problem. Först brukar försöka vara snäll å lugna berömma, ge massa av min energi, tyvärr funkar det aldrig. Allt bara rinner av dem. Då lägger jag bekantskapen

Alfahannen

Är det detta som kallas Borderline light? Jag känner också några stycken och det är bara att instämma. Spara den positiva energin till människor som kan ta emot och ge tillbaka.

Andie

Det är skitjobbigt med energitjuvar. Jag har skrivit ganska mycket om sådana hos mig. Det jag inte förstår är att många av dem inte märker att de är på det här sättet ens och det är väl egentligen det sorgliga i kråksången.

Lady Dahmer

Jag varken vill eller KAN säga upp bekantskapen med denna människa. Hon har till större del bra sidor och det är inte så att hon gnäller oavbrutet, för det gör hon ju inte!





Annars håller jag med er. Dumt att ödsla energi på människor som bara tömmer en. Men å andra sidan så är det ju jag som låter henne göra det....

Lady Humpalot - fun & fearless

Usch... hon verkar ju vara aningens paranoid :-/ Se bara till så hon inte börjar dra ner dig i det negativa tänkadet också..!

Jenny

Hmm.. håller med om allt ovan men jag har hittat ett sätt som fungerar litet åt gången :)





Testat på en granne som är 67 år och hon var så negativ jämt.





Jag är 34 (om någon undrar :))





Jag brukar slänga ur mig :


Värst vad du är gla och posssssiiiitiv då? (utdraget)





Då skämdes hon.





Eller : Vi kan väl vara glada åt det istället? För det är mycket roligare att vara glad.





Då insåg hon hur dumt det är att vara så negativ.





(Dom två om man kör dom ett tag -så kan det fungera-även på en bitter pensionär. )





Den brukar ta. Jag ser det litet som en sport och en utmaning att göra sura energiskurkar glada. Det är roligt -för det mesta. Har man en ledsen dag-ja, då vill man ju ha litet stöd och höra ngt glatt eller bara få sympati.





Då brukar jag säga att jag vill bara höra glada saker idag.


Eller bara "sluta gnäll och tyck synd om mig."





:)


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog